چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
کد مطلب : 128564

این کافه‌ها سفارش سگ را سرو می‌کنند!

در حالی که برخی توانایی رفتن به رستوران در طول سال را ندارند، حالا کافه و رستوران‌هایی برای حیوانات خانگی راه افتاده است.
این کافه‌ها سفارش سگ را سرو می‌کنند!
«برای اسکای هر ماه حدود ۱۶ میلیون تومان هزینه می‌کنم. آخر هفته هم می‌خواهم برایش چکمه بخرم» این را ژیلا می‌گوید که درآمدش حدود ۱۸ میلیون تومان است! جایگاه حیوانات خانگی در بین خانواده‌ها به حدی رسیده که حتی کافه و رستوران‌هایی مخصوص حیوانات در برخی مناطق شهری راه افتاده است. این در حالی است که یک جامعه‌شناس سیف‌الله سیف‌اللهی می‌گوید که «برخی مردم در طول سال حتی رنگ رستوران را نمی‌بینند».
نگهداری حیوانات خاص در سال‌های اخیر بین مردم جا افتاده و بسیاری در خانه‌های کوچک هم حیوان خانگی نگهداری می‌کنند، البته نگهداری پرندگان و ماهیان نزد ایرانیان قدمت طولانی دارد.در خارج از کشور هم بر اساس گزارش بلومبرگ صنعت حیوانات خانگی ۳۰۰ میلیارد دلار است. یعنی بیش از ۶ برابر درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۳ !
با وجود ممنوع بودن نگهداری برخی حیوانات در مشاعات آپارتمان‌ها، هنوز قانون مجازات سگ در مجلس نهایی نشده است. همچنین در پارک‌ها آوردن برخی حیوانات همچون سگ ممنوع است، اما این روزها برخی از مراکز تفریحی پاتوق سگ‌ها شده‌اند. در حالی که رئیس جامعه دامپزشکان ایران گفته است از «هر ۱۰ نفر یک نفر حیوان خانگی دارد».
در مناطق شمالی تهران پت‌شاپ‌ها، آرایشگاه، آتلیه عکاسی، هتل‌ها و پانسیون‌های حیوانات در حال گسترش است و حتی حیوانات به نوعی جایگزین فرزند در خانواده شدند. یک دامپزشک پیام محبی معتقد است که «برخی فکر می‌کنند نگهداری حیوانات باعث بهبود جایگاه اجتماعی آن‌ها می‌شود».
البته یک روان‌شناس فرزاد طباطبایی می‌گوید گاهی انسان نیاز دارد با موجودی غیر از انسان ارتباط برقرار کند تا «از احساس تنهایی در وجودش کاهش یابد» و حتی برایش هزینه هم کند.
اما روانشناس و مشاور خانواده اکرم تقی‌پور می‌گوید این افراد که مدعی حقوق‌حیوانات هستند، «برای خودنمایی حیوانات را در اسارت قرار می‌دهند» ‌ظلم آشکار به آن‌ها می‌کنند.
ترویج فرهنگ اسلامی ایرانی، تشویق به ازدواج و فرزندآوری برای کاهش حس تنهایی می‌تواند نقش موثری در شادابی جوانان داشته باشد، همچنین ایجاد پارک‌های شادی و پر کردن اوقات فراغت سالم برای کودکان، نوجوانان و جوانان از سوی شهرداری و نهادهای فرهنگی نقش کلیدی برای دور کردن نسل جوان از نگهداری حیوانات خانگی نظیر گربه و سگ را داشته باشد.
 
https://siasatrooz.ir/vdcd9j0foyt0xk6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی