شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۴
کد مطلب : 128350
وقتی سناریوی اتهام‌زنی آمریکا و انگلیس علیه ایران نقش برآب می‌شود

شکست پیروزی پوشالی

شکست پیروزی پوشالی
آمریکا و انگلیس و ناتو با اعاهای نخ نما شده به دنبال متهم سازی ایران به دخالت در تحولات دریای سرخ و البته و توجیه تجاوز خود به یمن را داشته‌اند که یک عضو دفتر سیاسی انصارالله تاکید کرد ادعاهای آمریکا درباره نقش داشتن ایران در تصمیم‌گیر‌ی‌های یمن نخ‌نما و تکراری است و آمریکا از آنجا که می‌داند یمن پاسخ می‌دهد، دارد دست و پا می‌زند.
«حزام الاسد» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن  بعد از حملات اخیر آمریکا به یمن گفت واشنگتن از آنجا که می‌داند پاسخی قریب‌الوقوع و زلزله‌آسا در انتظارش است، دارد دست و پا می‌زند. آمریکا، مناطقی را در یمن هدف حمله قرار داد. واشنگتن می‌گوید که این حملات را در پاسخ به عملیات‌های ارتش یمن علیه کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ انجام داده است. آمریکا، بامداد روز جمعه نیز با کمک انگلیس مناطقی را در یمن مورد حمله قرار داده بود. حزام الاسد که با شبکه «العربی» مصاحبه می‌کرد، در این باره گفت: «انتقام ما از آمریکا و لندن ادامه خواهد داشت چراکه آن‌ها به حاکمیت یمن تجاوز کرده‌اند».
مقامات یمنی از جمله سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن به دنبال حمله نخست آمریکا و انگلیس به یمن تاکید کرده‌اند ارتش این کشور اجازه نخواهد داد حملات آمریکا بی‌پاسخ بماند.
 الاسد در ادامه صحبت‌هایش همچنین اشاره کرد واشنگتن پیش از اقدامات تنش‌زای اخیر از طریق میانجی عمانی پیام‌هایی برای یمن ارسال کرده بود و هم‌اکنون در تلاش است برای خود پیروزی ساختگی دست و پا کند.این مقام انصارالله همچنین به ادعای مقامات آمریکایی درباره نقش داشتن ایران در عملیات‌های یمن، گفت: «اینکه گفته می‌شود ایران تصمیماتش را به ما تحمیل می‌کند، این‌ها حرف‌های تکراری و همیشگی آمریکاست».مقامات آمریکایی طی روزهای اخیر در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها مدعی شده‌اند که عملیات‌های ارتش یمن در دریای سرخ با حمایت ایران انجام می‌شود. این ادعا بارها از سوی مقامات آمریکایی درباره ایران مطرح شده است. با این حال، عالی‌ترین مقامات سیاسی یمن همواره هرگونه نقش‌آفرینی از سوی ایران در عملیات‌های ارتش یمن را رد و تاکید کرده‌اند تمامی عملیات‌ها توسط یمنی‌ها انجام می‌شود.
در همین راستا نیز رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کشورش در جنگ نیابتی با ایران قرار دارد، گفت: خیر.جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا  که به "آلن تاون"، ایالت پنسیلوانیا سفر کرده بود، در پاسخ به سوالی که آیا ایالات متحده درگیر جنگ نیابتی با ایران است یا خیر، پاسخ داد: «خیر».
به گزارش "سی‌ان‌ان"، بایدن همچنین مدعی شد که در حمله روز پنجشنبه به یمن پیامی را به ایران رسانده است. وی گفت: «من قبلاً پیام را به ایران رسانده‌ام. آن‌ها می‌دانند که نباید کاری انجام دهند.»رئیس جمور آمریکا همچنین در ادعایی حملات روز پنجشنبه علیه یمن را موفقیت‌آمیز خواند و به اعتقاد او تلفاتی بین نظامیان وجود نداشته است.او همچنین گفت: «ما مطمئن هستیم که اگر حوثی‌ها (انصارالله) به این رفتار خود علیه متحدان ما ادامه دهند، پاسخ خواهیم داد.»
وزیر دفاع انگلیس نیز که در پی تجاوز نظامی این کشور علیه یمن با اعتراضات گسترده داخلی مواجه است، در اظهاراتی فرافکنانه، ادعاها درباره نقش ایران در عملیات گروه‌های مقاومت منطقه را تکرار کرد و مدعی شد که تهران باید تحرکات "آنچه را گروه‌های نیابتی ایران" نامید، مهار کند.
 «گرنت شپس» در گفت‌وگو با نشریه دیلی تلگراف ادعا کرد: «شما باید حوثی‌ها، حزب‌الله لبنان و دیگران در عراق و سوریه را متوقف کنید».وی با بیان این ادعا که حملات ارتش یمن در دریای سرخ از حد عبور کرده، افزود: «صبر جهان در حال پایان‌یافتن است»ووزیر دفاع انگلیس اضافه کرد که نقش ایران در مهار عملیات نظامی گروه‌های مقاومت در منطقه مهم است و باید به گروه‌های خود در منطقه بگوید هیچ سودی از این کار حاصل نخواهد شد.
این درحالیست که ارتش یمن در هفته‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی رژیم صهیونیستی یا کشتی‌های حامل کالا برای این رژیم را که عازم سرزمین‌های اشغالی در دریای سرخ، اقیانوس هند و تنگه باب‌المندب بودند، هدف قرار داده است.نیروهای ارتش یمنی متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل حملات خود به نوار غزه و کشتار مردم این منطقه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهد داد.جمهوری اسلامی ایران نیز ادعای دخالت در تحولات فلسطین را رد و تاکید کرده است که هیچ گروه نیابتی در منطقه ندارد. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان چندی پیش در گفت‌وگو با نشریه فایننشال تایمز تصریح کرد: ما هیچ گروه نیابتی در منطقه نداریم. این‌ها گروه‌هایی هستند که خود تصمیم می‌گیرند و خود اقدام می‌کنند.‌مقام‌های انگلیسی می‌گویند که این اقدام بر اساس حق «دفاع از خود» صورت گرفت و احتمال حملات بیشتر منتفی نیست. دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس دیروز ادعا کرد: ما هر کاری را که لازم است برای محافظت از کشتی‌های خود انجام خواهیم داد.
وی با بیان اینکه هشدار غرب درباره تداوم حملات ارتش یمن علیه کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ کارساز نبود، افزود: «تعداد حملات در حال افزایش بود. این اقدام در پاسخ به آن (حملات ارتش یمن در دریای سرخ) صورت گرفت که ما فقط هشدار نمی‌دهیم، بلکه عواقبی نیز وجود دارد.»در همین حال، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با صدور بیانیه‌ای حملات آمریکا و انگلیس به چند شهر یمن را شدیداً محکوم کرد و آن را اقدامی خودسرانه، نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض قوانین و مقررات و حقوق بین‌الملل دانست.وی افزود: این حملات نظامی در راستای استمرار حمایت کامل آمریکا و انگلیس در حدود صد روز گذشته از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و شهروندان مظلوم و تحت محاصره کاملِ نوار غزه صورت می‌گیرد. از سوی دیگر دیلان وایت سخنگوی ناتو در بیانیه‌ای با طرح این ادعا که حملات بامداد جمعه آمریکا و انگلیس به صنعا دفاعی بود، در تداوم ادعاهای بی‌اساس کشورهای غربی از ایران خواست حملات ارتش یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را متوقف کند.
 وایت در این بیانیه‌ با نادیده‌گرفتن نقش کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی در تشدید تنش‌ها در منطقه با طرح این ادعا که ارتش یمن از سوی ایران پشتیبانی، تامین و تجهیز می‌شوند، مدعی شد: ایران مسئولیت ویژه‌ای در پایان دادن به حملات نیروهای یمنی دارد.این بیانیه می‌افزاید: در چند ماه گذشته شاهد تلاش ارتش یمن برای ده‌ها حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ بوده‌‎ایم که این حملات تهدیدی مستقیم برای امنیت دریایی و تجارت
بین‌المللی است.
در این بیانیه با اشاره به اینکه چنین حملاتی پیشتر توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد محکوم شده بود، آمده است: جامعه بین‌المللی به صراحت اعلام کرده است که اگر این حملات پایان نیابد، عواقبی در پی خواهد داشت.
این ادعاهای واهی سخنگوی ناتو درحالی مطرح می‌شود که پیشتر کشورهای غربی نیز با تکرار ادعاهای بی‌اساس و بدون ارائه هیچ گونه مدرک و شواهدی تلاش کردند تا با فرافکنی در ناکامی‌ها برابر حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ، دیگر کشورها را متهم کنند.متیو (مت) میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز و پس از حمله نظامی ۱۰ کشور به رهبری واشنگتن، ادعا کرد: حمایت مالی ایران از حوثی‌ها (انصارالله یمن) به حملات مکرر آنها علیه تجارت جهانی در دریای سرخ و خلیج عدن دامن زده است.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین به شبکه تلویزیونی ام اس ان بی سی گفت: ما در سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به ایران پیام دادیم که نمی‌خواهیم درگیری را تشدید کنیم.وزارت خزانه‌داری آمریکا پس از حمله نظامی واشنگتن و ۹ کشور به مواضع انصارالله یمن، دو شرکت را به بهانه تامین مالی این گروه تحریم کرد.دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه‌داری، دو شرکت در هنگ کنگ و امارات را به دلیل حمل و نقل کالاهای ایرانی به نمایندگی از سعید الجمال کستقر در ایران که شبکه تسهیل کننده مالی حوثی‌ها را تحت حمایت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اداره می‌کند تحریم کرد.دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه‌داری (اوفک) همچنین چهار کشتی این شرکت‌ها را به عنوان اموال مسدود شده تعیین می کند.  درآمد حاصل از فروش کالا از حوثی‌ها و حملات مداوم آنها علیه کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ و خلیج عدن حمایت می‌کند.«جان کربی» هماهنگ کننده ارتباطات استراتژیک کاخ سفید اعلام کرد که با وجود حملات اخیر آمریکا و انگلیس به یمن، واشنگتن به دنبال درگیری با ایران نیست.
https://siasatrooz.ir/vdcgn79qzak9xw4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی