يکشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۸
کد مطلب : 126437
کمیسیون مشترک ایران و چین پس از ۴سال و نیم برگزار شد

تهران-پکن در مسیر همگرایی اقتصادی راهبردی

تهران-پکن در مسیر همگرایی اقتصادی راهبردی
وزیر اقتصاد با اشاره به برگزاری کمیسیون همکاری های مشترک ایران و چین نوشت: به زودی شاهد اتفاقات خوب بین ایران و چین در حوزه‌های تجاری و سرمایه‌گذاری خواهیم بود.
سید احسان خاندوزی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: ‏کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و چین را پس از 4 سال‌ و نیم برگزار کردیم. توافقات سفر آقای رئیس‌جمهور به پروژه‌های کاملا مشخص تبدیل شد. با فضای سازنده کمیسیون، به زودی شاهد اتفاقات خوبی در حوزه‌های تجاری و سرمایه‌گذاری خواهیم بود.در سفر معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی به همراه هیات ایرانی به چین، بر تسریع در انجام مبادلات تجاری و صادرات و واردات محصولات کشاورزی بین 2 کشور تاکید شد.
 شاهپور علائی‌مقدم معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در سفر به چین در همایش کمیسیون مشترک تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین به ریاست وزیر اقتصاد و دارایی ایران و وزیر بازرگانی چین شرکت کرد.در این سفر برای تسریع در مبادلات تجاری و صادرات و واردات محصولات کشاورزی بین دو کشور، مذاکراتی بین شاهپور علائی‌مقدم معاون وزیر جهاد کشاورزی و محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران با رئیس کل گمرگ کشور چین انجام شد.
در ادامه این سفر، نشست مشترک معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ایران با مدیرعامل انجمن شیلات کشور چین برای توسعه صادرات محصولات شیلاتی به چین و سرمایه‌گذاری مشترک در صنعت صید و صیادی و آبزی‌پروری صورت گرفت.
مسوول هماهنگی بازارچه های مرزی و روابط خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: صادرات کالا از این استان به کشور چین در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته هزار و ۹۲ درصد افزایش یافته و به ۲۰ میلیون دلار رسیده است. رضا حقیقی با اشاره به صادرات ۲۰۰ هزار دلاری خراسان رضوی در سه ماهه نخست سال گذشته به چین افزود: این افزایش مراودات تجاری با کشور چین در نتیجه رفت و آمدهای هیات های اقتصادی چینی و ایرانی و در راس آن رئیس جمهور ایران به آن کشور بوده که منجر به نتایج مطلوب در حوزه اقتصادی استانها از جمله خراسان رضوی شده است.وی بیان کررد: چندی قبل یک هیات ۴۲ نفره از استان سین چیانگ چین به ریاست معاون حزب کمونیست آن منطقه به تهران آمدند و با حضور آنان یک رویداد تجاری مشترک بین فعالان اقتصادی ایران و چین برگزار شد که هیات اقتصادی از خراسان رضوی به تهران سفر و در این رویداد شرکت کردند.
مسوول هماهنگی بازارچه های مرزی و روابط خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: در این راستا سفیر چین در ایران نیز به مشهد سفر و با استاندار خراسان رضوی دیدار و گفتگو کرد، استاندار هم طی یک ویدیو کنفرانس با سفیر ایران در چین پیرامون مسائل اقتصادی و توسعه روابط بین طرفین گفتگویی داشت، رایزن اقتصادی سفارت چین نیز در راس هیاتی برای بررسی آخرین وضعیت تجارت با مشهد به این شهر سفر کرد.
حقیقی بیان کرد: قرار است هیاتی از فعالان اقتصادی خراسان رضوی اعم از تولیدکننده، صادرکننده، واردکننده به ریاست استاندار اواخر شهریور ماه یا اوایل مهرماه امسال به چین سفری داشته باشند و در خصوص توسعه همکاریهای مشترک و مراودات صنعتی، معدنی، تجاری، گردشگری و برقراری خطوط پروازی مستقیم با طرف چینی مذاکراتی داشته باشند.وی اضافه کرد: در تلاش هستیم سفر استاندار خراسان رضوی به چین همزمان با برگزاری یک رویداد اقتصادی در آن کشور باشد اما هنوز این مساله قطعی نشده است. در ادامه همگرای منطقه‌ای سفیر ایران در روسیه طی مصاحبه‌ای با شبکه روسیه ۲۴ گفت که دو کشور در حال مذاکره برای تأسیس یک شرکت کشتیرانی مشترک هستند.وی گفت: باید بنادر دو کشور تقویت شود و به توسعه ناوگان کشتیرانی بین دو کشور نیز نیاز است و حتی لازم است که یک شرکت کشتیرانی مشترک بین دو طرف تأسیس شود.این دیپلمات ایرانی ادامه داد: من به تازگی با آندری بلوسوف، معاون اول نخست وزیر روسیه، دیدار کرده ام. وزارت راه ایران هم در این‌باره با وی گفتگو کرده است.جلالی تأکید کرد: مقامات روس هم از ایجاد یک شرکت کشتیرانی مشترک استقبال کرده‌اند.سفیر تهران در مسکو افزود: دو کشور باید بنادر خود را توسعه داده و شبیه راه آهن به یکدیگر متصل کنند. پتانسیل حمل بار از طریق دریا بین دو طرف بسیاری بالا است.
https://siasatrooz.ir/vdcaein6049nuy1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی