چهارشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰
کد مطلب : 126388
پس از ادعای نبود جوجه یک روزه صورت گرفت

نهاده‌های دامی، بهانه تکراری برای گران‌فروشی مرغ‌داران

نهاده‌های دامی، بهانه تکراری برای گران‌فروشی مرغ‌داران
در ادامه بازی مرغ‌داران برای توجیه گرانی‌ها، مرغ‌داران مدعی شده‌اند که وزارت جهاد کشاورزی در تأمین به‌موقع نهاده به خوبی عمل نمی‌کند و آنها مجبور هستند نهاده را بالاتر از قیمت مصوب، از بازار آزاد تهیه کنند، بنابراین با این شرایط هزینه‌های تولید گوشت مرغ افزایش یافته است که برای کاهش قیمت، باید وزارت جهاد در تأمین نهاده تسریع کند.
یکی از مسائل این روزهای بازار را مسئله قیمت مرغ تشکیل می‌دهد. در حالی که قیمت مصوب 73 هزار تومان بوده اما این روزها قیمت مرغ همچنان در حال پر کشیدن است و نظارت‌ها نیز تاکنون نتیجه‌ای نداشته است. آنچه در این گرانی مشهود است اقدام تکراری بهانه‌ جویی‌های مرغ داران برای توجیه این گرانی‌هاست. در حالی که دولت بارها از تامین نهاده‌های دامی گفته است اما باز هم مرغ داران نهاده‌ها را بهانه گران فروشی خود قرار داده‌اند چنانکه پیش از این نیز مدعی شده بودند که نبود جوجه یک روزه موجب اجبار گرانی‌ها شده است.
 اسفند سال ۱۴۰۰ بود که مجلس شورای اسلامی‌ با حذف ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۱ موافقت کرد، پس از آن دولت در اردیبهشت ۱۴۰۱ اقدام به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کرد و نهاده مرغداران از جمله خوراک که پیش از این با ارز دولتی وارد می شد قرار شد با ارز ۲۸۵۰۰ تومان و‌ارد کشور شود.
از سوی دیگر ستاد تنظیم بازار برای جبران افزایش قیمت نهاده برای مرغدار، قیمت مرغ را کیلویی 73 هزار تومان اعلام کرد، اما این روزها مرغداران می‌گویند امکان تأمین نهاده با قیمت مصوب ندارند و از بازار آزاد با قیمت‌های بالا تهیه می‌کنند.
پیش از این، حبیب اسدالله‌نژاد، مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور، در گفت‌‌وگو با فارس گفته بود که تامین نهاده برای مرغ‌دار به قیمت‌های دو برابر از بازار سیاه انجام می‌شود.
امروز قیمت مرغ به کیلویی 100 هزار تومان نزدیک شده است، مرغداران می‌گویند وزارت جهاد کشاورزی نهاده را به موقع نمی‌دهد و مجبور هستند از بازار آزاد به قیمت‌های تا دو برابر تهیه کنند. این مرغ داران البته نمی‌گویند که چگونه مدعی ضرر سنگین هستند در حالی که همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند حال انکه بر اساس اصول اقتصادی اگر ضروری وجود داشته باشد، آن صنف تعطیل و به دنبال شغلی دیگر می‌روند.
مرغ‌داران مدعی هستند که ‌با این افزایش قیمت نهاده‌ها که برای مرغدار شکل گرفته است، بعید می‌دانم قیمت مرغ به کمتر از 80 هزار تومان برسد اما قطعا با حمایت دولت در تأمین نهاده، می‌توان در کاهش قیمت‌ مرغ به نرخ مصوب، امیدوار بود؛ پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها، قرار بود نهاده با ارز 28 هزار تومانی در اختیار مرغداران قرار گیرد اما وزارت جهاد کشاورزی کم‌کاری می‌کند و امروز بسیاری از مرغ‌داران ‌امکان تامین خوراک با نرخ مصوب ندارند.فعالان صنعت مرغ‌داری معتقد هستند افزایش هزینه‌ها فقط محدود به خوراک طیور نیست، سایر نهاده‌ها از جمله جوجه یک روزه، واکسن و غیره هم رشد قیمت داشته است.
در این‌باره، حمید فاضلی، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور در گفت وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: «قیمت مصوب جوجه یک روزه  15900 تا 16900 تومان است که مرغداران 24 هزار تو‌مان خریداری می‌کنند».ناصر فخاری، مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر، ‌«ضعف آماری در حوزه زنجیره مرغ» را دلیل عدم پیش‌بینی دقیق از رشد قیمت‌ها و نیز جلوگیری از رشد قیمت‌ها عنوان کرد.
به گفته وی پس از اصلاح ارز ترجیحی هم همه کارشناسان تاکید می‌کردند که قیمت مرغ افزایش می‌یابد ولی رسیدن به عدد 95 هزار تومان کمتر محتمل بود؛ ‌قیمت فعلی مرغ در بازار که کیلویی 95 هزار تومان است، نشان می‌دهد‌ پیش‌بینی آنها خیلی دقیق نبوده و اینها به دلیل ضعف آماری نتوانسته بودند چنین افزایش قیمتی را پیش‌بینی کنند.بنابراین گزارش مرغ یکی از پرتقاضاترین محصول پروتئینی و موثر در سبد غذایی خانوارها است و نوسان قیمت مرغ در بازار واکنش زیادی را در بردارد‌.
در حالی که طبق گفته مسؤولان جهاد کشاوری قرار بود قیمت مرغ در اردیبهشت امسال کاهش یابد نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه در تیرماه قیمت مرغ زنده در تهران از قیمت مصوب مرغ کشتار که 73 هزار تومان اعلام شده بود فراتر رفته و روز به روز نیز بر قیمتش افزوده می‌شود، از مسؤولان خواهشمندیم حداقل با جلوگیری از قطعه‌بندی مرغ، از افزایش بی رویه قیمت مرغ جلوگیری کنند زیرا کشتارگاه‌ها مرغ را با قیمت بالا به شرکت‌های قطعه بندی مرغ فروخته و موجب گرانی مرغ گشته‌اند لطفا مسؤولان وزارت کشاورزی از خواب بیدار نمایید.
مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور با بیان اینکه مرغ‌دار در تأمین نهاده با مشکل مواجه است، گفت:‌ در نبود نظارت بر عرضه مرغ با قیمت مصوب از مرغ‌داری تا میدان بهمن و مرغ‌فروشی‌ها، مرغ این روزها دوباره در بازار گران شده است. حبیب اسدالله‌نژاد، مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور در این‌باره گفت: تولید مرغ در حال حاضر به اندازه کافی است و مشکلی از نظر تامین وجود ندارد؛ اما ایراد اصلی در نبود نظارت بر بازار از سوی سیستم‌های بازرسی و نظارت است که موجب شده دلالی و واسطه‌گری در این بخش افزایش یابد و فروشندگان به قیمت‌های بالاتری بفروشند.وی افزود: در حال حاضر مرغداران مرغ زنده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کیلویی 57 تا 60 هزار تومان می‌فروشند که درواقع با هزینه تمام‌شده به اضافه حاشیه سود تولیدکننده همخوانی دارد اما اشکال کار در نظارت بر بازار است که در سایه عدم نظارت با قیمت‌های گرانتری فروخته می‌شود.‌
اسدالله نژاد با بیان اینکه قیمت منطقی مرغ در بازار کیلویی 80 هزار تومان است، گفت: متأسفانه در سایه عدم نظارت، قیمت‌ها بسیار افزایش یافته و گفته می‌شود تا کیلویی 100 هزار تومان هم به فروش می‌رسد و این نشانه ضعف سیستم‌های نظارتی بر بازار است.این کارشناس مرغ‌داری در پاسخ به این سؤال که میزان جوجه‌ریزی در خردادماه چقدر بوده است؟ گفت: در خرداد امسال 123 میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده است که می‌تواند نیاز بازار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تامین کند.مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور، سرانه مصرف مرغ کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حدود 28 تا 30 کیلوگرم اعلام کرد و اظهار داشت: این رقم نسبت به ماه‌های گذشته افزایش یافته، زیرا در حال حاضر گوشت مرغ ارزان‌ترین محصول پروتئینی در بازار است و نسبت به گوشت قیمت قرمز بسیار پایین‌تری دارد.
وی درباره نحوه تامین نهاده‌های مرغداران گفت: با وجود اینکه قیمت دولتی سویا هر کیلوگرم 16 هزار و 300 تومان است اما در بازار آزاد مرغداران سویا را کیلویی حدود 30 هزار تومان خریداری می‌کنند و قیمت سایر نهاده‌ها هم افزایش یافته و هزینه‌های تولید هم بالا رفته است.وی اضافه کرد: پیش از این گفته شد مرغ در میدان بهمن روی چرخ‌های دستی فروخته می‌شود و یا در کوچه پس‌کوچه‌های اطراف این میدان می‌فروشند،‌ سؤال اینجاست که آیا در این مدت متولیان نتوانسته‌اند میدان بهمن که محل توزیع عمده مرغ است را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ساماندهی کنند؟
نکته قابل توجه آن است که مرغداران چرخه‌ای چند لایه را همواره اجرا کرده اند ابتدا مدعی کم بود جوجه یک روزه می شوند بعد مدعی نبود نهاده های دامی می شوند و جالب توجه آنکه وقتی واردات صورت می‌گیرد، آن را زمینه ساز ضرر سنگین و بی انگیزگی برای جوجه ریزی عنوان  و در نهایت نیز این چرخه معیوب همواره ادامه می‌یابد.

سمیه ملکی 
https://siasatrooz.ir/vdcfcvdycw6d0ma.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی