شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۳
کد مطلب : 128352
اسماعیلی در نخستین نشست خبری:

حق «حضور در ایران»‌ را از هیچ هنرمندی سلب نمی‌کنیم

حق «حضور در ایران»‌ را از هیچ هنرمندی سلب نمی‌کنیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین نشست خبری خود گفت: در جمهوری اسلامی ایران فضای مساعدی برای ایرانیان خارج از کشور که دلشان به یاد ایران و ایرانی می‌تپد وجود دارد، هر کسی در هر موقعیتی است می‌تواند به کشور بازگردد.
به گزارش ایرنا، نشست خبری محمد مهدی اسماعیلی دیروز  با حضور اهالی رسانه در سالن سازمان سینمایی وزارت ارشاد برگزار شد.
در بخش پرسش و پاسخ‌ها وزیر در پاسخ به سوالی درباره چهل و دومین جشنواره فیلم فجر گفت: امسال بیش از ۱۰۰ فیلم در جشنواره ثبت‌نام کردند و کار بررسی آن توسط یک هیات مجرب انجام و نتایج اعلام شد، گزارشی که از آقای خزاعی گرفتم مبنی بر این بود که ارزیابی داوران ما نشانگر رشد محسوس کیفی و وجود گونه‌های مختلف در جشنواره است، در همه گونه‌ها کارهای فاخری رسیده که باید از همه هنرمندان و اهالی سینما تشکر کنم.
اسماعیلی تصریح کرد: من می‌خواهم از یک نقطه قوت صحبت کنم، فارابی که مهمترین نهاد حمایتی در حوزه سینماست، امسال هیچ کار مستقلی نداشته است و همه مشارکتی است، بخشی از این مشارکت با بخش خصوصی است، بخش‌های مختلف در جشنواره هستند. ۳۳ فیلم به جشنواره آمده‌اند. آثار بخش های مختلف باعث رونق سینما می‌شود، ما نیازمند مشارکت نهادها و بخش‌های مختلف برای رونق سینما هستیم و به نظرم این یک سیاست درست است.
اسماعیلی درباره بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر نیز گفت: میزان استقبال تولیدکنندگان و تهیه‌کنندگان خارجی بسیار بالا بوده است. در این بخش بیش از ۶۳۰ فیلم به جشنواره رسیده و حوزه جغرافیایی خوبی از کشورها را در برمی‌گیرد.
وی درباره همکاری ایران و ترکیه در زمینه فرهنگ و هنر توضیح داد: فعالیت‌های هنری و فرهنگی بین ایران و ترکیه در جریان است، در بحث سینما دو کشور دارای حوزه تمدنی مشترک هستند، جغرافیای ایران فرهنگی آنقدر گسترده است که کشورهای مختلف در این میراث مشترک با ما سهیم هستند. ضمن اینکه کار مشترکی از ایران و ترکیه در حال آماده سازی است تا آغازی برای همکاری‌های بیشتر باشد. وی درباره عدم راه‌یابی فیلم‌ها به جشنواره گفت: ما هیات انتخاب مجربی داشتیم، شاهد فیلم‌های خوبی بودیم. در این جشنواره هیچ نگاه فردی و حرف‌های حاشیه‌ای نبوده است، خوشحالم که با کمترین حاشیه رو به رو هستیم، ولی طبیعی است عزیزانی که زحمت کشیدند دوست داشته باشند در جشنواره باشند، ما به تصمیمات هیات انتخاب احترام می‌گذاریم و تلاش می‌کنیم از آن دفاع کنیم.
اسماعیلی درباره جشنواره موسیقی فجر و بودجه آن گفت: ما در سال گذشته یک افزایش فوق‌العاده در این بخش داشتیم و چند برابر بودجه افزایش پیدا کرد. جشنواره موسیقی هم از این نظر مستثنی نیست. در مورد مهمانان جشنواره، دبیر جشنواره جزییات را خواهد گفت. وی درباره رونق سینما هم گفت: فیلم‌های خوبی در نوبت نمایش هستند، فیلم‌های پویانمایی را به شدت مورد حمایت قرار دادیم، به نظرم حوزه کودک و نوجوان بسیار پرطرفدار است.
وی درباره معین خواننده خارج از کشور نیز گفت: در جمهوری اسلامی ایران فضای مساعدی برای ایرانیان خارج از کشور که دلشان به یاد ایران و ایرانی می‌تپد وجود دارد و می توانند به کشور بازگردند و تاکنون افراد زیادی بازگشته‌اند و اجرا هم داشته‌اند، ایران خانه همه است، این حقی نیست که ما بتوانیم سلب کنیم، هر کسی در هر موقعیتی هست می‌تواند برگردد. مجوزها هم مطابق قانون انجام می‌شود، از اتفاقات چند روز گذشته تعجب می‌کنم، افرادی که باید بیشترین استقبال را کنند که دولت مردمی چنین فضایی را فراهم کرده فضای دیگری ایجاد می‌کنند.
اسماعیلی گفت: هیچ هنرمندی نبود که درخواست کند و شرایط بازگشت را فراهم نکنیم، هنرمندی بود که ۴۰ سال اجازه اجرا نداشت، اما ما این اجازه را دادیم، حتی می‌خواست نماهنگی برای تشکر از دولت بدهد که ما نگذاشتیم. گفتیم ما به دنبال تبلیغات نیستیم، ممکن است کسی یک جا خطا کرده باشد اما هر شهروند ایرانی هر وقت اراده کند به دلیل اینکه اینجا خاکش است ما خادمش خواهیم بود، خادم همه هنرمندان در ایران و خارج از کشور هستیم.
اسماعیلی درباره تنظیم گری صوت و تصویر فراگیر مطرح کرد: درباره موضوع تنظیم گری، ما معتقدیم که این حوزه بر عهده ارشاد است و این را قانون می‌گوید، ما به لحاظ قانونی همه مسئولیت‌های حکمرانی فرهنگی را بر عهده داریم، ما با پدیده‌های جدیدی در سال های اخیر در نوع انتشار آثار فرهنگی و هنری مواجه شدیم و انتشار گسترده آن ابهاماتی را ایجاد کرد.
وی افزود: درباره مجموعه های نمایشی هم باید بگویم دبیرخانه و محل نظارت این کار صدا و سیما است و وزیر باید نمایندگی در شوراهای ساخت و نمایش داشته باشد، به جز این بخش و برنامه‌های تلویزیونی همه بخش‌ها در حوزه صوت و تصویر مدیریتش بر عهده ارشاد است، الان هم تنظیم آیین‌نامه اجرایی در حال انجام است، تا بخشی از موضوعات حل شود، متاسفانه این فاصله و شکافی که در این چند سال پیش آمد اتفاقات خوبی را رقم نزد. ما نمایش خانگی را یک فرصت می‌دانیم اما به شدت نگران نمایش خشونت، ارتباطات خانوادگی و نظایر آن هستیم، امیدوارم همکاران ما و عزیزان در بخش نظارتی این نگرانی مردم را به زودی مرتفع کنند.
اسماعیلی گفت: درباره خانه سینما به اختلافات دیدگاه‌ها کاری ندارم، رویه ما قانونی است. جلساتی برگزار شد تا مسائل حقوقی مرتفع شود، هر وقت خانم برومند، آقای دهکردی و آقای عسگرپور نیاز به صحبت داشتند ما با هم صحبت کردیم، این تعامل وجود دارد، نگاه دولت به گروه ها و تشکل‌های صنفی حمایتی است.
اسماعیلی درباره موسیقی اظهار کرد: حمایت از موسیقی های محلی در دستور کار ماست.‌ یک مشوق جدی هم داریم. درباره ضعف گونه اجتماعی در جشنواره هم گزارش دارم که تعداد فیلم‌های اجتماعی قابل توجه هستند.
وزیر فرهنگ ادامه داد: درباره کاغذ نیز باید بگویم وقتی کار را شروع کردیم، تولیدات کاغد تحریر چیزی حدود پنج هزار تن بود. ما امسال فقط در کارخانه کاغذ مازندران ۴۵ هزار تن برای چاپ ۱۵۵ میلیون کتاب درسی تولید داشتیم و الان ماهانه هزار تن به ناشران کاغذ ایرانی می‌دهند، نیاز ما در خودکفایی کاغذ فرهنگی و کاغذ تحریر است، برآورد دوستان این است که به تولید ۸۰ هزار تن برسیم.
https://siasatrooz.ir/vdciwvazrt1arp2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی