زنگ خطر امنیت غذایی کشور به صدا در آمده است، آمارهای بررسی شده واردات کالاهای اساسی نشان می‌دهد که با وجود افزایش عددی واردات به کشور، افزایش واردات مربوط به کالاهایی غیر از کالاهای اساسی بوده و درآمد ارزی بیشتر صرف کالاهای غیراساسی شده است!
این آمار نگران کننده هفته گذشته در ششمین جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران با حضور مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی مطرح شد که انتقاد تمامی کارشناسان و دست اندرکاران صنایع غذایی و صنایع تابعه آن را به همراه داشت.براساس گزارش‌های رسمی، طی هشت ماه از سال ۱۴۰۲، میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل از حیث وزنی با افزایش ۳/۴ درصدی به ۷/۲۴ میلیون تن و از حیث ارزشی با افزایش ۴/۱۲ درصدی به ۲/۴۲ میلیارد دلار رسیده است.
بررسی جزئیات واردات طی این مدت حاکی از آن است که در هشت ماه ابتدای سال جاری ۲۰ قلم کالای اساسی به وزن ۷/۱۵ میلیون تن و به ارزش ۶/۱۰ میلیارد دلار وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با حدود ۳۴/۱ درصد کاهش در وزن و ۱۸/۷ درصد در ارزش مواجه شده است.!
همچنین در میان کالاهای اساسی، واردات گوشت قرمزسبک گرم (۸/۲۵ درصد)، کود شیمیایی (۴۶/۱۰۹ درصد)، جو (۰۳/۶۹ درصد)، انواع بذر (۳۳/۵۹ درصد) و گوشت قرمز سرد سنگین (۷۸/۳۴ درصد)، بیشترین افزایش را از نظر ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته اند که نشان از وابستگی بیش ازاندازه دراین اقلام به خارج از کشورهستیم.
اما واردات چای خشک، برنج، شکر خام، گوشت مرغ و گندم در این مدت به لحاظ ارزش بیشترین کاهش را در بین کالاهای اساسی به خود اختصاص داده‌، به طوری که ارزش وارداتی این پنج قلم نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۶۹/۵۷ درصد، ۸۹/۵۳ درصد، ۹۸/۵۱ درصد، ۱۱/۴۸ درصد و ۲۰/۴۶ درصد کاهش داشته ‌است.
درآمارهای ارائه شده آمده است، 12کالای اساسی خوراکی در بین ۲۰ کالای اساسی مورد بررسی، از نظر وزنی بیش از ۵۰ درصد از محصولات وارداتی کشور در هشت ماهه نخست سال جاری را به خود اختصاص داده است که این زنگ خطری برای تامین امنیت غذایی کشور در آینده بوده و توجه و حمایت بیشتر از تولید این کالاها در داخل را می‌طلبد.
براساس این آمارها در بین ۲۰ کالای اساسی مورد بررسی، سه کالای اول وارداتی ایران به لحاظ ارزشی و وزنی افزایش یافته که نشان می‌دهد وابستگی کشور به بازار جهانی در این سه کالای استراتژیک افزایش داشته و کمبود آنها در داخل کشور تشدید شده است. قیمت هر تن کالای وارداتی در هشت ماهه ۱۴۰۲ به ۱۷۰۸ دلار رسیده است که از ۲۰ قلم کالای بررسی شده، ۶ کالا شامل لاستیک سنگین، گوشت قرمز سرد سنگین، گوشت قرمز سبک گرم، سموم تکنیکال شیمیایی، گوشت مرغ و انواع بذر با متوسط قیمت بالاتری نسبت به قیمت واحد کل واردات، وارد کشور شده‏اند.
حال با این تفاصیل ستاد اقتصادی دولت و وزارتخانه‌های مسئول عضو این ستاد باید بگویند برای مقابله با ناامنی غذایی و به خودکفایی نرسیدن در این محصولات اساسی چه کرده‌اند و چه برنامه‌هایی در دست اقدام دارند که کشور و مردم از این رهگذر آسیب نبینند؟
 
فرهاد خادمی
https://siasatrooz.ir/vdcce4qsm2bqis8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی