مدیر جدید مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با اشاره به پیگیری اهداف عملیاتی، بیان کرد: شناسایی و تهیه بانک اطلاعاتی هنرمندان کشور در دستور کار است.
سیدمسعود شجاعیطباطبایی به مهر گفت: بگذارید در ابتدا از آقای گودرزی دیباج که در این مدت در حوزه هنری بسیار زحمت کشیدند تشکر کنم. رفتن ایشان همراه با بازنشسته شدن شان بود و صحبتهای مهربانهای با یکدیگر داشتیم که بتوانیم از این پس هم از تجربیات ارزشمندشان استفاده کنیم.
وی درباره این موضوع که در دوره مدیریت جدید شاهد چه تحولاتی در بخش تجسمی حوزه هنری خواهیم بود بیان کرد: به گمانم یک سری اتفاقها باید در حوزه هنری به دلیل پتانسیل بالایی که دارد بیفتد. حوزه هنری در ۳۲ مرکز استان و در واقع در کل ایران شعبه دارد و این در واقع ظرفیت بالای حوزه هنری را در حوزه تجسمی نشان میدهد. برای همین در نظرم هست در وهله اول با توجه به این توانایی هنرمندان همه شاخههای هنری در همه استانها شناسایی شوند و یک بانک اطلاعاتی جامع و دقیقی در این زمینه داشته باشیم.
طباطبایی ادامه داد: بحث بعدی این است که تمرکز کنیم روی اتفاقات موازی که در حوزه هنرهای تجسمی کشور رخ میدهد و در نهایت باعث میشود اثرات یکدیگر را خنثی کنند یا آن اثر جریانساز و قوی را نداشته باشد. بنا داریم این موضوع را به این شکل پیگیری کنیم که بتوانیم از جریانهای همسو و ظرفیتهای آن استفاده کنیم و در زمینههای مشخص به یک هم افزایی برسیم. در واقع همکاری و تعامل با ارگانها و نهادهایی با وظایف موازی میتواند یک هم افزایی را ایجاد کند و جای موازیکاری را بگیرد.
هدف ما همافزایی با دیگر ارگانها در ایجاد حرکتهای فرهنگی است
چهره سال هنر انقلاب اسلامی گفت: در حال حاضر در انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاعمقدس و بنیاد روایت فتح این اتفاق افتاده است که مسعود نجابتی مشغول به کار شده است که فرد بسیار توانمندی است و ما میتوانیم با این انجمن همکاریهای خوبی داشته باشیم و یا با موسساتی مانند موسسه اوج که زمینههای کاری مشترکی داریم.
طباطبایی با بیان اینکه در همین چند روز برخی از شهرستانهای محروم خواهان نگاه جدیتر حوزه هنری به این مناطق شدند بیان کرد: باید مشکلاتی اگر در مراکز استان هست مرتفع کنیم. با هدفگذاری مشخص همه مراکز استانی را در یک سطح فعال نگه داریم در این راه باید از فضای مجازی هم نهایت استفاده را ببریم. در حال حاضر سایت حوزه خوب عمل میکند اما باید بهتر از این فعال شود و حتی بانک اطلاعاتی هنرمندان را در آن قرار دهیم تا برایشان ایجاد انگیزه شود، خصوصا در شاخههایی از هنرهای تجسمی که در این سالها کمتر فعالیت شده است باید اهتمام بیشتری به خرج بدهیم. ضمن اینکه میتوانیم با کمک نهادهای دیگر بولتنهای هفتگی تهیه کنیم تا به دست هنرمندان شهرستانها خصوصا شهرستانهای محروم تر برسد.
وی ادامه داد: وقتی یک هنرمندی از جهرم در یک مسابقه بینالمللی حضور پیدا میکند و کارش یک سر و صدای بینالمللی به پا میکند قطعا خوشحال میشود چنین بولتنهایی به دستش برسد و این کار یعنی ایجاد انگیزه برای هنرمندان.
طباطبایی همچنین با اشاره به اینکه برپایی ورک شاپ استادان در شهرهای کشور میتواند به بالا بردن توانمندی هنرمندان شهرستان کمک شایانی بکند بر توجه دوره جدید مدریت مرکز تجسمی حوزه هنری بر این امر تاکید کرد.
وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۶۰ به عنوان هنرجو با حوزه هنری در ارتباط بوده و از سال ۶۷ به شکل حرفهای با این مرکز مرتبط شده است درباره گنجینه حوزه هنری که در این سالها کمتر دیده شده است و تمهیدات مدیریت جدید برای بهتر دیده شدن این آثار اظهار کرد: واقعا این گنجینه بسیار ارزشمند است و حتی در آن نسخ خطی وجود دارد که بسیار کم دیده شده و قطعا مشتاقان زیادی دارد. برای نمایش این آثار باید راهکاری دائمی اندیشیده شود.
به دنبال اهداف عملیاتی هستیم نه ایده آلیستی
مدیر جدید مرکز تجسمی حوزه هنری با بیان اینکه نکات مدیریتی که در نظر دارد ایدهآلیستی نیست بلکه به شکل عملیاتی به آن نگاه میکند گفت: حوزه فضای نمایشگاهی کافی در اختیار ندارد. حتی در برخی شهرها مثل مشهد، همدان و یا شیراز فضاهای نمایشگاهی حوزه هنری بسیار بهتر از تهران است اما در تهران فضاهای نمایشگاهی خوبی خارج از حوزه هنری مثل مرکز صبا و موزه هنرهای معاصر تهران وجود دارد که به طور مثال مرکز صبا برای برپایی نمایشگاههای بزرگ هزینههای بسیار سنگینی طلب میکند برای همین مثلا ما حتی دوسالانه کاریکاتور را هم نمیتوانیم در این مرکز برپا کنیم. به گمانم برای اینکه بتوان از این فضاها ارگانها و نهادها و حرکتهای فرهنگی بزرگ بتوانند بهرهمند شوند باید یک اتفاق فرهنگی رخ بدهد تا نگاه مادی از روی سر آنها برداشته شود.
وی ادامه داد: در این فاصله تلاش داریم از فضاهای موجود در حوزه هنری که مورد غفلت واقع شده است اما میتوان از آن به عنوان یک ظرفیت نمایشگاهی سود برد بهره ببریم، فضاهایی مانند سالن اندیشه حوزه هنری و سوره مهر از این جمله است. این فضاها در کنار دو نگارخانه ابوالفضل عالی و خانه عکاسان میتواند فضای نمایشگاهی را در حوزه هنری گسترش دهد و انشاالله بتوانیم از ظرفیتهای دیگری در خود حوزه در این راستان بهره ببریم.
وی همچنین یکی دیگر از هدفگذاریهای دوره جدید مدیریت تجسمی حوزه هنری را برپایی همزمان نمایشگاههای تهران در مراکز استان عنوان کرد و بیان کرد: هر نمایشگاهی امکان برپایی همزمان در دیگر استانها را دارد مگر نمایشگاه نقاشی که باید حتما اصل اثر به نمایش در بیاید که میتوان این نمایشگاهها را نیز با فاصله در دیگر مراکز استانی برگزار کرد.
طباطبایی همچنین گفت: ما به فکر همکاری با انتشارات حوزه هنری هم هستیم. این انتشارات بسیار فعال است اما متاسفانه در حوزه تجسمی فعالیت گستردهای ندارد که در تلاش خواهیم بود تا با چاپ کتبی دو زبانه به معرفی هنر و هنرمندان ایرانی بپردازیم. در دهه اول انقلاب اسلامی که دوره پر فروغی در حوزه هنری و هنر انقلاب و دفاعمقدس بود با همت ابوالفضل عالی کتابهای فاخری چاپ شد ولی متاسفانه بعد از آن شاهد اتفاق ویژهای نبودیم. ما تصمیم داریم قدم به قدم این حرکتها را پیش ببریم. حتی میتوانیم این کتابها را با حمایت آقای مختارپور که فردی دلسوز و اندیشمند است در اختیار نهاد کتابخانههای عمومی که ۳۲۰۰ کتابخانه در سراسر کشور دارد قرار دهیم و اینگونه هنر ایران در کل کشور بهتر معرفی میشود.
این کاریکاتوریست در پاسخ به این پرسش که آیا با قبول مسئولیت جدید شاهد فعالیت کمتر وی در حوزه کاریکاتور خواهیم بود یا نه گفت: من در حوزه کاریکاتور همچنان حضور دارم و این حوزه برایم بسیار جدی است. حتی به آقای عبدالحسینی در سازمان فرهنگی و هنری گفتم که با توجه به اینکه خانه کاریکاتور بعد از ۱۹ سال به جایگاه ویژهای در جهان رسیده است و همه این خانه و سایت ایران کاریکاتور را میشناسند و از طرفی در این سمت بنده به شکل ساعتی کار میکنم و بیمه هم نیستم، بتوانم بخشی از وقتم را همچنان در این مرکز بگذارم و علاقه جدیام که کاریکاتور است را حفظ کنم.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که برای جذب هنرمندان بیشتر به حوزه هنری چه تمهیدی اندیشیده است نیز بیان کرد: ما حرکتهای بشر دوستانه و ملی بسیاری داریم که میتوانیم در کنار فعالیتهایی که در حوزه هنری برایمان مشخص شده است آنها را دنبال کنیم. مثلا در همین بحث اخیر موشکی که بسیار غرورآفرین بود اگر حرکتی هنری راه بیندازیم قطعا همه هنرمندان خوب کشور مشارکت خواهند داشت. ما باید روی مباحثی که اشتراکات ماست تمرکز بیشتری داشته باشیم. ضمن اینکه در حرکتهایی مانند آنچه در نمایشگاه پوستر اسماءالحسنی رخ داد و نمایشگاههای مشابه میتوانیم مشارکت جدی داشته باشیم و هنرمندان را شناسایی کنیم و عرفی کنیم به چنین رویدادهایی.