جمعه ۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۶
کد مطلب : 129108

مکرون به دنبال چیست؟

فرانسه در حوزه سیاست خارجی تحرکات قابل تاملی طی روزهای اخیر داشته است. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه مدعی شده است که هیچ شکی ندارد که روسیه المپیک پاریس را هدف قرار خواهد داد درحالیکه کرملین هشدار داده که در تقابل مستقیم با ناتو است.مکرون در جریان مراسم افتتاحیه یک مرکز آبی برای المپیک پاریس، در پاسخ به اینکه آیا نگران است روسیه فرانسه را در جریان المپیک هدف قرار دهد؟ گفت: (بله) از جمله در فضای اطلاعاتی، تردیدی ندارم.
از سوی دیگر امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که پاریس باید با هر کشوری که در معرض خطر حملات تروریستی است، همکاری کند. این سخنان از سوی مکرون در حالی مطرح است که وی اخیرا از برخی کشورها خواسته است تا در تامین امنیت المپیک تابستان امسال در فرانسه مشارکت داشته باشند. این رویکردهای به اصطلاح امنیتی و مبارزه با تروریسم در حالی صورت می‌گیرد که این روزها فرانسه نیز مانند سایر کشورهای اروپایی وضعیت اقتصادی مطلوبی ندارد و اعتراض‌ها به مکرون شدت گرفته است.
از سوی دیگر سیاست‌های دولت در مسیر افزایش محدودیت‌های خاص از جمله علیه مسلمانان گرایش یافته که دامنه آن حتی به مدارس نیز رسیده است. در همین حال در حوزه بیرونی نیز فرانسه اخیرا از اعزام نیروی نظامی به اوکراین سخن گفته در حالی در هفتادو پنجمین سالگرد تاسیس ناتو، غربی‌ها از احداث دفتر نمایندگی ناتو در اوکراین و نیز افزایش کمک‌های نظامی به این کشور خبر داده‌اند.
با توجه به این مولفه‌ها می توان گفت که سخنان مکرون از یک سو توجیهی برای تشدید فضای سرکوب و خفقان در داخل فرانسه بویژه علیه مسلمانان و معترضان به جنایات رژیم صهیونیستی است و از سوی دیگر توجیهی برای تحرکات آتی فرانسه در اوکراین علیه روسیه که می‌تواندبه تشدید تنش در منطقه دامن بزند.
به عبارتی دیگر سخنان مکرون نه در چارچوب بهبود  ارتقای امنیت بلکه رویکردی کاملا ضد امنیتی است که می‌تواند زمینه ساز تشدید بحران‌ها و ناآرامی در منطقه و از جمله فضای سرکوب در داخل فرانسه گردد.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdciu3azvt1arz2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی