سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵
کد مطلب : 128558
نشست خبری دبیر جشنواره فیلم فجر 42 برگزار شد

افتتاحیه جشنواره با بزرگداشت 4 پیشکسوت سینما

افتتاحیه جشنواره با بزرگداشت 4 پیشکسوت سینما
نشست خبری دبیر چهل دومین جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که مجتبی امینی از برگزاری بزرگداشت ۴ پیشکسوت سینما از جمله محمد‌رضا علیقلی، پرویز شیخ‌طادی در حوزه کارگردانی و خانم فریبا کوثری و ابوالفضل پورعرب در مراسم افتتاحیه خبر داد.
مجتبی امینی دبیر چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با بیان اینکه وارد فصل جدیدی از جشنواره فیلم فجر شدیم، گفت: امسال شاکریم که جشنواره پرشور و رونقی را به واسطه آثار زیبایی که تولید و خلق کردند، داریم.
وی افزود: امسال اتقاق خوب این است که آثار در اقلیم‌های مختلف کشور ساخته شده‌اند و با مجموعه فیلم ها از جغرافیا و حوزه‌های و با مضامین مختلف روبرو هستیم. همچنین در حوزه اجتماعی، کودک و نوجوان، طنز، دفاع مقدس فیلم های خوبی داریم‌.
امینی اعلام کرد: امسال کار هیئت داوران مانند هیئت انتخاب سخت خواهد بود زیرا فیلم خوب زیاد داریم‌ و فیلم های سینمای مردمی از ساعت ۱۶ اکران می‌شوند.
دبیر این دوره از جشنواره گفت: با توجه به فیلم‌هایی که داشتیم در حوزه پویانمایی با آموزش و پرورش هماهنگ شده تا صبح‌ها سانس مدرسه را برنامه ریزی شودتا ۵ فیلم را صبح‌ها نمایش دهیم و در خدمت دانش آموزان باشیم.
او با بیان اینکه جشنواره فجر یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی سالگرد انقلاب اسلامی است، افزود: باید شرایطی فراهم شود که همه بتوانند از آن بهره ببرند به همین دلیل و ببینده فیلم ها باشند پس نابینایان و ناشنوایان عزیز هم می توانند در سینماهای مختلف حضور پیدا کنند و بیننده فیلم‌های جشنواره فجر باشند.
امینی درباره مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر نیز توضیح داد: جشنواره چند سال افتتاحیه نداشت و باتوجه به همدلی که بین مخاطبان سینما و خانواده سینمای وجود دارد امسال با یک افتتاحیه منسجم در تالار وحدت جشنواره را شروع می کنیم و بزرگداشت خواهیم داشت.
دبیر این دوره از جشنواره اعلام کرد: ما سعی کردیم موضوعات مختلفی را امسال در دستور کار قرار دایم که همه تکیه بر موضوع احترام بر اهالی سینما و پیشکسوتان است به همین دلیل شعار ما در سال گذشته و امسال بر پایه اخلاق مداری است‌.
به همین دلیل ما امسال موضوع بلیت را کنار گذاشتیم و با برنامه ریزی مدیریت خانه سینما مجموعه ای در اختیار اهالی خانه سینما قرار گرفت و اهالی خانه سینما با ثبت نام و دریافت کارت بتوانند مانند اهالی رسانه فیلم‌ها را با آرامش و احترام تماشا کنند. همین کار هم برای چهار صنف تهیه کنندگان شکل گرفت.
امینی با اشاره به بخش بین‌ الملل نیز بیان کرد: با توجه به شرایط منطقه و تجربه پارسال شکر خدا امسال ۷۸ کشور متقاضی حضور در جشنواره شدند و  ۶۲۱ اثر ثبت نام کردند و مشاوران ما در انتخاب آثار حدود ۳ ماه درگیر انتخاب اولیه بودند. همچنین دو بخش رقابتی داریم که یکی سینمای سعادت و یکی جلوه‌گاه فجر و بخش جشنواره جشنواره ها است.
امینی در پاسخ درباره امکان دریافت فیلم برای سینماداران گفت: باتوجه به زحماتی که همکاران عزیز کشیدند سعی کردیم مشکل فنی را حل کنیم و زیر بار تست و آزمون این موضوع رفته‌ایم و فیلم ها بارگزاری و سینماداران دسترسی دارند. اما به صورت پشتیبان هم موضوع هاردها را گذاشته است.
سوال بعدی درباره طیف شرکت‌کنندگان امسال در جشنواره بود و امینی پاسخ داد: قاعده به این شکل است که ما هرسال شاهد رویش ها بودیم و هرسال نسل های جدیدی از فیلمسازان به جمع ما اضافه شدند. فیلمسازان کوتاهی سال ها پشت در بودند و منتظر شرایطی بودند تا فیلم بلندشان را بسازند. در یک‌سری سال ها کمرنگ و در یک‌سری سال ها پررنگ بوده است. دوستان ما تلاش کردند در سازمان سینمایی که فیلمسازان جوان حضور داشته باشند و این اتفاق امسال هم افتاده و شاهد رویش هستیم و فیلمسازان جدیدی  می بینم که حرفی برای گفتن دارند. این اتفاق خوبی است که نسل تازه نفس هم در این بستر شرکت کند و دیده شود.
وی در رابطه با سیمرغ مردمی گفت: هنوز ساختاری برای برگزاری این سیمرغ پیدا نکردیم و در هیچ جشنواره‌ای هم در دنیا وجود ندارد، البته همه ما این سیمرغ را دوست داریم اما سازوکار آن را هنوز پیدا نکردیم.
سوال بعدی در رابطه با جایگاه فیلم کوتاه و مستند در جشنواره فیلم فجر است، امینی در پاسخ به این سوال گفت: ما دو جشنواره مخصوص به فیلم کوتاه و فیلم مستند داریم که به‌طور ویژه به این دو گونه از آثار پرداخته می‌شود، فیلم فجر مخصوص به آثار سینمایی است و به احترام این دو گونه آثار منتخب این دو جشنواره داوری می‌شوند اما اکران این آثار قبلا در جشنواره‌های مخصوص انجام شده است.
امینی در پاسخ به سوالی گفت که اگر ممکن باشد گزارش مالی جشنواره را منتشر می‌کنیم.
https://siasatrooz.ir/vdcgn79q7ak9xn4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی