شنبه ۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۹
کد مطلب : 128172

حمایت‌های ناامیدانه

در روزهای اخیر و در استانه سال نو میلادی رویکرد آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به اوکراین شدت گرفته است چنانکه جو بایدن، رییس جمهور آمریکا ضمن محکوم کردن حملات موشکی اخیر روسیه علیه اوکراین، آن را «حمله‌ای بیرحمانه» خواند و مدعی شد که مسکو می‌خواهد اوکراین را نابود و مردم این کشور تحت سلطه خود در بیاورد.بایدن در پی این حملات، گفت که مخاطرات این جنگ به مراتب فراتر از اوکراین را دربرمی‌گیرد و امنیت نااتو و اروپا را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
رییس جمهور آمریکا با تاکید بر اینکه آمریکا نمی‌تواند اوکراین را ناامید کند از کنگره این کشور خواست تا با درخواست بودجه اضافی که شامل بیش از ۶۰ میلیارد دلار بودجه برای اوکراین می‌شود، موافقت کنند. در همین حال وزارت دفاع انگلیس در پی حملات گسترده مسکو علیه کی‌یف، از ارسال ۲۰۰ سامانه پدافند هوایی به اوکراین خبر داد. در همین حال وزیر دفاع اوکراین و آمریکا  در باب وقوع بزرگترین حمله هوایی روسیه در این کشور از زمان آغاز جنگ 22 ماهه، بار دیگر به صورت تلفنی گفتگو کرده و نکاتی را در رابطه با این حملات مطرح کردند.
این تحرکات با ادعای حمایت گسترده از اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که نوع واکنش سران کی یف بیانگر توخالی بودن این حمایت‌هاست چنانکه نخست وزیر اوکراین نامه‌ای به یک گروه بین‌المللی هماهنگ کننده کمک‌های مالی به این کشور ارسال و از آنها نشستی اضطراری برای کمک مالی به کی‌یف را درخواست کرده است.دنیس شمیهال نخست وزیر اوکراین در حالی درخواست چنین نشستی را برای دیدار با اهداکنندگان غربی مطرح کرده که کی‌یف در مورد بودجه خود با ابهام فوق‌العاده‌ای مواجه است.برای حفظ ثبات اقتصاد کلان، دریافت منابع مالی خارجی کافی، سریع و قابل پیش بینی از ژانویه ۲۰۲۴ ضروری است. در همین حال والری چالی، سفیر سابق اوکراین در ایالات متحده گفت: سیگنال‌هایی که شرکای اصلی ما – ایالات متحده و آلمان – به صورت غیرعلنی برای ما ارسال می‌کنند، منفی است. با توجه به این فرایندها می‌ـوان گفت آنچه امروز برای غرب معنایی ندارد سرنوشت اوکراین است و افرادی همچون بایدن نیز صرفا به دنبال پیروزی بر کنگره جمهوریخواه در تصویب بودجه جنگ است و در عمل کارکرد حمایتی از کی یف نخواهد داشت.
 
فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdciyvazrt1arz2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی