کمتر از یک هفته قبل از سوی پایگاه اطلاعرسانی بنیاد سینمایی فارابی، اسامی نامزدهای نماینده ایران در اسکار با نخستین گزارش هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی منتشر شد.
اعضای کمیته ای که قرار بود درخصوص نماینده ایران در آکادمی اسکار تصمیم گیری کنند، عبارت بودند از: فرشته طائرپور (تهیهکننده)، محمد بزرگنیا (کارگردان)، شهرام جعفرینژاد (منتقد فیلم و مدیرمسئول و سردبیر مجله «صنعت سینما»)، سیدروحالله حسینی (مدرس دانشگاه و مدیر مدرسه ملی سینما)، شادمهر راستین (فیلمنامه نویس)، رسول صدرعاملی (کارگردان)، محمدرضا هنرمند (کارگردان)، آرش امینی (مدیرکل امور بینالملل سازمان سینمایی) و امیراسفندیاری (معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی)
این افراد با بررسی مجدد ضوابط حضور فیلمها در اسکار، از میان ۵۸ فیلم، ۱۰ عنوان از فیلمهای اکران شده در یک سال اخیر سینمای ایران را برگزیدند.
«خداحافظی طولانی» ساخته فرزاد موتمن، «در دنیای تو ساعت چند است؟» ساخته صفی یزدانیان، «رخ دیوانه» ساخته ابوالحسن داودی، «سیزده» ساخته هومن سیدی، «شیار ۱۴۳» ساخته نرگس آبیار، «قصهها» ساخته رخشان بنیاعتماد، «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری، «محمد رسولالله(ص)» ساخته مجید مجیدی، «ملبورن» ساخته نیما جاویدی و «من دیهگو مارادونا هستم» ساخته بهرام توکلی فیلمهایی بودند که در انتخاب اولیه اعضا قرار داشتند، اما سه روز بعد این فهرست به شش فیلم کاهش یافت و آثار سینمایی موتمن، سیدی، جاویدی و توکلی از فهرست کنار گذاشته شدند.
در میان ده فیلم ابتدایی و فهرست ششتایی بعدی، یک موضوع کاملا مشخص بود. اینکه فیلم محمد رسولالله(ص) به لحاظ فنی، محتوایی و حتی موقعیت زمانی چند سر و گردن از باقی فیلمها بالاتر بود. فیلم اخیر مجید مجیدی شاید در یکی از بهترین بزنگاههای ممکن اکران خود را آغاز کرد. اکرانی که خیلی زود توانست رکوردهای فروش را در داخل کشور جابهجا کند و البته نگاه تماشاگران خارجی را هم به سوی خود جلب کند. شاید همین عوامل هم سبب شد تا اعضای هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی خیلی زود و بدون بحث و حاشیهای تصمیم خود را بگیرند تا مدیریت ارتباطات و اطلاعرسانی بنیاد سینمایی فارابی، در بیانیهای اعلام کند: «اعضاي هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی، پس از بحث و بررسیهای جدی و همچنین ملاحظه تمام جوانب امر درخصوص شش فیلم فهرست دوم جهت معرفی نماینده سینمای ایران، به اتفاق آراء، تصمیم نهایی را برای انتخاب فیلم «محمد رسولالله(ص)» اتخاذ کردند.»
اما این فیلم جدا از حضور عوامل حرفهای داخلی و خارجی در درون خود، از کارگردانی بهره برده است که تجربه ۴ دوره حضور در اسکار را داشته است. مجید مجیدی پیش از این با «بچههای آسمان»، «رنگخدا»، «باران»، «آواز گنجشکها» راهی اسکار شده بود، اما شاید این متفاوت ترین حضور او باشد. فیلم «محمد رسولالله(ص)» حالا فرصت این را می یابد تا از دریچه دوربین یک فیلمساز متعهد و متخلق پیام رسول مهربانیها را به گوش دنیا برساند. مهم نیست که فیلم مجیدی بتواند کاندیدا یا برنده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان بشود یا نه. مهم رساندن پیام این فیلم از تریبونی به نام اسکار است.