دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
کد مطلب : 128546
دبیر جشنواره موسیقی فجر:‌

جشنواره موسیقی فجر مال مردم است نباید برای آن بلیت بخرند

جشنواره موسیقی فجر مال مردم است نباید برای آن بلیت بخرند
سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر در حالی طی دو هفته آینده برگزار خواهد شد که پیش‌تر دبیر این رویداد از امیدواری خود برای افزایش دو برابری بودجه آن گفته بود؛ چراکه به عقیده او مردم نباید برای حضور در جشن انقلاب اسلامی هزینه کنند؛ هرچند که این جشنواره در همه این سال‌ها برای تامین بخشی از مخارج خود مجبور به بلیت‌فروشی شده است.
با وجود اینکه چندین ماه پیش رضا مهدوی در گفت‌وگویی با ایسنا اظهار کرده بود که امیدوار است از امسال بودجه جشنواره جهشی دو برابری پیدا کند تا بدین صورت دست آنها برای دعوت از هنرمندان سرشناس، چه ایرانی و چه خارجی باز باشد اما با این حال‌ بنا بر بررسی به نظر می‌رسد که با وجود اینکه تنها دو هفته به آغاز جشنواره مانده اما هنوز مقدار بودجه آن و لیست هنرمندانی که قرار است در آن حضور داشته باشند مشخص نیست.
به هر حال همانطور که مهدوی گفته است «جشنواره موسیقی فجر مال مردم است و مردم نباید برای حضور در آن بلیت بخرند؛ این نگاه باید تصحیح شود.  این بودجه‌ها از ابتدا تاکنون نه در شأن هنر انقلاب و نه در شأن موسیقی و موسیقیدان‌های ایرانی بوده است. یکی از دلایلی که جشنواره مجبور به بلیت‌فروشی می‌شود، کمبود بودجه است تا بدین ترتیب بتوانند بخشی از هزینه‌ها را تامین کنند. اگر از امسال بپذیرند که بودجه جشنواره یک جهش دو برابری پیدا کند، جشنواره می‌تواند مثلا در بخش بین‌الملل از افراد مطرح دعوت کند، اگرچه که می‌توان با همان هزینه از هنرمندان پیشکسوت و مطرح داخلی دعوت به کار کرد. به هر حال جشنواره باید ناز پیشکسوتان را بکشد تا بتواند آنها را به جشنواره دعوت کند.»
از دیگر نکاتی که رضا مهدوی به آنها پرداخت این بود که  «بر سر مواضع خودم می‌مانم و همچنان به دنبال یک دبیرخانه دائمی برای این جشنواره هستم. تمام سعی و کوشش خود را خواهم کرد هر آنچه را که در ادوار گذشته منتقد بوده‌ام را در مسیر خیر و صلاح موسیقی بکشانم و در این مسئولیت خطیر به نفع جایگاه شریف موسیقی و موسیقیدان ایرانی به کمک همراهان و همفکرانم تلاش کنم. یادمان نرود نقدها را منتقدان از زوایای گوناگون وارد می‌کنند ولی ضمانت اجرایی بر آن نخواهد بود؛ چرا که همیشه موانعی وجود دارد که بین ایده‌آل‌گرایی تا واقعیت‌های موجود فاصله می‌اندازد».
سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن‌ماه سال‌جاری در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی، همزمان در تهران و استان‌های دیگر برگزار می‌شود و جایزه ترانه،‌ جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.
https://siasatrooz.ir/vdcdoj0f9yt0xk6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی