سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۹
کد مطلب : 128040
تکرار اتهام‌زنی به ایران همزمان با شکست غرب در اوکراین و صهیونیست‌ها در غزه

تقلای تروئیکای اروپا برای فرار از رسوایی

تقلای تروئیکای اروپا برای فرار از رسوایی
تروئیکای اروپا که این روزها به خاطر شکست در اوکراین و شکست صهیونیست‌ها در غزه با وضعیت بحرانی مواجه است در چارچوب فرافکنی برای فرار از این رسوایی‌ها در بیانیه‌ای مشترک با تکرار ادعاها علیه برنامه هسته‌ای و موشکی کشورمان از ایران خواستند تا به تعهدات خود در رابطه با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل پایبند باشد.
انگلیس، فرانسه و آلمان پس از برگزاری نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ و بررسی شانزدهمین گزارش دبیرکل درباره اجرای این قطعنامه و برجام بیانیه‌ای مشترک منتشر و در آن ادعاهای بی‌اساس و خصمانه خود درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کردند.این کشورها در این بیانیه‌ بدون اشاره به کارشکنی‌های خود در اجرای تعهداتشان به‌عنوان امضا کنندگان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ایران را به نقض تعهدات هسته‌ای‌اش ذیل این توافق متهم کردند و مدعی شدند که ایران هیچ توجیه غیر نظامی برای ذخیره اورانیوم غنی شده خود که اکنون طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیش از ۲۰ برابر حد تعیین شده در برجام است، ندارد.انگلیس، فرانسه و آلمان با تاکید بر این ادعای واهی خود خواستار همکاری کامل و به موقع ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند.این کشورها همچنین ادعای بی‌اساس و اثبات نشده غرب و آمریکا را مبنی بر اینکه ایران از روسیه در جریان جنگ این کشور با اوکراین از مسکو حمایت نظامی می‌کند و پهپاد در اختیار آن می‌گذارد، تکرار کردند.آنها در ادامه با طرح این ادعا که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ایران را از انجام آزمایش‌های موشکی بالستیک و توسعه برنامه موشکی‌اش بازمی‌دارد، مدعی شدند که جمهوری اسلامی ایران به‌طور مکرر این الزامات خود را زیر پا گذاشته و این امر مستلزم بررسی دقیق است، زیرا محدودیت‌های قطعنامه ۲۲۳۱ بر برنامه موشکی ایران به‌طور خودکار در ۱۸ اکتبر برداشته شد.تروئیکای اروپا در بخش پایانی این بیانیه با تاکید بر اینکه آنها همچنان متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستند، ادعا کردند: ما بار دیگر بر عزم خود برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران تاکید می‌کنیم که تلاش‌های پیگیر ما در این زمینه، آن را نشان داده است.
ادعاهای واهی غرب علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حالی تکرار می‌شود که مقامات کشورمان بارها هرگونه ادعا در این زمینه را رد و تاکید می‌کنند که برنامه هسته‌ای کشور  ماهیت کاملاً صلح‌آمیز دارد و ایران هرگز به دنبال دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای نبوده و نیست.سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل آمریکا را مسؤول همه جنایات رژیم صهیونیستی خواند و گفت که هیچ فرد، گروه و کشوری به دستور ایران عمل نمی‌کند و ما مسؤول رفتار کسی در منطقه نیستیم.
 سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل متحد «امیرسعید ایروانی» در نشست شورای امنیت سازمان ملل تحت عنوان «عدم اشاعه: اجرا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (۲۰۱۵)» طی سخنانی گفت: از زمان نشست قبلی شورا، جمهوری اسلامی ایران به طور مداوم برای احیای برجام تلاش کرده است. با این وجود، علیرغم حسن نیت و تلاش ما، طرف‌های دیگر تاکنون هیچ گام ملموسی برنداشته‌اند. نه ایالات متحده و نه E3/EU صادقانه و مصمم به پایان دادن به عدم اجرای قابل توجه تعهدات خود تحت برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نیستند.وی افزود: آنها با نادیده گرفتن عمدی دلایل اصلی وضعیت فعلی برجام، تلاش کردند تا روایت را تغییر دهند، جای قربانی و مقصر را تغییر دهند، کمپین اطلاعات نادرست به راه بیندازند و وارد بازی مخرب سرزنش کردن طرف دیگر شوند.
ایروانی با ذکر این نکته که طرفی که از برجام خارج شد، آمریکاست نه ایران، خاطرنشان کرد: ایران تنها یک سال کامل پس از خروج ایالات متحده از خروج آمریکا و ناتوانی اتحادیه اروپا/E3 در متقاعد کردنش برای بازگشت به توافق و انجام تعهداتش، تعدادی اقدامات اصلاحی قانونی انجام داده است. هدف ما کاملاً واضح بود، بازگرداندن تعادل در تعهدات و منافع متقابل تحت برجام. این امر اجتناب ناپذیر بود زیرا توافق بر اساس تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران در ازای لغو همه جانبه همه تحریم های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و ایالات متحده و همچنین ارتقای روابط عادی اقتصادی و تجاری با ایران است، همانطور که در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به تفصیل توضیح داده شده است.
وی اضافه کرد: مهمتر از آن، اقدامات اصلاحی ایران توسط بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام مجاز شده است که بر اساس آن، در صورت «تحریم‌های جدید یا اعمال مجدد تحریم ها»، ایران «حق» دارد، تکرار می‌کنم، ایران «حق توقف اجرای» تعهدات خود را به صورت «کلاً یا جزیی» دارد. با این حال، بر خلاف عواقب غیرقابل برگشت اقدامات غیرقانونی ایالات متحده، همه اقدامات ما به محض برداشته شدن همه تحریم‌ها به شیوه‌ای قابل راستی آزمایی قابل برگشت هستند. بنابراین، مسؤولیت وضعیت فعلی برجام به طور مستقیم و کامل بر عهده ایالات متحده و سپس اتحادیه اروپا/E3 به دلیل موارد متعدد «عدم اجرای قابل توجه» تعهداتشان تحت برجام و همچنین نقض مستمر و سیستماتیک تعهدات حقوقی صریح بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ است. علاوه بر این، بن بست در مذاکرات وین صرفاً ناشی از فقدان اراده سیاسی از سوی ایالات متحده و E3 است که ناشی از ملاحظات سیاسی داخلی آنها است.
وی گفت: به همین ترتیب، ایالات متحده به سرپیچی از دستور دیوان بین‌المللی دادگستری در ۳ اکتبر ۲۰۱۸ که به اتفاق آرا صادر شد، که شامل تعهد به رفع موانع تجارت بشردوستانه با ایران است، ادامه می‌دهد. این یک نقض دیگر قوانین بین المللی توسط ایالات متحده است.وی گفت: به دنبال خاتمه محدودیت‌های مرتبط با تسلیحات و ممنوعیت‌های سفر ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰، خوشبختانه تمامی محدودیت‌های مربوط به فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک و نقل و انتقالات به و از ایران و همچنین مسدود شدن دارایی‌ها بر افراد و نهادهای فهرست‌ شده در قطعنامه ۲۲۳۱، به طور خودکار در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ خاتمه یافت. بر این اساس، دبیرخانه سازمان ملل فهرست ۸۴ فرد و نهاد مشمول چنین تدابیری را از وب سایت شورا حذف کرد و رسماً این موضوع و خاتمه سایر اقدامات محدود کننده را به اطلاع همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد رساند.
از سوی دیگر  نماینده دائم روسیه در سازمان ملل واسیلی نبنزیا در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت روسیه معتقد است برجام هیچ جایگزینی ندارد و ازسرگیری این توافق ضروری است.
از سوی دیگر دبیرکل سازمان ملل متحد در ۱۶مین گزارش خود در خصوص برجام گفت: ایالات متحده باید تحریم‌های خود علیه ایران را لغو کند و معافیت‌های مربوط به تجارت نفت با ایران را تمدید کند."رزماری دی‌کارلو"، مسئول امور سیاسی سازمان ملل متحد شب گذشته به‌وقت محلی در نشست شورای امنیت 16مین گزارش دبیرکل سازمان در خصوص برجام را قرائت کرد.وی گفت: «دبیرکل همچنان بر این باور است که برجام بهترین گزینه موجود برای اطمینان از اینکه برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح‌آمیز باقی می‌ماند، است.»
آنتونیو گوترش در ابتدای گزارش خود بدون توجه به عدم اجرای تعهدات آمریکا و کشورهای اروپایی ذیل برجام مدعی شد: «ایران ضروری است که اکنون از گام‌هایی که از زمان فروپاشی توافق برداشته شده است «که با تعهدات هسته‌ای‌اش تحت این برنامه سازگار نیست و متعهد شده قابل برگشت هستند، بازگردد.»
دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین تأکید کرد که ایالات متحده باید تحریم‌های خود علیه ایران را لغو کند و معافیت‌های مربوط به تجارت نفت با ایران را تمدید کند تا این توافق از سر گرفته شود.گوترش همچنین در گزارش خود با وجود بازرسی‌های شدید و نظارت‌های گسترده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات هسته‌ای ایران مدعی شد: «راستی‌آزمایی و نظارت بر برجام توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌طور جدی تحت تأثیر توقف تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام قرار گرفته است. آژانس هنوز قادر به راستی‌آزمایی ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران نیست و ایران بیش از 20 برابر حد تعیین‌شده در برجام، ذخایر اورانیوم غنی‌شده را حفظ می‌کند.»
این ادعاها در حالی مطرح شده است که بازرسان آژانس به‌طور دائم بازرسی‌های خود را از ایران انجام می‌دهند. پیشتر محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در جریان رونمایی از سه رادیوداروی جدید در خصوص بازرسی‌ها گفت: ما حدود 120 بازرس را پذیرفتیم و همین الآن که خدمت شما هستیم، دو بازرس به‌طور سرزده و البته در چارچوب پادمان بازدید دارند، اینها یک امر تعریف‌شده است. هیچ فعالیتی غیر از چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی بین ما و آژانس وجود ندارد. آژانس گزارشی را که می‌دهد بر اساس برجام است و این یک امر روشن است، اما وقتی طرفین دیگر به تعهداتشان عمل نکردند فشار سیاسی و روانی به ایران که عین برجام عمل کند، درست نیست و به این مسئله هم پاسخ دادیم.گوترش همچنین با وجود اعلام رسمی مقامات ایران مبنی بر دست نداشتن در حملات ارتش یمن به مواضع آمریکا و رژیم صهیونیستی و تأکید بر این نکته که این تصمیمات کاملاً توسط یمن اتخاذ شده است، مدعی شد که دبیرخانه ارزیابی کرده است که موشک کروز مورد استفاده در حمله نوامبر 2022 توسط یمن نیز منشأ ایرانی داشته است و ممکن است به‌روشی مغایر با قطعنامه 2231 منتقل شده باشد.
https://siasatrooz.ir/vdcc04qsx2bqix8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی