چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۶
کد مطلب : 127811

ماهیت یک رفتار

جنگ غزه با نام طوفان الاقصی در حالی پس از چهل و هشت روز یک هفته است که در چارچوب اتش بس جریان دارد که در اقدامی تامل برانگیز ایلان ماسک میلیارد آمریکایی و مالک شرکت «تسلا طی پستی در شبکه اجتماعی «ایکس»، دعوت حماس برای بازدید از نوار غزه را رد کرد.
ماسک، که روز سه‌شنبه به همراه مقامات تل‌آویو از شهرک‌های صهیونیست‌نشین محل عملیات «طوفان الاقصی» بازدید کرده بود، دعوت حماس را رد و در این‌باره نوشت: «فعلا مقداری خطرناک به‌نظر می‌رسد. اما باور دارم که رفاه طولانی‌مدت برای غزه، به نفع همه طرف‌ها خواهد بود». این ادعا از سوی ماسک در حالی مطرح می شود که او در هفته شلومو کارهی وزیر ارتباطات رژیم اسرائیل، دوشنبه، از توافق اولیه «ایلان ماسک» سرمایه‌دار بزرگ آمریکایی و تل‌آویو در خصوص اینترنت نوار غزه خبر داد.وزیر ارتباطات اسرائیل بعد از این دیدار در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت که تل‌آویو و ایلان ماسک به توافقی اولیه دست یافته‌اند که به موجب آن فعال‌سازی اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» در غزه به موافقت اسرائیل مشروط شده است. نکته قابل توجه آنکه این مواضع صهیونیستی از سوی ماسک در حالی اتخاذ شده که ماسک پیشتر موضع‌گیری‌‌های متعددی علیه اقدامات ارتش اسرائیل در نوار غزه داشت. او در حساب کاربری خود در شبکه ایکس کشتار مردم فلسطین را غیرقابل قبول دانسته بود.
حال این سوال مطرح است که چرا وی چنین تغییر موضعی را در پیش گرفته است. نکته اصلی آن است که هر چند که شرکت‌های غربی ادعای جدایی از سیاست و مستقل بودن را سر می‌دهند اما در عمل استقلابی برای آنها وجود ندارد چنانکه در پی مواضع ابتدایی ماسک در حمایت از غزه، بسیاری از کمپانی‌های بزرگ آمریکایی مانند «دیزنی»، «اپل» و «آی‌بی‌ام‌» به دلیل موضع ایلان ماسک مقابل اسرائیل، تبلیغات خود در ایکس را به حالت تعلیق در آورده بودند.و قانونگذاران کنگره آمریکا نیز ایلان ماسک را به سود بردن از تبلیغات ضد اسرائیل متهم کردند. این وابستگی به قدرت‌های اقتصادی و دولت آمریکا زمانی آشکارتر می‌شود که در ابتدای جنگ اوکراین، ماسک ادعای فعال سازی استارلینک برای کی یف علیه روسیه را مطرح کرد و در مهر ماه 1401 نیز مدعی فعال سازی همین سیستم ماهواره‌ای در حمایت از اغتشاشات در ایران شد. این رفتارها نشان می‌دهد که اقتصاد و سرمایه‌داری در غرب نه تنها امری آزاد نمی‌باشد بلکه تابعی از سیاست‌های دولت‌هاست و توان عبور از آن را ندارند.
 
فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdchzqnzz23ni6d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی