سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۹
کد مطلب : 128560
سخنگوی فضایی وزارت دفاع:

ماهواره‌بر سروش محموله‌ ۱۵ تنی به فضا خواهد برد

ماهواره‌بر سروش محموله‌ ۱۵ تنی به فضا خواهد برد
سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: فضا یک ثروت خدادادی است و برای استفاده از این نعمت منتظر اجازه هیچ کشوری نخواهیم بود.
به گزارش خبرنگارسیاست روز، سید احمد حسینی مونس سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دیروز در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، آخرین دستاوردهای این حوزه را تشریح کرد. سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع در ابتدای این نشست خبری با اشاره به توان بومی کشور در حوزه فضایی بیان کرد: حوزه فضایی به عنوان یکی از پیشران‌های صنعت و جزو فناوری‌های مهم برای آینده کشور است که اگر امروز از این فرصت‌ها استفاده نشود، شاید در آینده نتوان جبران کرد. وی در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش کشورهای غربی به پرتاب اخیر ماهواره‌بر سیمرغ ایران، تصریح کرد: فناوری فضایی کشور ما کاملاً علمی و فناورانه است و این پرتاب از پایگاه امام خمینی (ره) انجام شد که یک پایگاه شناسنامه دار است و این فعالیت با کار نظامی بسیار متفاوت است. بنابراین؛ این گونه اظهار نظرها برای جلوگیری از پیشرفت کشور ما در این عرصه است، ما حق خود می‌دانیم که در این عرصه فعالیت داشته باشیم و در این مسیر از هیچ فردی اجازه نمی‌گیریم.
سخنگوی فضایی وزارت دفاع بیان کرد: ما از نیروهای جوان و دانشگاه به وفور استفاده می‌کنیم چه در جمع خودمان و چه در جمع شرکت‌های دانش بنیان و مجموعه‌های دانشگاهی تراز اول کشور. بیش از ده‌ها شرکت در لایه‌های مختلف  در حال فعالیت هستند. ما در کنار نیروهای با تجربه از نیروهای جوان و نخبه به وفور استفاده می‌کنیم و ده‌ها شرکت دانش بنیان در شبکه توسعه فناوری ما مشارکت دارند.
حسینی‌مونس در پاسخ به سوالی درباره نقشه راه آینده صنعت فضایی کشور تصریح کرد: متعاقب نقشه راه آینده، ماهواره‌بر سیمرغ حدود ۲۵۰ کیلوگرم ماهواره را در مدار لئو قرار می‌دهد، در نسخه بعدی ماهواره‌بر سریر را خواهیم داشت که اکنون در حال طی مراحل طراحی و توسعه فناوری است.
سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع در پاسخ به سوالی درباره نحوه و چگونگی دستیابی وزارت به پیشرانه‌های کرایوژنیک یا سرمازا، اظهار کرد: ساخت پیشرانه‌های سرد شونده در دستور کار ما قرار دارد. سال‌های گذشته فن چالشی برای توسعه یک موتور سرمازا کوچک زیر یک تن برگزار کردیم که هم اکنون در مراحل ساخت است.
حسینی‌مونس در پاسخ به سوالی درباره توان کشور در عرصه فضایی و دستاوردهای این صنعت و امکان همکاری با کشورهای همسو مانند روسیه و چین اذعان کرد: پیشرفت‌های کشور در عرصه فضایی کاملاً بومی و بدون هیچ وابستگی به کشورهای دیگر حاصل شده است. در این راه، اولویت ما قطعاً تکیه به توانمندی داخلی است، اما این به معنای عدم همکاری با کشورهای دیگر نیست.
حسینی‌مونس در پاسخ به سوالی درباره همکاری گروه فضایی وزارت دفاع با وزارت ارتباطات در حوزه اینترنت اشیاء در قالب پروژه منظومه شهید سلیمانی، اظهار کرد: استفاده از اینترنت اشیاء با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جزو برنامه‌های پیش رو در حوزه فضای کشور است و ما با قدرت و تلاش، پروژه‌های مختلف را برای پیشرفت کشور در عرصه فضایی دنبال می‌کنیم.
حسینی‌مونس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای اینکه بتوانیم به سمت ۳۶ هزار کیلومتری برویم باید گام به گام پیش برویم، تصریح کرد: این در نقشه راه پرتاب‌ها تعریف شده و مطابق با آن، قدم به قدم به سمت مدار ژئو پیش خواهیم رفت.
سخنگوی فضایی وزارت دفاع در پاسخ به سوالی درباره نحوه تحقق برنامه اعزام فضانورد توسط ایران به فضا، خاطرنشان کرد: یک ماهواره‌بر برای پرتاب انسان به فضا باید تست‌های بیشتری را برای رسیدن به قابلیت اطمینان انجام دهد. در این حوزه نیز کار آغاز شده است و اخیرا پرتابگر سلمان بخوبی کپسول زیستی را پرتاب کرد. قدم‌های بعدی در این حوزه تعریف شده و به تدریج برداشته خواهد شد.
https://siasatrooz.ir/vdcjmoevyuqe8iz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی