جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۵
کد مطلب : 128582

چرایی طرح مباحث جدید

مقاومت مردم غزه در برابر توهش صهیونیستی در حالی صد و بیستمین روزش را سپری می‌کند که در روزهای اخیر مواضعی تامل برانگیز از سوی مقامات غربی مطرح می‌شود. بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت اقدامات نجات‌بخش آنروا در نوار غزه، ستون اصلی ارسال کمک‌های بشردوستانه به ساکنان این منطقه است. بایدن رئیس‌جمهور آمریکا نیز فرمان اجرایی جدیدی برای تحریم شهرک‌‌نشین‌های اسرائیلی امضا کرد.
دیوید کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس گفت کشورش ممکن است بعد از آتش‌بس در غزه کشور فلسطین را رسماً به رسمیت بشناسد و منتظر نتیجه مذاکرات چند ساله بین اسرائیل و فلسطینی‌ها نماند. در همین حال صحبت از تشدید تحرکات آمریکا برای برقراری آتش بس حکایت دارد؟ این رویکردها در حالی صورت می‌گیرد که در باب چرایی ان چند نکته قابل توجه است. نخست مقاومت فلسطینی‌ها در غزه است که به رغم توهش گسترده صهیونیست‌ها و ویرانی اکثر مناطق غزه و آوارگی نزدیک به دو میلیون نفر همچنان به مقاومت ادامه داده‌اند چنانکه رژیم صهیونیستی عملا وادار به خروج نیروهایش از غزه شده است.
این روند چنان است که مقام دولت آمریکا به ان‌بی‌سی گفت دولت جو بایدن معتقد است که شرایط رو به تغییر است چون اسرائیل به اندازه‌ای که انتظار داشته در جنگ علیه حماس پیشرفت نداشته و نتانیاهو با فشارهای فزاینده عمومی برای آزاد کردن اسرا از دست حماس مواجه است. دوم آنکه افکار عمومی جهان همچنان در حمایت از فلسطین در خیابان‌ها هستند و حتی خواستار هزینه کرد بودجه جنگ اوکراین در مقابله با رژیم صهیونیستی شده‌اند. عملا در حوزه افکار عمومی سران غرب با بحران مواجه شده که می‌رود تا سرنوشت انتخاباتی افرادی همچون بایدن و سوناک نخست وزیر انگلیس را به نابودی بکشاند. سوم آنکه اقدام شجاعانه آفریقای جنونی در بازگشایی پرونده رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه موجب شده تا عملا غرب و حتی تل آویو در برابر بالاترین مرجع قضایی جهانی قرار گیرد لذا برای فرار از تبعات این امر نیازمند برخی تغییرات رفتاری هرچند برای کوتاه مدت است. رویکردی که شاید دوام چندانی نداشته باشد اما می‌توند تا حدودی از درد و رنج ساکنان غزه بکاهد در عین آنکه این عقب نشینی خود بیانگر افول جایگاه جهانی آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی است.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcdjj0fxyt0xk6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی