جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴
کد مطلب : 127492
تایر سازان ضمن گلایه از قیمت‌گذاری دستوری از افزیش تولید تا سال 1404 خبر دادند

هزار وعده خوبان یکی وفا کند!

هزار وعده خوبان یکی وفا کند!
وضعیت بی سامان لاستیک و گران‌فروشی‌های گسترده در بازار آزاد در حالی گلایه‌های مردم را به همراه داشته که تایرسازان که همچنان به دنبال ازاد سازی قیمت‌هاس هستند وعده افزایش تولید تا دو سال اینده را داده‌اند در حالی که تجربه نشان داده معمولا این وعده‌ها محقق نمی شود.
بازار تایر مدت‌هاست که در جاده نابسامانی می‌تازد و اقدام چندانی برای کشیدن ترمز آن نابسامانی صورت نگرفته ست. در این میان در کنار وعده‌های وزارت صمت مبنی بر افزایشِ تولیدِ لاستیک به منظورِ ایجادِ ثبات در بازار و این سخن علی آبادی، که  قرار است عرضه لاستیک های تولیدی در سامانه ها و سکوهای فروش، افزایش یابد رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران از افزایش ۲۰۰ هزار تنی ظرفیت تولید صنعت تایر کشور تا دو سال آینده خبر داد.جمال میرزایی افزود: سالیانه حدود ۳۰۰ هزار تن تایر تولید می‌شود و ۱۵ هزار نفر به صورت مستقیم در این صنعت فعالیت می‌کنند البته با به بهره برداری رسیدن مجموعه‌های جدید در مناطق مختلف کشور این تعداد افزایش چشمگیری خواهد یافت. وی با بیان اینکه ظرفیت اسمی مجموعه صنعتی کرمان , ۴۴ هزار تن با اشتغالزایی‌ای ۸۰۰ نفر است گفت: بخش عمده تولیدات این سایت، تولید تایر باری و اتوبوسی و بقیه تایر سواری، راه سازی و معدنی است، که با برنامه ریزی‌های انجام شده, ۳۰ هزار تن آن تا یک سال آینده به بهره برداری می‌رسد.
 رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران افزود: علاوه بر این مجموعه، کارخانه دیگری در کرمان در حال احداث است که ۲۸ تا ۳۰ هزار تن ظرفیت تولید تایر‌های معدنی دارد و ۸۵۰ نفر اشتغالزایی خواهد داشت.
 میرزایی گفت: سایت ایران تایر با ظرفیت اسمی ۲۵ هزار تنی هم تا سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و ۷۵۰ نفر هم آنجا مشغول به کار خواهند شد.
 وی افزود: سایت دیگری در الیگودرز راه اندازی می‌شود که ۵۰ هزار تن ظرفیت تولید خواهد داشت و ۹۵۰ نفر در این سایت مشغول به فعالیت خواهند شد بنابراین با افزایش ظرفیت‌های تولید، کمک زیادی به بخش اشتغالزایی کشور می‌شود.رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران ادامه داد: البته بخشی هم اکنون در حال اجرایی شدن است به طور نمونه در بخش کویر تایر ۱۵ هزار تن و در بخش سبلان رازی, ۲۲ هزار تن به ظرفیت تولید اضافه شده ضمن اینکه ظرفیت تولید در حال تکمیل است.  میرزایی گفت: در سبلان رازی یک خط تولید اضافه شده و در حال رسیدن به ظرفیت است، همچنین در کویرتایر ماشین آلات نصب شده، اما به دلیل مشکلات ارزی، تولید تا حدودی کاهش پیدا کرده که اگر ارز تامین شود کاهش تولید جبران خواهد شد و افزایش تولید را شاهد خواهیم بود.
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت:‌در کردستان روزانه ۱۲۰ تن تایر تولید می‌شود و می‌توانیم تا پایان سال به رقم ۱۲۵ هزار تن برسانیم در کرمان هم ۶ هزار تن ظرفیت اسمی ایجاد شده و تا پایان سال شاهد افزایش تولید خواهیم بود. در این میان در ادامه دیدگاه‌های سرمایه دارانه برای آزاد سازی نرخ ها که نتیجه آن چند برابر شدن قیمت تایر و در نهایت خودرو و هزینه‌های مردم می‌شود رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت: با قیمت گذاری تثبیتی، تولید تایر سبز هم اکنون صرفه اقتصادی ندارد. جمال میرزایی افزود: در تولید تایر سبز به واسطه قانون ریچ (قانون REACH؛ قانون ثبت، ارزیابی و صدور مجوز مواد شیمیایی) که در همه جای دنیا به آن بها می‌دهند، در استفاده از مواد شیمیایی، محدودیت‌هایی لحاظ شده بر این اساس با توجه به این قانون، میزان هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای که در روغن‌های مورد استفاده در فرایند تولید لاستیک به‌کار می‌رود، محدود می‌شود.
 وی ماندگاری و مقاومت بالا، افزایش امنیت، افت میزان صدا، کاهش مصرف سوخت و سازگاری با محیط زیست را از مزایای استفاده از تایر سبز عناون کرد و گفت: برای تولید تایر سبز باید ماشین آلات خاص به کار گرفته شود,، زیرا مواد اولیه ایی که در تولید این نوع تایر استفاده می‌شود به لحاظ سختی که دارد تاثیر خود را در فرایند و کاهش تولید می‌گذارد.
 رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران افزود: استفاده از برخی مواد اولیه تولید تایر در تولید تایر سبز به لحاظ زیست محیطی منع دارد و باید جایگزین شود بر این اساس هزینه‌های تولید افزایش می‌یابد و با توجه به سایز تایر، حدود ۳۰ درصد هم قیمت مواد مورد استفاده در تولید بیشتر می‌شود ضمن این که میزان تولید هم کاهش می‌یابد، زیرا فرآیند تولید زمانبر است.میرزایی با بیان اینکه تولید تایر سبز هم اکنون صفر است گفت: گاهی اوقات فقط چند مورد برای نمونه تولید می‌شود تا فرایند تولید ادامه داشته باشد، اما با توجه به قیمت گذاری تثبیتی، فرصت از تولید کننده برای تولید انبوه گرفته شده، ضمن اینکه مصرف کننده هم حق انتخاب ندارد.چند هفته‌ای است که عرضه لاستیک در کشور به بهانه‌های مختلف از جمله مشکلات تولید با اختلال رو‌به‌رو شده است و همین امر رشد قیمت‌ را در انواع لاستیک‌های سواری در بازار به‌وجود آورده است.
از یک طرف تولیدکننده مدام از مشکلاتش صحبت می‌کند و دلیل کاهش حجم تولید را عدم تخصیص ارز می‌داند اما از طرفی دیگر نمایندگان فروش گفتند که در سه ماه اخیر با وجود پرداخت هزینه تایرها، هنوز محصولات به دستشان نرسیده و همین امر باعث کسری لاستیک در بازار شده است.
در شرایط حاضر اگر مشتری بخواهد لاستیک دولتی تهیه کند باید با مراجعه به نمایندگی‌های فروش یا کارخانجات اقدام به خرید کند. علاوه ‌بر این دولت راهکار استفاده از سکوهای مجازی را نیز به مردم پیشنهاد داده تا در این سایت‌ها ثبت سفارش خود را انجام دهند اما نکته مهم این‌جاست عرضه‌ای در این سایت‌ها انجام نمی‌شود و مدام مخاطب با اخطارهای مختلفی در عدم موجودی لاستیک رو‌به‌روست. نمایندگی‌های فروش نیز مدعی هستند لاستیکی در اختیار آنها نیست و مشتری باید منتظر تحویل کارخانه باشد. به نوعی هر کسی نبود لاستیک را به گردن دیگری می‌اندازد و در این شرایط نکته مهم این‌جاست که مسئولان وزارت صمت هم سکوت کرده و هیچ پاسخی نمی‌دهند که آیا مشکل امروز بازار تایر کمبود تولید است یا دلالان و واسطه‌گران با انبارکردن لاستیک‌ها نمی‌خواهند ثبات به بازار برسد؟لاستیک‌های سواری رشد قیمت 200 تا 500 هزار تومانی را تجربه کرده‌ به نحوی که لاستیک سمندی به سه میلیون و 900 هزار تومان، پژویی سه میلیون و 750 هزار تومان و پرایدی سه میلیون و 400 هزار تومان رسیده است.
 
مهدی یوسفی
https://siasatrooz.ir/vdccomqsi2bqi08.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی