شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰
کد مطلب : 127658
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر از افزایش صادرات لاستیک‌های ایرانی خبر داد:

از کمبود تایر در بازار تا جولان در سایر کشورها

از کمبود تایر در بازار تا جولان در سایر کشورها
هنوز چند روزی از انتشار گزار‌ش‌هایی درباب کمبود تایر در بازار نمی‌گذرد که میرزایی از افزایش صادرات لاستیک ایرانی خبر داد و گفت: تایر‌های تولیدی به کشور‌های آسیای میانه، آفریقا، کشور‌های همسایه، روسیه و بلاروس صادرات می‌شوند.
جمال میرزایی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر گفت: ما در حال تولید نزدیک به ۲۲ میلیون حلقه لاستیک در کشور هستیم. او گفت: در حال حاضر تولید تایر در رینگ‌های پر مصرف ۱۵-۱۴-۱۳ افزایش یافته است به طوری که جوابگو نیاز کشور بوده است؛ همچنین واردات در این سه رینگ حدود ۷۰ درصد با رشد همراه بوده و هم افزایش ظرفیت تولید در کشور اتفاق افتاده است.
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر گفت: در سه ماهه نخست امسال هم ۹۶ میلیون دلار به واردکننده ارز ترجیحی پرداخت و برای درصد کمی از واردات هزینه زیادی صرف شد در صورتی که از تولید کننده چنین حمایتی نمی‌شود و ارز به صورت قطره چکانی تخصیص داده می‌شود.
به گفته او، ۹۰ درصد نیاز کشور از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود؛ ضمن اینکه ۷۷ درصد واردات مواد اولیه تایر افزایش پیدا کرده است. همچنین سالانه ۳۰۰ هزار تن تایر در کشور تولید می‌شود و تولیدکننده به ازای هر یک کیلوگرم تولید، کمتر از یک دلار ارز می‌خواهد.میرزایی گفت: سال گذشته فضای خوبی برای صادرات ایجاد شد، ضمن اینکه در تایر‌های تولیدی استاندارد‌های کشور‌های اروپایی را گذراندیم و توانستیم در حجم کم در بخش رینگ‌های ۱۶ به بالا که التهاب کمتری در بازار داشت را به کشور‌های اروپایی و روسیه صادر کنیم.رئیس انجمن صنفی صنعت تایر از افزایش صادرات لاستیک ایرانی خبر داد و گفت: تایر‌های تولیدی به کشور‌های آسیای میانه، آفریقا، کشور‌های همسایه، روسیه و بلاروس صادرات می‌شود.
این سخنان در حالی مطرح می‌شود که چند روز پیش رئیس اتحادیه فروشندگان تایر از آغاز فروش ۷۰۰ هزار لاستیک در ۳۱ استان کشور با شروع هفته جدید خبر داده و همزمان وزارت صمت تعرفه واردات را علی‌رغم میل باطنی تولیدکننده‌ها به یک‌سوم رسانده است. آمار تولید لاستیک در کشور که اخیرا برمبنای کارنامه هفت‌ماهه ابتدایی سال از کارخانه‌های داخلی منتشر شده، تا حدود زیادی از نبود هماهنگی میان عرضه و تقاضا در این بازار پرده‌برداری می‌کند و طبق محاسبات کسی که به‌ناچار راهی بازار آزاد می‌شود، ممکن است تا سه برابر نرخ مصوب هزینه کند.
تولید لاستیک در کشور ظرف هفت ماه ابتدایی امسال درمقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش داشته است. براساس جدولی که اخیرا تحت‌عنوان آمار تولید کارخانه‌های تایرسازی در رسانه‌ها منتشر شده در حدفاصل فروردین تا پایان مهرماه سال جاری ۱۴۶ هزار و ۳۶۳ تن تایر که معادل ۱۳ میلیون و ۴۷۸ هزار و ۹۳۱ حلقه لاستیک است، تولید شده، اما پارسال میزان تولیدات کارخانه‌های تایرسایزی در همین بازه زمانی کمی بیش از ۱۳ میلیون و ۷۵۷ هزار حلقه لاستیک بوده است.
تولید لاستیک در کشور ظرف هفت ماه ابتدایی سال درحالی به حدود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه رسیده که از این تعداد ۱۱ میلیون و ۹۳۱ هزار حلقه یعنی ۸۸ درصد کل حجم تولید تایرسازان مخصوص خودروهای سواری بوده که همین عدد هم کاهش پنح درصدی حجم تولید لاستیک سواری درمقایسه با هفت ماه ابتدایی پارسال را نشان می‌دهد. از طرفی آمار و ارقام اعلام شده از حجم تولید لاستیک وانت‌ها هم افت ۱۰ درصدی در این بخش را مشخص می‌کند.رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیاز سالانه کشور به لاستیک را چیزی بین ۲۶ تا ۲۷ میلیون حلقه تخمین زده می‌شود. طبق اظهارات حسین فرهیدزاده که یکی از معاونان وزیر صمت است، سالانه ۲۱ میلیون حلقه در کشور تولید می‌شود و به این عدد ۳.۷ میلیون لاستیک وارداتی هم اضافه می‌شود. با این اوصاف می‌توانیم کمبود سالانه لاستیک در کشور را دست‌کم حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار حلقه بدانیم. تایرسازان اگر با همان دست‌فرمان هفت‌ماهه ابتدایی سال جلو بروند، تا پایان اسفند کمبود همین میزان حلقه لاستیک در کشور احساس می‌شود. عرضه ۷۰۰ هزار حلقه لاستیک در کشور و کاهش تعرفه واردات دوتا از جدیدترین سیاست‌های وزارت صمت برای کنترل اوضاع است. محمدرضا آل سارا به‌عنوان رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن تهران گفته از این هفته روند عرضه ۷۰۰ هزار حلقه لاستیک در تمام استان‌های کشور کلید می‌خورد.
عرضه لاستیک در کشور در این برهه با هدف برقراری ثبات در بازار استارت می‌خورد و فروش سامانه‌ای لاستیک که به طور موقت منتفی شده بود تا وقتی که این محصول به قیمت واقعی برسد، ادامه خواهد داشت. از تابستان امسال عرضه لاستیک کاهش پیدا کرده بود و سایت‌هایی که با هدف تامین لاستیک با قیمت دولتی مشغول به کار بودند، تقریبا هیچ عرضه‌ای نداشتند. این وضعیت تا همین امروز ادامه دارشد و نتیجه آن چیزی جز بالارفتن قیمت لاستیک نبوده است.عرضه لاستیک در کشور طبق صحبت‌های رئیس انجمن صنفی صنعت تایر و تولیدکنندگان تایر در قالب رینگ‌های پرمصرف مثل ۱۳، ۱۴ و ۱۵ اینچ است که اغلب برای پراید، پژو و سمند به کاربرد دارد. به‌طور دقیق‌تر قرار است نیمی از لاستیک‌های توزیع شده تا پایان آبان رینگ ۱۳، سایز مخصوص پراید باشد که کمبود آن بیشتر از سایر لاستیک‌ها در بازار احساس می‌شود.
کاهش تعرفه واردات لاستیک هم دومین حربه وزارت صمت در این برهه برای مقابله با کمبود و گرانی لاستیک است. طوریکه تعرفه واردات لاستیک از ۳۲ به ۱۰ رسیده که خب این اتفاق اصلا خوشایند تولیدکننده‌ها نیست.قیمت لاستیک در بازار آزاد نسبت به نرخ مصوب می‌تواند تا سه برابر بیشتر باشد. مثلا لاستیک سایز ۱۳ پراید از برند ایران‌تایر در سایت تولید ایرانی که یکی از سکوهای مخصوص فروش لاستیک با نرخ مصوب به‌حساب می‌آید، ۸۳۰ هزار تومان است. کسی که می‌تواند یک جفت حلقه لاستیک پراید را با قیمت مصوب بخرد، چیزی حدود یک میلیون و ۶۶۰ هزار تومان هزینه می‌کند، اما همین جفت لاستیک را در بازار آزاد ممکن است چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بفروشند و با این اوصاف خرید هر چهار حلقه نزدیک هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان آب می‌خورد.لاستیک پژو ۲۰۶ در بازار آزاد به‌اسم رودستون به‌ازای هر حلقه دو میلیون و ۸۷۵ هزار تومان به‌فروش می‌رسد، اما در سایت تولید ایرانی امکان خرید لاستیک پژو ۲۰۶ با نرخ مصوب فراهم شده و لاستیک سایز ۱۴ ایران‌تایر را می‌شود با یک میلیون و ۲۰ هزار تومان سفارش داد.
https://siasatrooz.ir/vdcgnu9q7ak9x34.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی