سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۲
کد مطلب : 90135

آنچه نتانياهو دنبال مي‌كند

كابينه رژيم صهيونيستي در جديدترين قوانين خود ادعا كرده است كه اراضي اشغالي فلسطين ( اسرائيل) با نام دولت و ملت يهوديان شناخته مي‌شود. اين جمله بدان معناست كه از اين پس غير از يهوديان هيچكس حق سكوت در اراضي تحت نظر صهيونيست‌ها را ندارد و مسلمانان، مسيحيان و پيروان ساير اديان كه ساليان درازي است در اين سرزمين سكونت و ميراث پدري آنها قلمداد مي‌شود بايد آنجا را ترك نمايند. اين اقدام را مي‌توان اوج نژادپرستي و نابود‌سازي ساكنان يك سرزمين دانست كه حلقه تكميلي آن نيز سلطه صهيونيست‌ها بر مراكز مقدسه‌اي همچون قدس و مسجد‌الاقصي است كه براي پيروان بسياري از اديان داراي قداست خاصي مي‌باشند.
با اين شرايط اين سوال مطرح است كه ريشه اين اقدامات راديكال چيست و نتانياهو به دنبال چه مي‌باشد؟
پاسخ به اين پرسش را در تحولات هفته‌هاي اخير فلسطين و جهان مي‌توان مشاهده كرد. در حوزه فلسطين، سركوب‌گري صهيونيست‌ها به نتيجه نرسيده و فلسطينيان از غزه و كرانه باختري تا قدس و اراضي اشغالي ۱۹۴۸ قيامي سراسري را عليه صهيونيست‌ها آغاز كرده‌اند بگونه‌اي كه مي‌توان آن را جرقه‌هاي انتفاضه ناميد. حركت‌هاي استشهادي در كرانه باختري و قدس كه چندين صهيونيست را به هلاكت رسانده از جمله اين اقدامات است. اين امر چنان بوده كه صهيونيست‌ها اجبارا تيپ ويژه خود را راهي اين مناطق كرده‌اند كه نشانگر ضعف و ناتواني آنها است. اين وضعيت در كنار آشكار ساختن تزلزل صهيونيست‌ها، اعتراض‌هاي ساكنان اراضي اشغالي و نيز جنگ قدرت شديد در ميان سران صهيونيست‌ها را در‌پي داشته است. در عرصه جهاني نيز رويكردي قابل تامل به فلسطين آغاز شده بگونه‌اي كه از يك سو كشورهاي اروپايي براي به رسميت شناختن كشور فلسطين گام‌هايي برداشته‌اند و از سوي ديگر در سازمان ملل نيز طرح پايان اشغالگري كه همانا اقدام جامع در برابر رژيم صهيونيستي است در حال بازگشايي است. مجموع اين تحولات هزينه‌هاي سنگيني براي سران صهيونيست‌ها دارد و مي‌تواند به سرنگوني نتانياهو نخست‌وزير صهيونيست‌ها منجر شود. در اين شرايط نتانياهو با حركت‌هاي راديكالي از جمله طرح دولت ملت يهود، به دنبال نمايش چهره‌اي مقتدر از خود مي‌باشد تا از يك‌سو رضايت افراط‌گرايان براي حمايت از خود را در برابر ساير رقباي سياسي كسب نمايد و از سوي ديگر با هزينه‌تراشي براي فلسطينيان در حالي كه آنان را از انتفاضه دور مي‌سازد به دنبال بسته شدن پرونده فلسطين در سازمان ملل و اروپا است.
در اين ميان سكوت كشورهاي عربي در برابر تحولات اخير فلسطين از عواملي است كه موجب چنين گستاخي‌هايي شده است. به هر تقدير طرح دولت و ملت يهود همان روياي سنتي صهيونيست‌ها براي نابودي كل فلسطين است كه نشان مي‌دهد صهيونيست‌ها هرگز به دنبال مذاكره نبوده‌اند و نيستند لذا تنها را مقابله با آنها نيز انتفاضه و راهكار مسلحانه است.

مولف : علي تتماج
https://siasatrooz.ir/vdchmznw.23nvxdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی