دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸
کد مطلب : 128201
کنعانی در پاسخ به سیاست روز:

ایران پاسخگوی مواضع روسیه درباره مسائل منطقه نیست

ایران پاسخگوی مواضع روسیه درباره مسائل منطقه نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پاسخگوی مواضع روسیه درباره مسائل منطقه نیستیم. روابط ایران و روسیه سازنده و رو به جلو و مبتنی بر مصالح و منافع دو کشور است و در مسیر توسعه مناسبات ایران با کشورهای همسایه و در چارچوب سیاست همسایگی و ارتقای وضعیت همکاری‌ها با کشورهای مهم و موثر در منطقه شاهد روزافزون روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف بودیم.
ناصر کنعانی در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سؤال سیاست روز درباره مواضع روسیه در خصوص مسائل منطقه و همچنین جزایر سه‌گانه و تجدیدنظر دستگاه دیپلماسی در روابط با روسیه گفت: پاسخگوی مواضع روسیه درباره مسائل منطقه نیستیم. روابط ایران و روسیه سازنده و رو به جلو و مبتنی بر مصالح و منافع دو کشور است و در مسیر توسعه مناسبات ایران با کشورهای همسایه و در چارچوب سیاست همسایگی و ارتقای وضعیت همکاری‌ها با کشورهای مهم و موثر در منطقه شاهد روزافزون روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف بودیم. بر مبنای اراده سیاسی عالی رهبران دو کشور، این روابط مبتنی بر منافع مشترک دو ملت توسعه خواهد یافت.
این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: وجود روابط متنوع در زمینه‌های مختلف لزوما به معنای اتفاق نظر دو کشور در همه زمینه‌های منطقه‌ای و بین‌‌المللی نیست. کشورها درباره موضوعات مختلف دیدگاه‌های ملی و مبتنی بر منافع و مصالح خود را دارند. مواردی وجود دارد که ایران دیدگاه ویژه خود را دارد و دولت روسیه و هر دولت دیگری که در منطقه یا خارج از منطقه با آن کار می‌کنیم ممکن است دیدگاه‌های متفاوت را داشته باشد.
به گفته وی در روابط بین کشورها وجود دیدگا‌ه‌های متفاوت در خصوص موضوعات متفاوت امری طبیعی و شناخته شده است. مادامی که روابط بین کشورها براساس احترام متقابل و منافع مشترک شکل بگیرد این روابط قابلیت توسعه و ارتقا دارد و اختلاف نظرها مادامی که مخل روابط دوستانه و سازنده دو کشور نباشد می‌تواند امر پذیرفته شد‌ه‌ای باشد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: درباره جزایر سه‌گانه همیشه ایرانی در این خصوص موضع رسمی صریح خود را اعلام کردیم و در گفت‌وگو با مقامات روسیه از جمله وزیر خارجه این کشور نیز دیدگاه صریح جمهوری اسلامی ایران مطرح شد. وی گفت: روابط سازنده و همکاری‌های قوی و خوب دو کشور مانع از آن نیست که مواضع اصولی خود را درباره موضوعات مرتبط با حاکمیت و تمامیت ارضی خود مطرح نکنیم یا در خصوص دیگر موضوعات منطقه‌ای مواضع خود را صریح و شفاف اعلام کرده و می‌کنیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی که سؤال یکی از خبرنگاران بود گفت: پیگیری جنایت رژیم آمریکا در ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی را با جدیت در پیگیری‌های خود دنبال خواهیم کرد و این موضوع هیچگاه به بوته فراموشی سپرده نخواهد شد و مرور زمان این موضوع را کمرنگ نخواهد کرد.
وی افزود: پرونده شهید سلیمانی در حال پیگیری است و وزارت خارجه نقش همراهی و همکاری را به صورت کامل و مستمر ایفا می‌کند. در بعد داخلی ابعاد حقوقی و کیفری پرونده علیه آمریکا و جنایتکاران آمریکایی اقدامات حقوقی در حال انجام است و در بعد بین‌المللی با استناد به کنوانسیون ۱۹۷۲ اقدامات از طریق وزارت خارجه و مرکز حقوقی و بین‌المللی نهاد ریاست جمهوری در حال پیگیری است و اقدامات قابل توجهی در این خصوص صورت گرفته است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره گزارش آژانس در خصوص سرعت بخشی به روند فعالیت‌های هسته‌ای ایران عنوان کرد: در این خصوص اعلام موضع کردیم. بارها اعلام کردیم ایران به تمامی تعهداتش در چارچوب معاهده عدم اشاعه و موافقتنامه پادمان جامع پایبند بوده و هست. از زمان امضای برجام هم تاکنون ایران در صدر لیست کشورهایی بوده که بیشترین بازرسی‌های کارشناسان و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌هایش صورت گرفته است.
کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره تشدید حملات رژیم صهیونیستی به سوریه که سؤال خبرنگار سانا بود و اینکه آیا این رژیم به دنبال گسترش جنگ به مناطق دیگر است؟ گفت: آنچه این رژیم در ارتباط با سوریه و حملات هوایی و موشکی به خاک این کشور صورت می‌دهد نقض حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل است. این حملات از منظر حقوق شناخته شده بین‌المللی و منشور ملل محکوم و شایسته واکنش و پیگیری است. اقداماتی از این دست تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است و مراجع بین المللی مسؤولیت دارند مانع تداوم و استمرار و گسترش این گونه اقدامات شرورانه شوند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ارتقای روابط ایران و مصر و احتمال تبادل سفرا که سؤال یکی از خبرنگاران بود، اظهار داشت: روابط دو کشور براساس نقشه راهی که بین دو وزیر خارجه در دیدار آنها در نیویورک بر مبنای نگاه روسای دو کشور ترسیم شده در حال پیگیری است. فضای مثبتی در مناسبات دو کشور وجود دارد و گفت‌وگوها بین دو وزیر خارجه در چند مرحله و دیدار حضوری بین دو رئیس جمهور در نشست ریاض و گفت‌وگوی تلفنی اخیر دو رئیس جمهور انجام شده است.
این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: حتما علاقه‌مند هستیم در چارچوب نقشه راه تعریف شده بین دو کشور روابط ایران و مصر دو کشور مهم اسلامی و اثرگذار در منطقه گام به گام ارتقا یابد و شاهد آثار مثبت آن در روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای باشیم.
این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره ارسال پیام‌ها از سوی آمریکا، فرانسه و نتانیاهو درباره غزه برای ایران و اینکه عربستان برای راضی کردن ایران وارد عمل شده؟ گفت: نمی‌توانم چنین خبری را که در فضای مجازی منتشر شده تأیید کنم. ایران موضع دقیق و روشنی درباره تحولات فلسطین دارد. در عین حالی که با طرف‌های مختلف منطقه‌ای در حال مشورت و رایزنی برای پایان بخشیدن به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و توقف ماشین جنگ و کشتار این رژیم علیه غزه هستیم، در ارتباط با نحوه کمک به مردم فلسطین برای حل و فصل مشکلات آنها و پایان دادن به تحریم‌های ظالمانه و ارسال کمک‌های گسترده انساندوستانه با این کشورها مشورت داریم.
 
هدی بذرافشان
https://siasatrooz.ir/vdcbgwb88rhb55p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی