سه شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۱
کد مطلب : 128127

رویایی که تاکنون برباد رفته

جهان در حالی معطوف به مقاومت غزه در برابر توهش صهیونیستی است که در اقدامی تامل برانگیز دولت توکیو سه نفر از مقامات ارشد حماس را به بهانه دست داشتن در عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر تحت تحریم قرار داد.هایاشی یوشیماسا، دبیر ارشد کابینه توکیو، گفت، توکیو دارایی‌های متعلق به این سه فرد را مسدود می‌کند و تحریم‌هایی را بر پرداخت‌ها و معاملات سرمایه اعمال خواهد کرد.
یوشیماسا درباره این سه نفر که اسامی آنها را اعلام نکرده مدعی شد که گمان می‌رود این افراد در حمله 7 اکتبر حماس به اراضی اشغالی دست داشته‌اند و در موقعیتی هستند که می‌توانند از پول برای چنین حملات مشابهی در آینده استفاده کنند. ژاپن در ماه اکتبر نیز علیه 9 نفر و یک شرکت به دلیل ارتباط ادعایی آنها با حماس تحریمهایی وضع کرده بود. فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن پیش از این حمله 7 اکتبر حماس به اراضی اشغالی را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری اسرای اسرائیلی شده و در عین حال از مرگ غیرنظامیان و وخامت اوضاع انسانی در غزه ابراز نگرانی کرده است.
این رویکرد از سوی مقامات ژاپن در حالی صورت می‌گیرد که وضعیت جهانی توکیو در دو وضعیت متضاد قرار دارد. در یک سو ژاپن بر آن است تا همچنان روابط گسترده با کشورهای عربی و اسلامی را به عنوان تامین کننده انرژی حفظ نماید و از سوی دیگر نیز می‌خواهد تا خود را در چرخه متحدان آمریکا داشته باشد که رفتارهای این کشور در قبال جنگ روسیه و اوکراین و نیز رویکرد به روابط با ناتو در این چارچوب قابل توجه است. این رویکرد در حالی است که به دلیل حضور 47 هزار نیروی نظامی آمریکایی در ژاپن و نیز رویاهای نظامی گرایانه توکیو که از جنگ جهانی دوم تاکنون سرکوب شده است اولویت کاری خود را به روابط با آمریکا اختصاص داده است که نتیجه آن نیز خریدهای تسلیحاتی، افزایش بودجه نظامی، تقابل نظامی با چین و کره شمالی و حتی روسیه است. توکیو همچنان در این تصور است که همراهی با آمریکا زمینه ساز تامین خواسته‌های نظامی و حتی انرژی آن خواهد شد و نیازی به همراهی با کشورهای عربی و اسلامی ندارد. این رویکرد در حالی است که عملکرد جهانیان بویژه افکار عمومی جهان در حمایت از فلسطین و غزه افول جایگاه جهانی آمریکا را نشان می‌دهد. روندی که می‌تواند پایان بخش زودهنگام رویاها و دل بستگی‌های ژاپن در همراهی با آمریکا باشد.
 
فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdcirvazyt1arz2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی