دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۳
کد مطلب : 127858

چرایی تغییر یک دیدگاه

جنگ غزه در حالی دومین ماهش را سپری کرده است که در سخنانی تامل برانگیز سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید میگوید که تشکیلات خودگردان فلسطین برای اداره نوار غزه مناسب نیست.
«جان کربی» در پاسخ به سوالی درباره مخالفت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با اداره غزه توسط تشکیلات خودگردان گفت: «آنچه نتانیاهو گفته بود اکنون درست درآمده است. شما یک تشکیلات خودگردان غیرمتحد را می‌بینید. این برای ما نیز غیر قابل قبول است».وی در ادامه افزود: «ما اعتقاد نداریم که تشکیلات خودگردان اکنون در شرایط مناسبی قرار دارد تا به اعتبار آن اداره نوار غزه را به دست بگیرد».کربی گفت: واشنگتن می‌خواهد تشیکلات خودگردان خود ر اصلاح و احیا کند تا به اداره نوار غزه کمک کند. این سخنان در حالی مطرح شده است که پیش از این بلینکن وزیر خارجه آمریکا در سنا تشکیلات خودگردان را حاکم غزه نامیده بود. همچنین کاملا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا نیز در دبی برلزوم حضور تشکیلات خودگردان در غزه تاکید بود.
با این شرایط این سوال مطرح است که چرا آمریکا چنین تغییر موضعی داشته است؟ بخشی از این رویکرد را می‌توان برگرفته از تحرکات آمریکا و صهیونیست‌ها برای ایجاد ساختاری جدید در تشکیلات خودگردان دانست چرا که آنها از عدم محبوبیت ابومازن رئیس تشکیلات بین فلسطینی‌ها آگاه هستند چنانکه وی نیز اخیرا برای احیای این جایگاه موضع‌گیری علیه رفتارهای غرب و صهیونیست‌ها را در پیش گرفته است. با این وجود یک اصل مهم در باب غزه وجود دارد و آن اینکه برآوردهای منطقی از غزه نشان می‌دهد که عملا حذف حماس غیر ممکن است و حتی آمریکایی‌ها نیز توان آن را ندارند. این امر چنان است که مکرون رئیس‌جمهور فرانسه ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر تصمیم‌گیری جهت تداوم جنگ با حماس تا زمان نابودی کامل گروه مقاومت فلسطینی را غیرممکن خواند.وی به رژیم صهیونیستی هشدار داد که حتی اگر هدفش برای از بین بردن حماس قابل دستیابی هم باشد، بیش از یک دهه طول خواهد کشید. بر این اساس اظهارات آمریکایی‌ها مبنی بر ناتوانی تشکیلات خودگردان برای تسلط بر غزه را می‌توان اعتراف به قدرت مقاومت غزه و عقب نشینی از ادعای قدیمی نابودی حماس دانست.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdciwyazvt1arv2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی