سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۵
کد مطلب : 128216
بزرگداشت چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی‌المهندس در سایر کشورها برگزار شد

سردار ایرانی محور وحدت مقاومت

سردار ایرانی محور وحدت مقاومت
کشورهای منطقه از عراق گرفته تا سوریه و لبنان در استانه سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس ضمن تاکید بر وحدت میادین در برابر دشمنان منطقه بر اخراج نیروهای آمریکایی از عراق به عنوان بخشی از انتقام خون شهدای مقاومت تاکید کردند.
شخصیت‌های حاضر در مراسمی که حزب‌الله به منظور بزرگداشت چهارمین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی برگزار کرده بود با اشاره به اینکه دستاوردهای سردار سلیمانی در محور مقاومت همچنان پابرجاست تاکید کردند آزادی فلسطین نزدیکتر از هر زمانی است.
حزب‌الله مراسمی به منظور یادبود شهدای راه قدس و بزرگداشت چهارمین سالگرد شهادت سردار«حاج قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» فرماندهان پیروزی و هم‌رزمان شهید آنها با حضور شماری از شخصیت‌های مقاومت لبنان و فلسطین و نیز «مجتبی امانی» سفیر کشورمان در بیروت و تعدادی از علما، مسئولان لبنانی و فعالان رسانه‌ای و ... برگزار کرد.مجتبی امانی در سخنرانی خود در این مراسم به تحولات فلسطین و جنگ وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه اشاره کرده و گفت، تماس‌هایی از جانب آمریکا و برخی کشورهای اروپایی برای جلوگیری از گسترش جنگ در منطقه وجود دارد که آخرین‌ آنها تماس وزیر خارجه انگلیس بود و ما یک نکته را گفتیم: شما مسئول گسترش جنگ هستید و آمریکا حامی اول رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه است.سفیر کشورمان در لبنان تصریح کرد، دشمنان با ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی می‌خواستند به محور مقاومت ضربه بزنند و پروژه وحدت میادین را با هدف حذف مسئله فلسطین از بین ببرند. اما با گذشت چهار سال از شهادت سردار سلیمانی به همه ثابت شد آنچه که این فرمانده بزرگ مقاومت ساخته بود هرگز از بین نمی‌رود و محور مقاومت قدرتمند‌تر، با اراده‌تر و مصمم‌تر از قبل برای ریشه‌کن کردن ظلم و ظالمان عمل می‌کند. امروز آزادی فلسطین نزدیک‌تر از هر زمانی است.
«اسامه حمدان» از رهبران ارشد جنبش حماس فلسطین طی سخنانی در آستانه چهارمین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و هم‌رزمان آنها اعلام کرد که هیچ چشمی نمی‌تواند نقش، اقدام و تاثیر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و هم‌رزمان آنها را در نبرد آزادی فلسطین نادیده بگیرد.وی افزود، حاج قاسم در همه عرصه‌هایی که در آن فعالیت می‌کرد حامل آرمان فلسطین و قدس بود.اسامه حمدان تصریح کرد، شهید ابومهدی المهندس نیز در همین راه قرار داشت و فلسطین آرمان او بود. شهید المهندس جمله معروفی داشت که می‌گفت «همه آنچه که ما انجام می‌دهیم به خاطر آن است که ما فلسطین را کمتر از عراق دوست نداریم».
شیخ «ماهر حمود» رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت نیز از جمله حاضران در این مراسم بود که به سخنرانی پرداخته و خطاب به سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله گفت که این سخن شما که فرمودید «اسرائیل سست‌تر از خانه عنکبوت است» تبدیل به سخنی پرمفهوم در همه جهان و مکالمه روزانه میان دشمنان شده است. همچنین این جمله شما که فرمودید «زمان شکست‌ها تمام شده و زمان پیروزی‌ها (پیروزی‌های مقاومت) فرا رسیده است» تبدیل به سرفصل‌های پیروزی قریب‌الوقوع از سال 2000 تاکنون شد.شیخ حمود در ادامه خطاب به دبیر ل حزب‌الله تاکید کرد، عصر پیروزی‌های مقاومت آغاز شد و آنچه در غزه اتفاق می‌افتد مسئله ساده‌ای نیست و ما حق داریم به قهرمانان مجاهد خود در غزه، لبنان، یمن و عراق افتخار کنیم. ما همچنین بر وحدت موضع و چشم‌انداز راهبردی خود در قطعی بودن نابودی اسرائیل تاکید داریم.
شیخ «نبیل قاووق» عضو شورای مرکزی حزب‌الله نیز در سخنرانی خود اعلام کرد، دشمن صهیونیستی تنها کاری که می‌تواند انجام دهد قتل عام غیرنظامیان و ویرانی منازل مسکونی در غزه است و به هیچ یک از اهداف اعلام شده خود در جنگ نرسید. اشغالگران نتوانستند حماس را نابود کنند و متوجه شدند این هدف آنها رویایی بیش نبوده است. صهیونیست‌ها همچنین نتوانستند حتی یک اسیر خود را بدون دادن امتیاز، برگردانند.
همزمان با فرا رسیدن سالروز شهادت «فرماندهان پیروزی» (شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس)، یک جنبش عراقی خواستار اخراج فوری نظامیان آمریکا از این کشور شد.جنبش حقوقی مردمی عراق دیروز بار دیگر خواستار اتخاذ تدابیر و تصمیمات سختگیرانه از سوی دولت کشورش برای اجرای مصوبه پارلمان عراق مبنی بر اخراج اشغالگران آمریکایی از این کشور شد.«محمد الصحاف»، سخنگوی این جنبش در گفت‌وگو با خبرگزاری المعلومه گفت: دولت در موضع گیری در خصوص بمباران مکرر مقرهای الحشد الشعبی سهل انگاری می‌کند، اما اخراج نیروهای آمریکایی الزام آور است.وی افزود: این خواست ملت عراق است که با میلیون‌ها نفر تظاهرات کردند و خواستار اخراج نیروهای آمریکا شدند؛ بنابراین از دولت و پارلمان می‌خواهیم که فورا آنها را از خاک عراق بیرون کنند.درپی جنایت بزدلانه آمریکا در به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان در جاده فرودگاه بغداد،  پارلمان عراق ۱۵ دیماه ۱۳۹۸ با برگزاری نشستی درباره اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور، به خروج تمامی نیروهای خارجی رای داد. همچنین نویسنده و تحلیلگر عراقی شهید سردار حاج قاسم سلیمانی را مبتکر ترسیم خط مقاومت از صنعا تا فلسطین خواند و موفقیت‌های امروز عملیات طوفان الاقصی را مدیون تلاش‎های این سردار جبهه مقاومت دانست.«قاسم سلمان العبودی» نویسنده و تحلیل‌گر عراقی، عضو مجمع و انجمن کارشناسان سیاسی عراق است. وی دارای مقالات متعدد و مصاحبه‌هایی در شبکه‌های مختلف تلوزیونی است. خبرگزاری مهر درباره نقش شهید سلیمانی در دفاع از آرمان فلسطین گفت‌وگویی انجام داده که متن کامل آن در ادامه می‌آید.
حسین امیرعبداللهیان نیز  در مراسم اعطای تندیس دانشگاه تهران به «نمادهای مقاومت» که در این دانشگاه برگزار شد، افزود: فرهنگ مقاومت و مفهوم مقاومت امروزه پیوند عمیقی در منطقه ما با کلیدواژه و مفهوم امنیت چه در سطح ملی و منطقه و جهان پیدا کرده است.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به دنبال آرزوهای خود است، گفت: آنها اعلام کردند که به سرعت حماس را نابود خواهند کرد که در این مدت چنین چیزی محقق نشد، اعلام کردند حماس را از طریق عملیات نظامی، هوایی، زمینی و دریایی خلع سلاح می‌کنند که چنین چیزی نشد، اعلام کردند عملیات را آن قدر ادامه می‌دهیم که از تونل‌ها و بیمارستان‌های غزه اسرای اسرائیلی را از طریق نظامی آزاد کنیم که تاکنون یک اسیر اسرائیلی را نتوانستند از طریق نظامی آزاد کنند و آنچه که هدف‌گذاری کردند به بن بست رسید و با شکست مواجه شد.وی گفت: امروز همان حاکمان رژیم اشغالگر صهیونیستی و دولتمردان آمریکایی که از نابودی حماس صحبت می‌کردند به حماس پیام می‌دهند و در کشورهای ثالث با حماس مذاکره می‌کنند بر سر چگونگی اداره غزه بعد از جنگ و بر سر چگونگی تبادل اسرای فلسطینی با اسرای اسرائیلی که این نشان می‌دهد که مقاومت در مسیر درست خود حرکت کرده است و مقاومت توانسته پیروز بزرگی را به ارمغان بیاورد.
از سوی دیگر معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران برگرفته از اندیشه‌های امام خمینی (ره)؛ ورود دین به حکمرانی است.علی باقری در سخنانی در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در مراسم «به یاد مردان میدان» یادبود حاج قاسم سلیمانی و بزرگداشت شهید سید رضی در ادامه گفت: وقتی واقع بینانه نگاه می‌کنیم، می‌بینیم  این ایده امام که با دشمنی‌ها و مخالفت‌هایی همراه بود، چه دستاوردها و کارآمدی‌هایی داشته است.وی افزود: امروز آنچه که هدف دشمنان است این است که کارآمدی حاکمیت دینی را زیر سوال ببرند.باقری با رد برخی از اظهارنظرها مبنی براین که دین باعث ناکارآمدی حکمرانی می‌شود، گفت: پایبندی به ارزش‌ها و اصول باعث دوری از منافع ملی نمی‌شود، بلکه در جاهایی ما نتوانستیم منافع ملی کشور را محقق کنیم که از ارزش‌ها و اصول فاصله گرفته‌ایم.
معاون وزیر امور خارجه در بخشی دیگری از صحبت های خود با گرامی داشت یاد شهید سلیمانی گفت: مکتب شهید سلیمانی یک پارادایم فکری است که می‌تواند در عرصه حکمرانی کارآمدی ایجاد و آن را تثبیت کند.این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: شهید سلیمانی در حکمرانی دینی و انقلابی یک حکم و یک معیار است.باقری در ادامه صحبت‌های خود گفت: سیاست خارجی در هر جایی مبنای آن ایدئولوژی است، چرا که سیاست خارجی میدان تفکر، اندیشه و ایدئولوژی است.وی همچنین با بیان این که جریان مقاومت محو شدنی نیست که چرا یک تفکر و آرمان است، افزود: مقاومت مردم فلسطین، تجسم یک آرمان است چرا که آنها به دنبال هویت، موجودیت و استقلال خود هستند.باقری همچنین تاکید کرد: هیچ ملتی با سرگشتگی و نداشتن آرمان نمی‌تواند به جایی برسد و قله‌ای را به دست آورد.وی با بیان این که عده‌ای می‌گویند تهدید علیه کشور وجود دارد، اظهار کرد: هر موقع گوهری در دست ما باشد، تهدید علیه ما نیز وجود دارد.باقری تصریح کرد: ما گوهرهای جدی در اختیار داریم که مهم‌ترین گوهر، استقلال کشور است.
معاون وزیر خارجه در بخشی دیگر از صحبت‌های خود تاکید کرد: مقاومت به یک رکن ثبات در منطقه تبدیل شده است، این در حالی است که دشمنان از جمله آمریکایی‌ها تلاش می‌کردند که مقاومت را به عنوان یک رکن زائد معرفی کنند که مانع ثبات منطقه‌ای است و در همین ارتباط تلاش داشتند که رژیم اسراییل را به عنوان موجودی هنجار پذیر معرفی کنند.معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این که ما در دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی تلاش کردیم که سه ضلع امنیت، اقتصاد و ارزش‌ها را در تعامل با یکدیگر قرار دهیم و به نوعی این سه ضلع هم افزای یکدیگر باشند، گفت: در واقع ما تلاش کردیم با ابزار سیاست خارجی این سه ضلع را که لازمه حیات، بقا و ارتقا کشور است هم افزا و در تعامل با یکدیگر قرار دهیم.
https://siasatrooz.ir/vdchz6nz-23niid.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی