شنبه ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۵
کد مطلب : 126333
نگاهی بر آنچه در هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک در وین گذشت

تقویت دیپلماسی نفتی در مراودات جهانی ایران

هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک در وین در حالی با حضور تولید کنندگان نفت برگزار شد که از نکات محوری آن را تاکید مقامات نفتی ایران و کشورهای منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای بر توسعه همکاری‌های نفتی دو جانبه و چند جانبه تشکیل می داد.
تقویت دیپلماسی نفتی در مراودات جهانی ایران
یکی از مولفه‌های قدرت ایران همچون بسیاری از برخورداران از نفت، بهره گیری از دیپلماسی نفتی از همکاری‌های اکتشافی و استخراخی تا فروش در بازارهای جهانی است. ایران نیز به عنوان یکی از دارندگان عظیم منابع نفت و گاز می‌تواند از این مولفه بیشتر از گذشته بهره برداری نماد. در همین چارچوب نیز
وزیر نفت ایران و وزیر انرژی عربستان طی دیدار و مذاکراتی فشرده و طولانی در حاشیه هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک در وین درباره وضع بازار نفت و سرمایه‌گذاری در این صنعت گفت‌وگو کردند. جواد اوجی، وزیر نفت و عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان در حاشیه نخستین روز هشتمین سمینار بین‌المللی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین ملاقات و مذاکراتی فشرده داشتند.دو طرف در این نشست، درباره شرایط کنونی بازارهای جهانی نفت خام، آینده بازار نفت، تصمیم‌های کنونی و مورد نیاز برای آینده و چشم‌انداز قیمت‌های نفت خام بحث و تبادل‌نظر کردند.
اوجی و بن‌سلمان همچنین درباره موضوع‌های دوجانبه بین ایران و عربستان از جمله سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز و بررسی امکان سرمایه‌گذاری مشترک نیز گفت‌وگو کردند.مسائلی مانند تجارت مواد هیدروکربنی و توسعه میدان‌های مشترک مشترک نیز از دیگر محورهای مذاکره دو طرف در حاشیه هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک بود.
 مناسبات سیاسی بین ایران و عربستان در دولت سیزدهم گامی رو به جلو برداشته است. این دو کشور همسایه که جزو بزرگ‌ترین دارندگان منابع نفتی جهان نیز هستند بعد از وقفه‌ای چند ساله، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند.این موضوع باعث شد تا مذاکرات نفتی بین دو کشور نیز دوباره آغاز شود و حتی صحبت از مشارکت دو کشور برای توسعه میدان‌های مشترک به میان بیاید.تا آنجا که «محسن خجسته‌مهر» مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت که هم‌اکنون میدان مشترک نفتی تعیین تکلیف نشده‌ای بین ایران و عربستان وجود ندارد، از سوی دیگر با توجه به احیای روابط بین دو کشور کارهای مقدماتی برای انجام همکاری دوجانبه آغاز شده است.وی ادامه داد که برای همه میدان‌های مشترک بین ایران و عربستان برنامه و مصوبه‌های لازم برای افزایش تولید و نگهداشت توان تولید دریافت شده است.اهمیت این همکاری‌ها آنجا بیشتر مشخص می‌شود که ایران و عربستان در مجموع حدود ۳۷ درصد از ذخایر نفت جهان را در اختیار دارند و می‌توانند با سرمایه‌گذاری‌های مشترک و تجارت هماهنگ در بازار نفت، نقش به سزایی در ایجاد امنیت انرژی جهان بازی کنند.
در همین حال در حاشیه هشتمین همایش بین‌المللی اوپک، وزیر نفت ایران و وزیر انرژی امارات متحده عربی ضمن تأکید بر سرمایه‌گذاری‌های مشترک و توسعه میدان‌های مشترک، وضع بازار نفت و امکان‌سنجی گسترش همکاری‌ها در حوزه نفت و گاز را بررسی کردند.اوجی و مزروعی در این ملاقات و گفت‌وگوی دوجانبه بر گسترش همکاری‌های نفتی بین دو کشور تأکید کردند، تجارت نفت خام، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی از محورهای مذاکره بین دو طرف بود.وزیران نفت و انرژی دو کشور ضمن تأکید بر سرمایه‌گذاری‌های مشترک و توسعه میدان‌های مشترک، وضع بازار نفت و امکان‌سنجی گسترش همکاری‌ها در حوزه نفت و گاز را بررسی کردند.
در این میان در اقدامی غیر سازنده وزیر نفت کویت بی‌اعتنا به مرز بندی‌های سابق دریایی کشورش با ایران، تعیین مجدد مرزها به منظور حل اختلاف بر سر میدان گازی آرش (الدره) را خواستار شد. «سعد البراک»، وزیر نفت کویت در گفت‌وگو با اسپوتنیک ترسیم مرزها با ایران را نخستین گام برای حل اختلاف بر سر مالکیت میدان نفت و گاز الدره/آرش خواند.در مقابل سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه ایران به هیچ وجه از منافع خود در میدان مشترک گازی آرش کوتاه نخواهد آمد، گفت: تا زمان حل شدن اختلافات نباید هیچ کشور حق بهره برداری و توسعه میدان مشترک گازی آرش را داشته باشد.
لازم به ذکر است همزمان با نشست وین قیمت نفت در معاملات ، تحت تاثیر کاهش بیش از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا، افزایش یافت و به سوی ثبت دومین رشد هفتگی متوالی پیش می رود.بهای معاملات نفت برنت با ۴۵ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، به ۷۶ دلار و ۹۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۴ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، به ۷۲ دلار و ۲۴ سنت در هر بشکه رسید.عربستان سعودی پس از اعلام تمدید کاهش بیشتر تولید علاوه بر توافق محدودیت عرضه اوپک پلاس، قیمت فروش نفت خود برای مشتریان آسیایی در اوت را برای دومین ماه افزایش داد. غول نفتی دولتی آرامکوی سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد قیمت‌های فروش رسمی گرید نفتی عرب لایت برای بارگیری در اوت به آسیا، نسبت به ژوئیه ۲۰ سنت در هر بشکه افزایش یافته و سه دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه بالاتر از قیمت نفت عمان/دبی شد. این افزایش قیمت تا حد زیادی توسط بازار پیش‌بینی می‌شد اما تعدادی از پالایشگاه‌های آسیایی در نظرسنجی رویترز، کاهش حدود ۵۰ سنتی قیمت را پیش بینی کرده بودند.آرامکو قیمت فروش نفت عرب لایت به شمال غربی اروپا را به میزان ۸۰ سنت افزایش داد و سه دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه بالاتر از قیمت نفت برنت ICE تعیین کرد. همچنین قیمت فروش به آمریکا هم به میزان ۱۰ سنت افزایش یافت و هفت دلار و ۲۵ سنت در هر بشکه بالاتر از شاخص ASCI اعلام شد. عربستان سعودی و روسیه که بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان هستند، دوشنبه هفته جاری، کاهش بیشتر تولیدشان در اوت را اعلام کردند. کاهش عرضه اعلام شده از سوی این دو کشور، علاوه بر توافق گسترده‌تر اوپک پلاس برای محدود کردن عرضه تا پایان سال ۲۰۲۴ است و مجموع کاهش تولید این گروه را به بیش از پنج میلیون بشکه در روز معادل حدود پنج درصد از تولید جهانی نفت می‌رساند.
خبر دیگر آنکه وزیران نفت ایران و عراق در حاشیه هشتمین سیمنار بین‌المللی اوپک در وین درباره اجرای پروژه‌های مشترک نفتی تبادل‌نظر و گفت‌وگو کردند.وزیران نفت دو کشور در این دیدار بر توسعه روابط دوجانبه نفتی، تبادلات در حوزه نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی تأکید کردند.سرمایه‌گذاری‌های مشترک و توسعه میدان‌های مشترک نفتی، صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به عراق و اجرای پروژه‌های مشترک از دیگر محورهای گفت‌وگوی اوجی و عبدالغنی بود.
در تحولی مهم در حوزه انرژی وزیران نفت ایران و مصر در حاشیه هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک درباره بازار نفت و تجارت انرژی مذاکره کردند.همکاری‌های دوجانبه و مبادلات در حوزه تجارت انرژی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی از محورها مذاکرات دو طرف در حاشیه این رویداد بین‌المللی در وین بود.وزرای نفت ایران و مصر همچنین درباره صادرات خدمات فنی و مهندسی به‌ویژه در حوزه گاز و گازسوز کردن خودروها تبادل‌نظر کردند.
نکته مهم آن است که در چند دهه اخیر روابط دیپلماتیک بین مصر و ایران متوقف بود اما با حل و فصل مشکلات سیاسی بین دو کشور، فضا و زمینه مشترک همکاری در بخش‌های نفت و گاز فراهم شد.
اوجی در هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک و دومین نشست وزارتی با عنوان «سرمایه‌گذاری، تأمین مالی و راهبردهای رشد فراگیر نفت» گفت: یکی از مواردی که اشتیاقم را برای حضور در این سمینار بیشتر می‌کرد، ارائه دستاوردها و ظرفیت‌های ایران بود،ما آماده جذب سرمایه‌گذاران در حوزه‌های بالادست، پایین‌دست و جمع‌آوری گازهای همراه هستیم و از این همکاری استقبال می‌کنیم.
وی  با اشاره به اینکه در بهینه‌سازی انرژی نیز پروژه‌هایی در حوزه حمل‌ونقل، صنایع و نیروگاه‌ها تعریف شده است، تصریح کرد: در همه پروژه‌های مربوط به جمع‌آوری گازهای همراه، انرژی‌های تجدیدپذیر و بهینه‌سازی مصرف انرژی فراخوان جذب سرمایه‌گذار در داخل و خارج از کشور منتشر شده است و از هر سرمایه‌گذاری در این عرصه استقبال می‌کنیم.وزیر نفت گفت: سرمایه‌گذاران در این بخش‌ها می‌توانند به مقدار انرژی صرفه‌جویی شده، صادرات داشته باشند که این موضوع می‌تواند برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب باشد.
 
مهدی یوسفی
https://siasatrooz.ir/vdcfmvdymw6d0ma.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی