سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۳
کد مطلب : 127697
وقتی لندن برای سرپوش نهادن بر رسوایی شکست صهیونیست‌ها در برابر یمن تقلا می‌کند

تکرار توهمات انگلیسی این‌شماره؛ توقیف کشتی اسرائیلی

تکرار توهمات انگلیسی این‌شماره؛ توقیف کشتی اسرائیلی
در ادامه خدمات لندن برای صهیونیست‌ها، و در حالی که پوچ بودن ادعاهای ضد ایرانی آنها در باب جنگ اوکراین بر همگان آشکار شده است، وزارت خارجه انگلیس توقیف کشتی رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و با اتهام‌پراکنی درباره نقش ایران در این رویداد، خواستار آزادی فوری خدمه آن شد.
وزارت امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای توقیف یک فروند کشتی رژیم صهیونیستی موسوم به «گلکسی لیدر» در دریای سرخ را محکوم کرد و با اتهام‌پراکنی درباره نقش ایران در این رویداد، خواستار آزادی فوری خدمه آن شد.
در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد، آمده است که بریتانیا توقیف غیرقانونی کشتی «گلکسی لیدر» در دریای سرخ را محکوم می‌کند. ما خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط کشتی و خدمه آن هستیم.بیانیه یادشده، با اتهام‌پراکنی درباره نقش ایران در این رابطه مدعی شد: ایران مدت‌هاست که از حوثی‌ها حمایت نظامی و سیاسی کرده است. ما به ایران تصریح کرده‌ایم که این کشور مسئولیت اقدامات گروه‌های نیابتی و شرکای خود را بر عهده دارد. ایران باید فعالانه این گروه‌ها را مهار و از تشدید درگیری در سراسر منطقه جلوگیری کند.
وزارت امور خارجه انگلیس ادعا کرد که این کشور از طریق مشارکت در ائتلاف موسوم به «ساختار امنیت دریایی بین‌المللی» (IMSC) و «نیرو‌های دریایی ترکیبی» (CMF) که از سوی ایالات متحده فرماندهی می‌شود، به تضمین ایمنی کشتیرانی در منطقه متعهد است.نیروی دریایی یمن یکشنبه گذشته موفق شد تا یک کشتی اسرائیلی را در دریای سرخ تحت کنترل خود درآورد.شبکه «المیادین» گزارش داد، ۵۲ نفر در این کشتی حضور داشته‌اند که همگی دستگیر شده‌اند. المیادین اضافه کرد که خدمه این کشتی و تمام کسانی که در آن حضور داشته‌اند، تحت بازجویی قرار دارند تا تابعیت آن‌ها مشخص شود.در همین پیوند، دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، این اقدام را محکوم کرد و مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران، عامل توقیف این کشتی به شمار می‌رود.
لازم به ذکر است پیش از این وزارت دفاع انگلیس درتازه‌ترین به‌روزرسانی اطلاعاتی این نهاد با تکرار ادعاها درباره ارسال و پهپاد از ایران به روسیه و استفاده از آن در جنگ اوکراین، مدعی شد که مسکو از تاریخ ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن) دیگر از این پهپادها استفاده نکرده است!وزارت دفاع انگلیس همچنین مدعی شد که نیروهای اوکراین دست کم ۲۴ فروند از پهپادهای «شاهد۱۳۶» ساخت ایران را حد فاصل اواخر ژانویه و اوایل فوریه سرنگون کرده‌اند.
این ادعا در حالی مطرح شده که تهران و مسکو به دفعات هرگونه تبادل تسلیحاتی و پهپادی به منظور استفاده در جنگ اوکراین را تکذیب کرده‌اند.آمریکا به استناد همین گزارش‌ها و ادعاها، در نوامبر ۲۰۲۲ تحریم‌هایی را علیه کارخانه‌ها و افراد ایرانی دخیل در ساخت و انتقال پهپاد به روسیه اعمال کرد.ادعاهای آمریکا و غرب در خصوص فروش پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین درحالی است که آنها تاکنون از ارائه هرگونه سند و مدرک در این زمینه طفره رفته اند.
در همین حال پیشتر منابع انگلیسی مدعی توقیف یک کشتی ایرانی حامل سلاح به مقصد یمن شده‌اند. این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان این ادعا را تکذیب نمود. مقامات لندن مدعی شدند که کشتی نیروی دریایی این کشور یک محموله موشک‌های پیشرفته ایرانی را در خلیج عمان توقیف کرده است.مقامات انگلیسی با طرح ادعای توقیف کشتی ایرانی مدعی شده‌اند که این موضوع دلیلی بر حمایت تسلیحاتی ایران از یمن است.
همچنین سفارت انگلیس در امارات متحده عربی ادعا کرده است که این نخستین بار است که یک کشتی جنگی نیروی دریایی این کشور، کشتی حامل سلاح‌های پیچیده‌ای از ایران را متوقف می‌کند.در گزارش آسوشیتدپرس اما به زمان توقیف ادعایی این کشتی اشاره‌ای نشده است.این در حالی است که در واکنش به ادعای مقامات لندن، نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد چنین ادعایی را «بی‌اساس» خواند و گفت که ایران «هرگز سلاح یا تجهیزات نظامی به یمن نفرستاده است و همیشه به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بوده است».از سوی دیگر، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، در واکنش به ادعای منتشر شده در تارنمای رسمی دولت انگلیس مبنی بر توقیف محموله تسلیحات ایرانی به مقصد یمن، چنین ادعایی را مردود دانست و گفت: انگلیس با فروش بی وقفه تسلیحات پیشرفته به ائتلاف نظامی خودخوانده علیه مردم بی دفاع یمن، شریک جنگ و تجاوز علیه یمن بوده و در مقامی نیست که چنین اتهامات بی اساسی را در خصوص جمهوری اسلامی ایران مطرح کند و چهره انسان‌دوستانه به خود بگیرد. این ادعاها علیه ایران در حالی مطرح شده است که در نهایت انگلیس برای هیچ کدام از ادعاهایش سندی ارائه نکرده است و صرفا توهماتی بوده که از ذهن بیمار سران این کشور گذشته است.
https://siasatrooz.ir/vdcjhaevauqe8mz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی