يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۳
کد مطلب : 128884

مجلس دوازدهم چگونه مجلسی خواهد بود؟

آیا باز هم شاهد ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها و پیگیری برنامه‌ها و طرح‌ها و لوایحی خواهیم بود که مطالبه اکثریت مردم نیست؟
انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری برگزار شد و این دو مجلس نمایندگان خود را شناخت و برخی هم به دور دوم انتخابات راه یافتند.
اما مجلس شورای اسلامی تا اندازه زیادی ترکیب خود را شناخته است، اکثریت با نمایندگانی است که سبقه اصولگرایی دارند اما از فهرست‌ها و جریان‌هایی که گرایش اصولگرایی دارند اما میان آنها اختلافاتی هم دیده می‌شود که در انتخابات برخی از آنها نمایان شد.
چند ماه دیگر نمایندگان تازه کار وارد خانه ملت می‌شوند تا امور قانونگذاری و نظارت بر دستگاه‌های اجرایی را در دست بگیرند و برای کشور ریل گذاری کنند.
با توجه به ترکیبی که در مجلس دوازدهم شکل خواهد گرفت اکنون این پرسش مطرح است که آیا مجلس اینده در تراز مردم ایران و انقلاب خواهد بود؟
هر چند از میان بیش از 61 میلیون واجد شرایط رأی دادن،‌25 میلیون نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند،‌ اما نمایندگانی که به مجلس دوازدهم راه یافته‌اند، نمایده همه مردم ایران هستند و باید انتظارات و توقعات بجای آنها را در اولویت قرار دهند و به مسائل فرعی و حاشیه‌ای نپردازند و آنها را در اولویت‌های بعدی خود قرار دهند.
روشن است که اولویت و مهمترین مسئله در کشور مسائل اقتصادی است که با توجه به وعده‌های داده شده در دوره پیشین مجلس یعنی در زمان برگزاری انتخابات مجلس در سال 1398 برای تشکیل مجلس یازدهم و انتخابات ریاست جمهوری در سال 1400 از سوی نامزدهای انتخابات، که به پیروزی سید ابراهیم رئیسی رسید،‌ چند درصد از ان وعده‌ها محقق شده است؟
بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران بر این اعتفاد بودند که همسویی سه قوه می‌تواند در جهت حل مشکلات کشور که بیشتر در زمینه مسائل اقتصادی است، تأثیر مثبت داشته باشد و آن را یک فرصت می‌دانستد، شاید در نظریه و تئوری این مسئله درست باشد و چه بسا در عالم واقع نیز بتوان از چنین اشتراکی بهره برد اما آیا این اتفاق در این دوره افتاده است؟
آنچه در برآیند جامعه هم اکنون به واسطه واکنشی که مردم در انتخابات داشتند دیده می‌شود، آنچه که انتظار و توقع بود به دست نیامده است،‌چرا که وضعیت اقتصادی کشور با وجود اعدام و ارقام و آماری که ارائه می‌شود مناسب نیست.
تورم و گرانی همچنان در سرخط خبرها قرار دارد و هر روز که می‌گذرد شاهد افزایش قیمت کالاها و خدماتی هستیم که مردم باید از آن بهره ببرند.
به نظر می‌رسد که مجلس دوازدهم مجلسی ضعیف باشد، دلیل آن هم پایین بودن رأی نمایندگان و نوع انتخابی است که رأی دهندکان داشتند مگر آن که نمایندگانی که راهی خانه ملت شده‌اند، دست به معجزه بزنند!
اشتباه مردم است که از حق خود استفاده نمی‌کنند و حداکثری در انتخابات شرکت نمی‌کنند و البته در انتخاب خود نیز دقت لازم را ندارند و به نظر می‌رسد برای رفع تکلیف پای صندوق رأی حاضر می‌شوند،‌ انجام تکلیف انتخاباتی مبحث مهمی است که همگان بر روی آن اتفاق نظر دارند حتی بسیاری از همان‌هایی که رأی نداده‌اند چنین نظری دارند اما بنا بر دلایل مختلف، خود را از مشارکت برای سربلندی و اعتلای ایران اسلامی برای پیشرفت و تحول محروم کردند.
البته مجلس دوازدهم تا زمان تشکیل خود، چند ماهی فرصت دارد و در این فرصت بهتر است که راه یافتگان به خانه ملت به بازخوانی توصیه‌ها، برنامه‌ها، ارشادات و دستوراتی که از سوی رهبر معظم انقلاب در ادوار مجلس به نمایندگان شده است بپردازند و در ادامه سعی کنند تا توصیه‌هایی که از سوی ایشان در آینده می‌شود توجه داشته باشند، قطعاً اگر حتی به بخشی از آنها هم توجه کرده و اجرا کنند، می‌توان امیدوار بود که مجلس دوازدهم بتواند گره مشکلات را باز کند اما اگر همانند برخی از نامزدهای راه یافته به مجلس دوازدهم در پی طرح‌ها و برنامه‌هایی همچون طرح صیانت یا مشابه باشند و توجهی به مسائل اقتصادی نداشته باشند نمی‌توان امیدی به مجلس بعدی داشت.
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcivvaz5t1arv2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی