يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۰
کد مطلب : 128600
بازدید میدانی خبرنگاران از اقدامات دستگاه قضایی در حوزه اشتغالزایی زندانیان

وقتی کارخانه تولید موتور سیکلت به زندان قم می‌رسد

وقتی کارخانه تولید موتور سیکلت به زندان قم می‌رسد
دستگه قضا در ابتکاری قابل توجه در کنار اجرای قوانین قضایی کشور در قبال محکومان تلاش دارد تا اصل آموزش و سازندگی را نیز مورد توجه قرار دهد که نمونه‌ای از آن راه‌اندازی خط تولید موتور سیکلت در قم است.
شاید کمتر ساختار قضایی را در جهان بتوان یافت که همچون دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران ماموریت و مسئولیت خویش را صرفا تنبیه و مجازات متهمان و محکومان قرار داده باشد. نگاه قالب در دستگاه قضا در سالهای اخیر آن بوده است که فرد به تناسب جرمش مجازات شود و در عین حال برای فردای روزی که مجازات و دوران محکومیتش به پایان می‌رسد نیز آمادگی ورود به جامعه را داشته باشد. در عین حال نیز فرد دوران زندانش به آموختن و بهره وری هدایت و از این طریق ضمن آموختن حرفه و فنی، بتواند در تامین نیازهای مالی خانواده خود نیز ایفای نقش داشته باشد. به عبارتی دیگر قوه قضائیه نگاهی اصلاح گرایانه را جایگرین نگاه مجرم محوری کرده است که نتیجه آن نیز روشن‌تر شدن افق‌های آینده برای کسانی است که دوران محکومیتشان به پایان رسیده است و یا در حال گذران آن دوران هستند.
در راستای آشنایی با ماموریت‌ها و فعالیت‌های اشتغالزایی سازمان زندان‌ها و بنیاد تعاون زندانیان برای زندانیان صبح  پنج‌شنبه ۱۲ آذر بهمن‌ماه، پنجمین تور نظارتی قوه قضائیه با حضور غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها، رحیم مطهرنژاد رئیس بنیاد تعاون زندانیان، حجت‌الاسلام والمسلمین مظفری رئیس کل دادگستری استان قم، رنجبر مدیر کل زندان‌های استان قم، آقا میری استاندار قم در استان قم برگزار شد.
 در این تور نظارتی ۴۵ خبرنگار و عکاس بیش از  ۲۰ رسانه کشور، از بخش‌های مختلف ارودگاه حرفه‌آموزی و کاردرمانی استان قم بازدید کردند. نکته مهم در این تور رسانه‌ای تلاش‌های صورت گرفته از سوی دستگاه قضا برای اشتغال زایی با بهره‌گری از مشاغل نوین و صنعتی است چنانکه در این تور نظارتی خط تولید موتورسیکلت برای اولین‌بار در زندان قم راه‌اندازی و صفر تا صد تولید موتورسیکلت توسط زندانیان انجام خواهد شد.علی آزاد بخت، مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان استان قم با اشاره اینکه خط دوم و سوم تویلد موتورسیکلت در زندان‌های استان تا نیمه نخست سال آینده راه اندازی خواهد شد، گفت: برای راه اندازی این خط تولید زندانیان در مدت دو هفته آموزش‌های لازم دیده اند. وی افزود: با همکاری شرکت سازنده موتور سیکلت در حال حاضر ۸۰ زندانی نیز به صورت اعزام به کار نیز در حال کار هستند.
 همچنین نمایشگاه تولیدات کارگاه‌های اشتغال زندان‌های استان قم در زمینه تولید صنایع دستی، پوشاک و مبلمان هم برپا شده است.
لازم به ذکر است پیش از این خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های مختلف از بخش‌های مختلف بنیاد تعاون زندانیان فشافویه بازدید کردند.
به گزارش سیاست روز، در راستای آشنایی با ماموریت‌ها و فعالیت‌های بنیاد تعاون زندانیان ۴ آذر ماه نیز  ۳۰ رسانه مختلف  که شامل ۴۵ نفر خبرنگار و عکاس بودند از مجتمع‌های مختلف بنیاد تعاون زندانیان فشافویه بازدید کردند.شرکت کشت و صنعت حامیان فدک یکی از ۱۰ شرکت وابسته به بنیاد تعاون زندانیان است که چند مجتمع دارد که تمامی اراضی متعلق به شرکت ۲ هزارو ۶۵۰ هکتار است و محصولات مختلفی اعم از گندم، جو، کلزا و... را تولید می‌کند.اهالی رسانه در این تور نظارتی از ناحیه خانلق بازدید کردند که در آن ۴۲۰ قطعه شترمرغ در آن پرورش داده می‌شود همچنین ۳۰۰ کندو زنبور عسل، دامپروری و زراعت در این مجتمع وجود دارد که مددجویان رای باز در آن مشغول به کارند.
ناحیه آراد با مساحت  ۳۰۰ هکتار از دیگر مکان‌هایی بود که خبرنگاران از آن بازدید کردند که در آن ۶ هزارو ۶۰۰ راس گوسفند پرورش داده می‌شود.بازدید از ناحیه زلف آباد که حدود ۵۰۰ هکتار زیرکشت دارد که شامل ۱۷۲ هکتار کشت یونجه، ۲۰۲ هکتار کشت جو، ۵۲ هکتار گندم و ۵۵ هکتار تریتیکاله است و یک واحد پرورش  ماهی و یک واحد ۳ هزار رأسی پروا بندی گوسفند دارد، از دیگر برنامه‌های این تور نظارتی بود.همچنین خبرنگاران از کارخانه تولید مصنوعات چوبی بنیاد تعاون زندانیان استان تهران بازدید کردند که یکی از واحد‌های مدرن تولید محصولات چوبی شامل درب‌های چوبی، کمد و مبلمان است. بخشی از این محصولات چوبی در داخل زندان‌ها و بخشی دیگر نیز پیرامون زندان تولید می‌شود.
خبرنگاران در این تور نظارتی از باغ پسته اشتهازان وابسته به بنیاد تعاون زندانیان بازدید کردند. وسعت این باغ ۴۲۰ هکتار است که ۴۰۴ هکتار آن کشت شده و سیستم آبیاری قطره‌ای تحت فشار در آن راه‌اندازی شده است و دارای دو استخر ۲۰ هزار و ۵۰ هزار متر مکعب ذخیره کننده آب است که جمعا میزان ظرفیت آب استخر‌ها ۷۰ هزار متر مکعب است همچنین آب مورد نیاز این باغ از ۷ حلقه چاه تامین می‌شود.
در این باغ پسته رقم‌های پایه بادامی اردکان، رقم پیوندی اکبری، احمدآقایی کشت می‌شود و ۱۳۵ مددجو در آن مشغول به کار هستند.گفتنی است تاکنون سه تور نظارتی قوه قضاییه برگزار شده است. اولین تور نظارتی قوه قضاییه، باحضور ۸۰ تن از اصحاب رسانه از زندان رجایی‌شهر برگزار شد و خبرنگاران در جریان روند تخلیه این زندان قرار گرفتند. دومین تور نظارتی مرکز رسانه قوه قضاییه نیز با حضور بیش از ۲۰ رسانه اعم از صداوسیما، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های کشور، در استان گلستان برگزار شد و خبرنگاران در جریان اقدامات دستگاه قضا برای اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده و جلوگیری از ساخت و ساز‌های غیر مجاز در روستای زیارت قرار گرفتند. بنیاد تعاون زندانیان با سابقه‌ای نزدیک به ۷۰ سال مسئولیت حرفه آموزی، اشتغال زندانیان و کمک به امرارمعاش خانواده‌های آنان را بر عهده دارد. این بنیاد با در اختیار داشتن هزار واحد تولیدی، سالانه بالغ بر ۵۰ هزار نفر از زندانیان را در داخل، پیرامون و بیرون از زندان‌های کشور مشغول به کار کرده و بیش از ۵ هزار نوع محصول را در صنایع مختلف تولید و به بازار عرضه می‌کند.

مهدی یوسفی
https://siasatrooz.ir/vdce7v8z7jh8wpi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی