شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۹
کد مطلب : 125855

گرگ‌ها در لباس بره

امنیت بین الملل دغدغه‌ای است که تحقق آن نیازمند رویکرد تعاملی و گفتمان محور است...
امنیت بین الملل دغدغه‌ای است که تحقق آن نیازمند رویکرد تعاملی و گفتمان محور است. غرب با ادعای باغ سبز جهان بودن و در چارچوب یک جانبه گرایی انحصار گرایانه تعریفی قابل تامل را در باب این امنیت ارائه کرده و با تصورات خود ساخته به موضع گیری در قبال آن می‌پردازد که نتیجه آن را نیز جنگ‌های گوناگونی می‌توان مشاهده کرد که در اقصی نقاط جهان به پا کرده است. غرب در حالی خود را ناجی امنیت بین الملل می نامد که تحرکات هفته‌های اخیر آنها نکاتی قابل توجه را آشکار می سازد. نشست اتحادیه عرب با محوریت احیای روابط با سوریه و جبران اشتباهاتی که اتحادیه طی ۱۲ سال قطع رابطه با این کشور مرتکب شده با تکیه بر اصل گفت و تعامل میان طرفین و همکاری علیه تروریسم در حالی یک شنبه برگزار شد که واکنش کشورهای غربی به رویداد مهم و امنیت ساز به جای حمایت محکوم سازی و تقابل بوده است.
آمریکا در نخستین واکنش به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به جای استقبال از منطق تعامل مدعی شد که به اعتقاد واشنگتن، سوریه در این مرحله مستحق بازگشت به اتحادیه عرب نیست. همچنین پیتر استانو سخنگوی اتحادیه اروپا گفت که موضع بروکسل نسبت به دولت دمشق تغییری نکرده است و این بدین معناست که هیچ عادی‌سازی روابط، بازسازی (سوریه)، رفع تحریم‌ها در کار نیست. طارق احمد معاون وزیر امور خارجه انگلیس نیز با تکرار موضع آمریکا درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت که دولت لندن مخالف تعامل با دولت بشار اسد است. جالب توجه آنکه تعریف غربی‌ها از صلح در غرب اسیا در قالب سازش با رژیم صهیونیستی تعریف می‌شود در حالی که همزمان نیز آشکارا به حمایت از جنایات این رژیم پرداخته و هیچ اقدامی برای مقابله با آن صورت نمی‌دهند چنانکه شبکه هفت تلویزیون رژیم صهیونیستی تایید کرد که قبل از انجام حملات بامداد سه شنبه به نوارغزه، آخر هفته گذشته کوهن و بلینکن درباره این عملیات‌های موسوم به «سپر و پیکان» به توافق رسیده بودند.
حلقه دیگر از زنجیره تناقضات رفتاری غرب در مقوله گفتمان و صلح را در رفتارهای این کشورها در قبال طرح چین برای پایان جنگ اوکراین می‌توان مشاهده کرد. در حالی جهانیان اذعان دارند که طرح ۱۲ ماده‌ای پکن راهکاری مهم جهت پایان جنگ است و باید از میانجی گری چین به عنوان کشورهای بی طرف استقبال کرد که غرب از یک سو مخالفت رسمی خود را با این طرح اعلام کرده و از سوی دیگر تسلیح بیشتر اوکراین برای طولانی سازی جنگ را تنها گفتمان غالب مطرح می سازد. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرده است که بروکسل معتقد است که تنها طرح صلح بادوام طرحی است که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین ارائه کرده است و این اتحادیه ابتکارات چین در این زمینه را جدی نمی‌گیرد.
شورای اتحادیه اروپا نیز با اختصاص یک میلیارد یورو برای خرید مهمات و تسلیحات برای اوکراین موافقت کرد. این بودجه از صندوق «یوروفاند برای صلح» اختصاص خواهد یافت.وزارت دفاع انگلیس از شرکتهای تسلیحاتی اروپایی خواست موشک دوربرد به اوکراین بدهند و وزیر خارجه این کشور هم از مقامات آمریکا درخواست کرد جنگنده اف ۱۶ به کی‌یف بدهند.
اما رفتارهای امنیت سوز غرب که بیش از پیش پرده از ماهیت تروریست پرور و بحران‌ساز غرب بر می‌دارد را در واکنش این کشورها در قبال اعدام یک تروریست که دستشان به خون صدها انسان بی‌گناه آغشته است قابل مشاهده است. حبیب اسیود سرکرده گروهک تروریستی حرکة‌النضال و طراح اصلی حمله تروریستی به رژه نیرو‌های مسلح در سال ۱۳۹۷ و دهها جنایت تروریست دیگر در حالی اعدام شد که کشورهای غرب برای اعدام او اشک تمساح ریخته و رسما به حمایت از جنایاتش پرداختند.
به گفته بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، او در تماس با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران علیه اعدام «حبیب اسیود» موضعگیری و آن را محکوم کرد و همچنین از ایران خواست «جمشید شارمهد» تروریست و سرکرده گروهک تروریستی تندر را اعدام نکند. همچنین بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و نیز وزیر خارجه انگلیس‌ در پیام‌هایی با ادعای نقض حقوق بشر در ایران اجرای حکم سرکرده گروهک تروریستی حرکة‌النضال را محکوم کردند.
این رفتارهای حمایتی از یک تروریست‌ بیانگر این حقیقت است که این کشورها گرگ‌هایی در لباس بره هستند که همچنان از پیامدهای ایجاد القاعده و داعش در اتاق‌های جاسوسی خود درس عبرت نگرفته و همچنان تروریسم پروری از محورهای رفتاری آنها را تشکیل می‌دهد در حالی که با تحریم‌ علیه سایر کشورها، تروریسم دولتی را اجرا می‌سازند.

قاسم غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcdkk0fkyt0xj6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی