يکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۳
کد مطلب : 128515

نگاهی بر یک رای

در سایه سکوت غرب مدعی حقوق بشر و حمایت آنها از جنایات رژیم صهیونیستی و مردود شدن شورای امنیت و سازمان در مقابله با این جنایات قضات دیوان بین‌المللی دادگستری طبق درخواست آفریقای جنوبی احکامی موقت را علیه اسرائیل صادر کردند.
حکم دادگاه لاهه هر چند که با برخی چالشهای اجرایی بویژه ماهیت تروریستی و مقررات ناپذیری رژیم صهیونیستی مواجه است اما این حکم در عمل دستاوردهای بزرگی برای فلسطین می‌باشد. تایید درخواست آفریقای جنوبی و رد درخواست صهیونیست مبنی بر عدم صلاحیت دادگاه، خود بیانگر اعتراف دادگاه به ماهیت ضد بشری این رژیم و نسل کشی در فلسطین است که در روند آتی پرونده می‌تواند تاثیرات بسیار داشته باشد. در همین حال بر اساس این حکم نظارت‌ها بر رفتار رژیم صهیونیستی جنبه قضایی و جهانی پیدا می‌کند که می‌تواند تا حدودی مولفه‌ای باز‌دارنده باشد. این حکم ادعای صهیونیست‌ها مبنی بر دفاع از خود را نیز باطل ساخته است و ماهیت اشغالگرایانه آن را مورد توجه قرار می‌دهد. دستاورد دیگر آنکه این حکم هرگونه حمایت از رژیم صهیونیستی را محکوم  و محدود می‌سازد حال آنکه حمایت از فلسطین امری مشروع و انسانی و مطابق با رای ارشد ترین نهاد قضایی و حقوقی جهان است. محکوم شدن رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه، شکستی دیگر برای این رژیم در صحنه بین الملل و افکار عمومی جهان است که ماهیت آن را بیش از پیش آشکار می سازد. این مسئله برای فلسطینی‌ها در کنار چهار ماه حمایت گسترده ملت‌های جهان  از طوفان الاقصی، دستاورد جهانی دیگری ارزیابی می‌گردد.
نکته مهمی که در رای دادگاه باید مورد توجه قرار گیرد، آشکارتر شدن تهی بودن ادعای الزام به روند سازش و تن دادن به نسخه‌های غربی، برای احقاق حقوق ملت فلسطین است. ابتکار عمل آفریقای جنوبی ورای دادگاه و حمایت جهانی از آن نشان داد که بدون سازشکاری و بدون دل بستن به وعده‌های غرب می‌توان برای حمایت از فلسطین گام‌های اساسی و جهانی برداشت. این مسئله خط بطلانی بر ادعای برخی کشورهای عربی است که سازشکاری با رژیم صهیونیستی با ادعای حمایت از فلسطین و روند سیاسی، توجیه کرده‌اند.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcjvoeviuqe8iz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی