رئیس قوه قضاییه با جمعی فرهنگیان و معلمان نمونه سراسر کشور دیدار و گفتوگو کرد.
به گزارش قوه قضاییه، حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای در نشست با جمعی فرهنگیان و معلمان نمونه سراسر کشور، طی سخنانی با اشاره به کلام مبارک حضرت علی (علیهالسّلام) مبنی بر «مَن عَلَّمَنی حَرفاً فَقَد صَیَّرَنی عَبداً»، اظهار کرد: جایگاه معلم در جامعه ما جایگاه رفیع و مَنیعی است؛ اما باید ببینیم که آیا در عمل توانستهایم این جایگاه رفیع و مَنیع را پاس بداریم؟ آیا تخصیص سهم و اعتبار و بودجه به آموزشوپرورش ما همتراز با اهمیت بالای نهاد آموزش و تربیت میباشد؟ علت پایین بودن امکانات مالی و تجهیزاتی آموزش و پرورش نسبت به برخی دیگر از دستگاهها چیست؟ مگر غیر از این است که هر میزان هزینهکرد در آموزشوپرورش، به مثابه سرمایهگذاری است؟ اگر تغییر و جابجایی وزرای آموزشوپرورش در ادوار مختلف زیاد بوده است، علت این امر ناشی از اهمیت و عظمت کار در این وزارتخانه است یا بحث نقصان کارکردی مطرح است؟
رئیس قوه قضاییه در ادامه با تاکید بر تکریم جایگاه و مقام رفیع معلم و مدرسه، گفت: حرمت مراکز آموزشی و فعالان آن اعم از دانشآموزان و معلمان و فرهنگیان، حتماً باید حفظ شود؛ همانطور که حریم خصوصی آنها نیز باید حفظ گردد؛ شکستن این حرمت و این حریم از هیچ شخص و هیچ بخشی قابل قبول نیست؛ در وهله نخست خودِ معلمان و فرهنگیان باید پاسدار حرمت و حریم نهاد آموزش و مرکز آموزشی و دانشآموز باشند؛ در اینجا قطعاً باید رسیدگی صورت گیرد تا حق و حقوقی از کسی ضایع نشود؛ خُب چه کنیم که هم حرمت معلم و، دانش اموز و حریم خصوصیاش حفظ شود و هم حقی از کسی ضایع نشود؟ باید در قبال این مسائل چارهاندیشی کرد.
محسنی اژهای در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به برخی نکات مطرح شده در جلسه در مورد ورود ضابطین برای بازداشت محکومین به داخل مدرسه گفت: بر قوه قضاییه، ضابطین دستگاه قضا و دستگاههای امنیتی فرض است که حرمت و حریم مراکز آموزشی و اعضای آن را پاس بدارند؛ قطعاً تردیدی در این مقوله وجود ندارد در این خصوص نیز اماده شنیدن پیشنهادات هستیم.
وی با اشاره به پروندههایی که در دیوان عدالت درخصوص معلمان و آموزشوپرورش مطرح است، گفت: وزارت آموزشوپرورش نمایندگانی را معرفی کند تا به پیگیری دادخواستهایی بپردازند که درخصوص مقولات مرتبط با آموزشوپرورش، تسلیمِ دیوان عدالت اداری میشوند؛ حجتالاسلام والمسلمین مظفری رئیس دیوان نیز نسبت به این موضوع و رفع مسائل حوزه آموزش و پرورش، اهتمام دارد.
محسنی اژهای بیان داشت: بدون تردید حوزه همکاری و تعامل آموزشوپرورش و «معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه» نیز بسیار گسترده و مبسوط است؛ حضور قضات و حقودانان در مدارس، با هدف ارتقای آگاهیهای حقوقی و قضایی دانشآموزان و معلمان و تجویز و ترویج راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم در میان قشر گسترده مرتبط با نهاد مدرسه، اعم از دانشآموزان، اولیای آنها، معلمان، فرهنگیان و خانوادههایشان، اقدامی اثرگذار است؛ همچنین حضور دانشآموزان و معلمان در محاکم قضایی و یا جلسات هیئت عمومی دیوان عالی و یا دیوان عدالت اداری در چارچوب ضوابط، امری بلاملانع و نافذ و مفید است. رئیس قوه قضاییه با اشاره به پیشنهاد مطرح شده در جلسه ناظر بر تجیهز هنرستانها از طریق عواید و منابع حاصل از اموال تملیکی، گفت: در این حوزه، اختیار عمل با دولت است، اما چنانچه قوه قضاییه بتواند کمکی ارائه دهد، حتماً دریغ نخواهیم کرد چرا که همانطور که تاکید کردم ما هزینهکرد در آموزشوپرورش را به مثابه سرمایهگذاری
تلقی میکنیم.
پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، حجتالاسلام والمسلمین «موحدی» دادستان کل کشور به طرح مطالبی در خصوص ضرورت تقویت مدارس دولتی در جنبههای مختلف از سوی وزارت آموزش و پرورش پرداخت.
«صحرایی» وزیر آموزش و پرورش نیز طی سخنانی ضمن قدردانی از سازمان بازرسی به واسطه تلاشهایی که در راستای حل مشکلات آموزش و پرورش و معلمان کشور انجام داده است، گفت: سازمان بازرسی با پیگیریها و اقدامات خود، جزو مهمترین بخشهایی بود که کمک کرد تا وزارت آموزش و پرورش بر مشکلات ناشی از مقوله رتبهبندی معلمان فائق بیاید؛ بعد از اقدام به موقع سازمان بازرسی، ۳۰۰ هزار نفر توانستند اعتراض خود را در زمینه رتبهبندی ثبت کنند در حالیکه تا پیش از آن کمتر از ۲۶۰ هزار نفر اعتراض خود را ثبت کرده بودند؛ کلیه این اعتراضات بررسی شد و امروز خرسندیم که اعلام کنیم به صورت جریانی شاهد اعتراض معلمان به رتبهبندیها نیستیم بلکه اعتراضات موجود، صرفاً اعتراضاتی فردی هستند.
وزیر آموزش و پرورش ضمن قدردانی از کمکها و مساعدتهای سازمان بازرسی در زمینه اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان، گفت: همچنین با کمکهای بیدریغ این سازمان، کارگروهی با مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد و این کارگروه، مسئولیت انتشار کتابهای کمک آموزشی را
برعهده گرفت.
خانم «داوودی» از معلمان نمونه استان البرز طی سخنانی در این نشست ضمن قدردانی از اقدام رئیس قوه قضاییه در تجلیل از قضاتِ معلم و خانوادههای فرهنگی کارکنان قضایی استان هرمزگان، خواستار استفاده از ظرفیت قضاتِ معلم در زمینه آموزش مسائل حقوقی و کیفری به فرهنگیان، دانشآموزان و خانوادههای آنها شد.
خانم «شاکری» از معلمان نمونه شهر تهران طی سخنانی در این نشست، تکریم مقام معلم را به معنای تکریم دانش و فرهنگ در جامعه دانست و گفت: همه ما باید در مقوله ارتقای جایگاه مقام معلم، وظیفه و مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهیم.
وی، اتهامزنی به معلمان را به مثابه اتهامزنی به مجموعه دانش و فرهنگ کشور دانست و خواستار اتخاذ رویکردهای پیشگیرانه از سوی قوه قضاییه در این زمینه شد و در ادامه گفت: ما خواستار وضع قوانین و مقرراتی هستیم که ورود ضابطین به مدارس برای برخورد با معلمان را ممنوع کند.
«مهدلو» نماینده یکی از تشکلهای فرهنگیان نیز در این نشست، ضمن قدردانی از اجرای طرح نور توسط فراجا و پشتیبانی قوه قضاییه از اجرای این طرح، خواستار استمرار این روند شد.
«بشیرنژاد» از معلمان نمونه شهرستانهای استان تهران با اشاره به ابعاد منفی گسترده پدیده «معلم بلاگری» در فضای مجازی، خواستار اتخاذ سازوکارهایی از سوی قوه قضاییه برای مقابله با این پدیده و صیانت از حریم خصوصی دانشآموزان شد.
«کربلایی» نماینده یکی از تشکلهای فرهنگیان نیز در این نشست گفت: ما باید کاری کنیم که فرزندانمان به معلم بودن پدران و مادران خود افتخار کنند و چنانچه این نگاه در جامعه به وجود بیاید دیگر شاهد نخواهیم بود که یک فیلمساز به خودش اجازه دهد علیه معلمان فیلم بسازد.
به گزارش قوه قضاییه، حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای در نشست با جمعی فرهنگیان و معلمان نمونه سراسر کشور، طی سخنانی با اشاره به کلام مبارک حضرت علی (علیهالسّلام) مبنی بر «مَن عَلَّمَنی حَرفاً فَقَد صَیَّرَنی عَبداً»، اظهار کرد: جایگاه معلم در جامعه ما جایگاه رفیع و مَنیعی است؛ اما باید ببینیم که آیا در عمل توانستهایم این جایگاه رفیع و مَنیع را پاس بداریم؟ آیا تخصیص سهم و اعتبار و بودجه به آموزشوپرورش ما همتراز با اهمیت بالای نهاد آموزش و تربیت میباشد؟ علت پایین بودن امکانات مالی و تجهیزاتی آموزش و پرورش نسبت به برخی دیگر از دستگاهها چیست؟ مگر غیر از این است که هر میزان هزینهکرد در آموزشوپرورش، به مثابه سرمایهگذاری است؟ اگر تغییر و جابجایی وزرای آموزشوپرورش در ادوار مختلف زیاد بوده است، علت این امر ناشی از اهمیت و عظمت کار در این وزارتخانه است یا بحث نقصان کارکردی مطرح است؟
رئیس قوه قضاییه در ادامه با تاکید بر تکریم جایگاه و مقام رفیع معلم و مدرسه، گفت: حرمت مراکز آموزشی و فعالان آن اعم از دانشآموزان و معلمان و فرهنگیان، حتماً باید حفظ شود؛ همانطور که حریم خصوصی آنها نیز باید حفظ گردد؛ شکستن این حرمت و این حریم از هیچ شخص و هیچ بخشی قابل قبول نیست؛ در وهله نخست خودِ معلمان و فرهنگیان باید پاسدار حرمت و حریم نهاد آموزش و مرکز آموزشی و دانشآموز باشند؛ در اینجا قطعاً باید رسیدگی صورت گیرد تا حق و حقوقی از کسی ضایع نشود؛ خُب چه کنیم که هم حرمت معلم و، دانش اموز و حریم خصوصیاش حفظ شود و هم حقی از کسی ضایع نشود؟ باید در قبال این مسائل چارهاندیشی کرد.
محسنی اژهای در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به برخی نکات مطرح شده در جلسه در مورد ورود ضابطین برای بازداشت محکومین به داخل مدرسه گفت: بر قوه قضاییه، ضابطین دستگاه قضا و دستگاههای امنیتی فرض است که حرمت و حریم مراکز آموزشی و اعضای آن را پاس بدارند؛ قطعاً تردیدی در این مقوله وجود ندارد در این خصوص نیز اماده شنیدن پیشنهادات هستیم.
وی با اشاره به پروندههایی که در دیوان عدالت درخصوص معلمان و آموزشوپرورش مطرح است، گفت: وزارت آموزشوپرورش نمایندگانی را معرفی کند تا به پیگیری دادخواستهایی بپردازند که درخصوص مقولات مرتبط با آموزشوپرورش، تسلیمِ دیوان عدالت اداری میشوند؛ حجتالاسلام والمسلمین مظفری رئیس دیوان نیز نسبت به این موضوع و رفع مسائل حوزه آموزش و پرورش، اهتمام دارد.
محسنی اژهای بیان داشت: بدون تردید حوزه همکاری و تعامل آموزشوپرورش و «معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه» نیز بسیار گسترده و مبسوط است؛ حضور قضات و حقودانان در مدارس، با هدف ارتقای آگاهیهای حقوقی و قضایی دانشآموزان و معلمان و تجویز و ترویج راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم در میان قشر گسترده مرتبط با نهاد مدرسه، اعم از دانشآموزان، اولیای آنها، معلمان، فرهنگیان و خانوادههایشان، اقدامی اثرگذار است؛ همچنین حضور دانشآموزان و معلمان در محاکم قضایی و یا جلسات هیئت عمومی دیوان عالی و یا دیوان عدالت اداری در چارچوب ضوابط، امری بلاملانع و نافذ و مفید است. رئیس قوه قضاییه با اشاره به پیشنهاد مطرح شده در جلسه ناظر بر تجیهز هنرستانها از طریق عواید و منابع حاصل از اموال تملیکی، گفت: در این حوزه، اختیار عمل با دولت است، اما چنانچه قوه قضاییه بتواند کمکی ارائه دهد، حتماً دریغ نخواهیم کرد چرا که همانطور که تاکید کردم ما هزینهکرد در آموزشوپرورش را به مثابه سرمایهگذاری
تلقی میکنیم.
پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، حجتالاسلام والمسلمین «موحدی» دادستان کل کشور به طرح مطالبی در خصوص ضرورت تقویت مدارس دولتی در جنبههای مختلف از سوی وزارت آموزش و پرورش پرداخت.
«صحرایی» وزیر آموزش و پرورش نیز طی سخنانی ضمن قدردانی از سازمان بازرسی به واسطه تلاشهایی که در راستای حل مشکلات آموزش و پرورش و معلمان کشور انجام داده است، گفت: سازمان بازرسی با پیگیریها و اقدامات خود، جزو مهمترین بخشهایی بود که کمک کرد تا وزارت آموزش و پرورش بر مشکلات ناشی از مقوله رتبهبندی معلمان فائق بیاید؛ بعد از اقدام به موقع سازمان بازرسی، ۳۰۰ هزار نفر توانستند اعتراض خود را در زمینه رتبهبندی ثبت کنند در حالیکه تا پیش از آن کمتر از ۲۶۰ هزار نفر اعتراض خود را ثبت کرده بودند؛ کلیه این اعتراضات بررسی شد و امروز خرسندیم که اعلام کنیم به صورت جریانی شاهد اعتراض معلمان به رتبهبندیها نیستیم بلکه اعتراضات موجود، صرفاً اعتراضاتی فردی هستند.
وزیر آموزش و پرورش ضمن قدردانی از کمکها و مساعدتهای سازمان بازرسی در زمینه اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان، گفت: همچنین با کمکهای بیدریغ این سازمان، کارگروهی با مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد و این کارگروه، مسئولیت انتشار کتابهای کمک آموزشی را
برعهده گرفت.
خانم «داوودی» از معلمان نمونه استان البرز طی سخنانی در این نشست ضمن قدردانی از اقدام رئیس قوه قضاییه در تجلیل از قضاتِ معلم و خانوادههای فرهنگی کارکنان قضایی استان هرمزگان، خواستار استفاده از ظرفیت قضاتِ معلم در زمینه آموزش مسائل حقوقی و کیفری به فرهنگیان، دانشآموزان و خانوادههای آنها شد.
خانم «شاکری» از معلمان نمونه شهر تهران طی سخنانی در این نشست، تکریم مقام معلم را به معنای تکریم دانش و فرهنگ در جامعه دانست و گفت: همه ما باید در مقوله ارتقای جایگاه مقام معلم، وظیفه و مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهیم.
وی، اتهامزنی به معلمان را به مثابه اتهامزنی به مجموعه دانش و فرهنگ کشور دانست و خواستار اتخاذ رویکردهای پیشگیرانه از سوی قوه قضاییه در این زمینه شد و در ادامه گفت: ما خواستار وضع قوانین و مقرراتی هستیم که ورود ضابطین به مدارس برای برخورد با معلمان را ممنوع کند.
«مهدلو» نماینده یکی از تشکلهای فرهنگیان نیز در این نشست، ضمن قدردانی از اجرای طرح نور توسط فراجا و پشتیبانی قوه قضاییه از اجرای این طرح، خواستار استمرار این روند شد.
«بشیرنژاد» از معلمان نمونه شهرستانهای استان تهران با اشاره به ابعاد منفی گسترده پدیده «معلم بلاگری» در فضای مجازی، خواستار اتخاذ سازوکارهایی از سوی قوه قضاییه برای مقابله با این پدیده و صیانت از حریم خصوصی دانشآموزان شد.
«کربلایی» نماینده یکی از تشکلهای فرهنگیان نیز در این نشست گفت: ما باید کاری کنیم که فرزندانمان به معلم بودن پدران و مادران خود افتخار کنند و چنانچه این نگاه در جامعه به وجود بیاید دیگر شاهد نخواهیم بود که یک فیلمساز به خودش اجازه دهد علیه معلمان فیلم بسازد.