يکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۳
کد مطلب : 123416

شکست زودهنگام خانم رئیس

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در حالی ریاست هیاتی از کنگره به منطقه ایندوپاسفیک...
نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در حالی ریاست هیاتی از کنگره به منطقه ایندوپاسفیک (مناطق حائل دو اقیانوس هند و آرام) از جمله دیدارهایی از سنگاپور، مالزی، کره جنوبی و ژاپن، را برعهده دارد که در باب اهداف این سفر عنوان کرده است، تمرکز این سفر بر امنیت متقابل، مشارکت اقتصادی و حکومت دموکراتیک در منطقه ایندوپاسیفیک خواهد بود. وی و نزدیکانش مدعی شده‌اند که آمریکا قاطعانه به تعامل هوشمندانه و استراتژیک در منطقه متعهد است و درک می کند که یک ایندوپاسیفیک آرام، آزاد و شکوفا برای رفاه کشور ما و سراسر جهان بسیار مهم است.
این سخنان با ادعای توان آمریکا برای حمایت از متحدانش در در شرق اسیا در حالی مطرح شده است که طی روزهای گذشته جنجال رسانه‌ای گسترده‌ای از سوی مقامات و رسانه‌های آمریکایی مبنی بر بعد مهمی از سفر وی به منطقه صورت گرفته بود و آن حضور پلوسی در تایوان بوده است. تایوان منطقه‌ای است زیر مجموعه چین واحد که سالهاست غرب با تسلیح و تحریک این منطقه، به دنبال اجرای سناریوی تجریه چین می باشد. رسانه‌های آمریکایی و شخص پلوسی بارها سفر به تایوان را به عنوان گامی مهم برای مقابله با چین عنوان و از آن با عنوان اقدام شجاعانه در برابر تهدید اول جهانی آمریکا یاد کرده بودند.پلوسی و همقطارانش در حزب دموکرات بر آن بوده اند تا از این سفر به عنوان نماد قدرت دموکرات‌ها در مقابله با دشمنان آمریکا بهره گرفته تا از یک سو سرپوشی باشد بر کارنامه ضعیف اقتصادی آنها در عرصه داخلی آمریکا و از سوی دیگر کمی از فشار افکار عمومی درباره ناکامی آمریکا در مقابله با روسیه در جنگ اوکراین بکاهد. پلوسی با این تصورات در حالی تایوان را مولفه‌ای برای اهاف انتخاباتی دموکرات‌ها قرار داده بود که نه تنها مردم آمریکا بلکه حتی هم حزبی‌های وی نیز اعتقادی به کارآمدی این سناریو نداشته اند چنانکه جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی با «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین، نگرانی‌های خود را در مورد سفر احتمالی پلوسی به تایوان ابراز کرد. بایدن گفته که مقامات نظامی ایالات متحده به وی گفته‌اند سفر به تایوان در حال حاضر ایده خوبی نیست.همچنین کارن ژان پیِر سخنگوی کاخ سفید در ارتباط با سفر رئیس مجلس نمایندگان به تایوان گفت، سفرهای نانسی پلوسی ربطی به رئیس جمهور ندارد.
نکته مهم آنکه در نهایت پلوسی در حالی مجبور به ترک سفر به تایوان شد که ارتش چین با برگزاری رزمایش‌های دریایی و هوایی در کنار قدرت نمایی نظامی، درباره این سفر هشدار داده و عملا آمریکا را در وضعیت جنگی و بحرانی قرار داد. به عبارتی نه تنها سفر به تایوان نقطه قوت دموکرات‌ها نشد بلکه به رسوایی و شکستی زودهنگام برایشان مبدل شد که افول بیشتر یک جانبه‌گرایی آمریکا را برای جهانیان بیشتر آشکار ساخت.

نویسنده: فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdcezx8zpjh8wei.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی