يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۶
کد مطلب : 93747

شوق آموختن و دل دادن به کلام معلم

با آغاز سال تحصیلی در اول مهر، همه ساله میلیون‌ها دانش‌آموز به شوق آموختن دانش، روانه مدارس مي‌شوند. در این میان...

با آغاز سال تحصیلی در اول مهر، همه ساله میلیون‌ها دانش‌آموز به شوق آموختن دانش، روانه مدارس مي‌شوند. در این میان، تلاش دانش‌آموزان خردسال و ابتدایی بسیار تماشایی است. این تکاپو، جلوه زیبایی را به جامعه مي‌بخشد، گویی که خونی تازه به رگ‌هاي حیات کشور وارد شده است و این چنین، تجسم پر‌معنایی از نسل آینده به اذهان خطور مي‌کند. نسل فردا باید آنچنان سازنده جلوه کند که درخور فردای نسل باشد. این نسل باید کوله‌بار تجربه و دانش نسل گذشته را ره‌توشه خود کند و دمادم بر میزان شعور و آگاهی خود بیافزاید. برای سازندگی، هیچ راهی، اعم از انتقال فن‌آوری روز، وارد کردن متخصصان و مستشاران خارجی، ایجاد مناطق آزاد تجاری و‌...، مناسب‌تر از توجه عمیق به امر مهم تعلیم و تربیت نمی‌باشد. سرمایه‌گذاری بر روی انسان، به معنای سرمایه‌گذاری بر روی مولّد فن‌آوری است. اگر برای این سرمایه‌گذاری تدابیر لازم اندیشیده شود، به خودکفایی در فن‌آوری نو خواهیم رسید و مي‌توانیم نیازهای تخصصی ملل دیگر را نیز برآورده کنیم. صاحب‌نظران، امر آموزش و پرورش را یک سرمایه گذاری افزوده مي‌دانند، یعنی هزینه‌اي که صرف یک دانش‌آموز مي‌شود، سودی چند برابر مي‌دهد. اگر با این دیدگاه برای آموزش و پرورش برنامه‌ریزی کنیم، به نتیجه مثبت‌تری از تعلیم و تربیت خواهیم رسید.
کارشناسان مسایل اجتماعی معتقدند روابط در خانه فردی‌تر و عاطفی‌تر و در مدرسه جمعی‌تر و منطقی‌تر است. از این‌رو این دو محیط خانه و مدرسه از لحاظ فراهم آوردن زمینه‌هاي لازم برای رشد و تربیت کودک مکمل یکدیگرند و باید همدیگر را یاری کنند. لذا همکاری پدر و مادر با معلمان و اولیای مدرسه اهمیت ویژه‌اي دارد. اما در این میان نباید نقش آموزشی و تربیتی مدرسه را نادیده گرفت، چراکه دوران تحصیل از جهت تعلیم و تربیت بهترین و مهمترین دوران است. در این دوره بچه‌ها ویژگی‌هاي روانی و آمادگی کاملی برای تربیت‌پذیری و ادب‌آموزی دارند و آموزش رسمی بچه‌ها نیز از این مرحله آغاز مي‌شود. لذا این دوران طلایی را که بهترین فرصت برای تعلیم و تربیت است، نباید به سادگی از دست داد.
کیفیت نظام آموزشی ارتباط مستقیمی با امکانات مدارس، برخورد معلمان و مربیان با دانش‌آموزان و محیط مدرسه دارد. به عبارتی وجود فضا و زمان مناسب و کافی، اولین نیاز در یادگیری است و نظام آموزش و پرورش مناسب یکی از پایه‌هاي پیشرفت در جوامع امروزی است. سرمایه‌گذاری در جهت ارتقای سطح کمی و کیفی آموزش، هرچند بازده فوری ندارد، اما قدم اول برای تربیت نیروی انسانی موردنیاز جامعه است.
ماه مهر حقیقتا ماه مهر است، چراکه یک جنبش عظیم و مجاهدت گسترده و یک تلاش همگانی برای کسب علم و معرفت آغاز مي‌شود و فضای کشور عطرآگین به عطر مجاهدت در راه علم و کسب دانش، معرفت و تربیت نسل‌هاي پی‌در‌پی است. همه تلاش‌ها این است که سرمایه‌گذاری‌‌ها و دلسوزی‌‌هاي دولت و جامعه فرهنگی متمرکز در مدرسه و در جهت علم‌آموزی و تربیت نسل‌هاي مومن و شجاع باشد.
دانش‌آموزان عزیز باید به سرعت راه کسب علم و معرفت و خودسازی را بپیمایند و قدر فرصت و دوران جوانی و نوجوانی خودرا بدانند. اين قلم اعتقاد راسخ دارد و نيك مي داند فرزندان اين مرز و بوم باور دارند؛ احترام به معلم، دل دادن به کلام معلم، ارادت به معلم، این مقدمه و لازمه علم‌آموزی، معرفت، رسیدن و بدست آوردن فرصت برای کارهای بزرگ و بزرگ‌تر است.
دوستي مي‌گفت؛ پنجره‌هاي کلاس ها، یک ریز شوق مي‌بینند و شعف؛ چه در داخل کلاس برای دانش‌اندزوی‌ها و چه در حیاط برای دوستی‌ها. امروز در تقویم‌ها، گل‌هاي عطوفت مي‌روید و ساعت‌ها، کاملاً به مهربانی نزدیک مي‌شوند. مکتبی به بُرنایی مهر نیست. گوش کن؛ این صدای گام‌هاي دوباره بهار است که در اولین روز پاییز، پیچیده است.
و عزيزي ديگر گفت؛ صدای پای مدرسه مي‌آید. قلم‌ها برای نوشتن مشق‌ها، مي‌دوند و مشق‌ها انتظار دستان کوچک بچه‌ها را مي‌کشند. دوباره دفترهای نمره حاضر مي‌شوند تا اضطراب معصومانه کودکان را ثبت کنند. آب‌خوری‌ها، تشنه سیراب کردن لیوان‌هاي خالی شده‌اند و تخته سیاه‌ها، دلتنگ دیدن دوباره شلوغ‌ها و ساکت‌هاي کلاس. کلاس‌هاي خالی، صدای پای نوآموزان دانش را مي‌شنوند و سکوت‌هاي سرد، در‌هاي و هوی امیدبخش آنها، آرام آرام محو مي‌گردد. بذر تعلیم، آماده کاشتن در ذهن‌هاي مستعد و پُر بار شده است و نیمکت‌ها بی‌قرار حضور کتاب‌ها و کیف‌ها شده‌اند. صدای گام‌هایی کوچک به گوش مي‌رسد؛ صدای شکفتن و جوانه زدن، صدای رویش و رُستن، صدای پای بهار، صدای پای مدرسه مي‌آید.

مولف : اسد الله افشار
https://siasatrooz.ir/vdcjaaeh.uqetxzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی