شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۶
کد مطلب : 128351

پشت پرده مخالفت با واردات خودرو کیست؟

پشت پرده مخالفت با واردات خودرو کیست؟
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: من به عنوان رئیس کمیسیون صنایع مجلس و رئیس ستاد صنعت و معدن آقای رئیسی نمی دانم چه کسانی نمی گذارند و در برابر واردات خودرو مقاومت می کنند؟
 اکبری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: من به عنوان رئیس کمیسیون صنایع مجلس و رئیس ستاد صنعت و معدن آقای رئیسی نمی دانم چه کسانی نمی گذارند و در برابر واردات خودرو مقاومت می کنند؟سال 97 که موفق ترین سال واردات خودرو بود، نهایت 100 هزار خودرو وارد کشور شد، بنابراین واردات 500 هزار خودرو حداقل 5 سال زمان می برد.در جلسه ای که 6 صبح با آقای فرزین رئیس کل بانک مرکزی داشتیم، گفتند ارز صنعت را کامل تامین کردیم، آقای وزیر صمت هم رد نکرد.
خبر دیگر در حوزه خودرو آنکه بر اساس اعلام دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت، میزان تولید موتور سیکلت از ۱۱۶ هزار دستگاه در سال ۹۸ به ۴۵۰ هزار دستگاه در ۹ ماهه امسال رسیده است.تولیدکنندگان موتور سیکلت در نمایشگاه تهران با ارائه دستاوردهای جدید از موتورهای برقی تولیدی هم رونمایی کردند.
خبر دیگر آنکه معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت: کارت سوخت برای وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث صادر نمی‌شود.وی گفت: به‌زودی صرفاً تاکسی‌های درون شهری و برون شهری دارای بیمه نامه شخص ثالث، از سهمیه بنزین برخوردار می شوند.
در خبر دیگر در حوزه صنعت خودرو در راستای تحقق اهداف خودکفایی کشور، خط تولید کمپرسور خودرو راه‌اندازی شد که به گفته عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات این کار در وهله اول ١۵ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی خواهد داشت و در افق ١۴٠۵، این میزان بیشتر می‌شود.
در مراسم افتتاح و راه‌اندازی خط تولید کمپرسور، شاپور صانعی- رئیس هیات مدیره یک شرکت‌ قطعه‌سازی - با توان تأمین‌کنندگی سیستم تهویه برای ٨٠ الی ٩٠ درصد خودروهای کشور اعم از تماما داخلی و مونتاژی که ٧٠ درصد بازار تهویه خودرو را در اختیار دارد، اظهار کرد: این خط که برای اولین بار در داخل راه‌اندازی و آماده تولید انبوه خواهد بود، در وهله اول و در آغاز به کار خود ۱۵ میلیون دلاری صرفه‌جویی ارزی را در پی دارد؛ بدین ترتیب با ادامه فعالیت طی سال‌های آینده و در افق سال ۱۴۰۵ به رقم قابل توجهی خواهد رسید.
وی خاطر نشان کرد: همزمان با افتتاح این خط، افتتاح و راه‌اندازی خط دیگری را هم در برنامه داشتیم که ماشین‌آلات و قطعات مورد نیاز آن‌ها وارد شده و در گمرک موجود است اما متاسفانه به دلیل عدم تخصیص به موقع ارز، امکان افتتاح همزمان فراهم نشد. افتتاح این خط مذکور احتمالا در تیر ماه سال آینده محقق خواهد شد.وی از برنامه‌ریزی برای افتتاح خط تولید اسکرول الکتریکال این مجموعه قطعه‌سازی در سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: در زمینه تولید کمپرسور پیستونی متغیر، در سال اول فعالیت، داخلی سازی ۳۰ درصدی محقق خواهد شد و در ادامه‌ به عددهای بالغ بر ٧٠ درصد خواهد رسید.
عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو تصریح کرد: در حال حاضر سهم بیش از ۷۰ درصدی در تامین تهویه خودرو (کولر و بخاری) در کشور را ما به دست داریم و ٨٠ الی ٩٠ درصد سیستم تهویه خودروها اعم از داخلی و مونتاژی توسط یک شرکت تامین می‌شود. ضمن اینکه در حال حاضر برنامه‌ریزی جهت تامین نیاز تارا برقی و ری‌را برقی نیز در دستور کار قرار دارد. همانطور که اشاره شد، در یکسال اول ٢٨ درصد قطعات کمپرسور که شامل ۵٧ قطعه و قطعات های‌تک است، خودکفایی خواهد داشت و تا سال ١۴٠۵، ٧۵ درصد خواهیم داشت و تنها ٢۵ درصد قطعات را وارد خواهیم کرد.  
صامعی از عدم تخصیص ارز مورد نیاز بابت تامین تجهیزات و ماشین‌آلات گلایه کرده و گفت: متاسفانه عمده مشکلات در تامین به موقع ارز است که در صورت تامین آن امکان ایجاد خطوط تولید و داخلی سازی بیشتر فراهم می شود.  وی تصریح کرد: در حال حاضر صرفاً شرکت‌ ما، ٣٠٠٠ میلیارد تومان از خودروسازان بدون تعدیل قیمت‌ها در سال جاری با تورم، طلب داریم و ٣٠٠٠ میلیارد تومان (٢٧٠٠ میلیارد تومان) هم در قالب خرید دین و اوراق گام و مرابحه داریم که نقد نمی‌شود. ۱۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای تسویه طلب خودروسازان از محل وام، مسدودی داریم. این در حالیست که تولیدکنندگان برای دریافت وام باید ۲۸ درصد مبلغ وام را مسدود کنند و در این شرایط، محدودیت سهمیه ارزی بابت تامین ماشین‌آلات نیز مشکلات زیادی را برای صنعتگران فراهم کرده است.
https://siasatrooz.ir/vdchm6nzz23nixd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی