شنبه ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۵
کد مطلب : 126422
موانع «وارداتِ فوری میلیون‌ها خودرو» چیست؟

دولت شفاف‌سازی کند

دولت شفاف‌سازی کند
در حالی مسئولان خبر از امکان واردات فوری میلیون ها خودروی خارجی به کشور می دهند که با گذشت حدود ۶ماه از ثبت نام برای خرید و البته حدود یک سال از آزادسازی واردات، خبری از خودروهای خارجی نیست.
به گزارش مهر، مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در نشستی با خبرنگاران اعلام کرد که «بر اساس بسته بهار خدمت که فروردین ماه امسال نهایی شد اکنون شرایط برای واردات خودرو به نحوی رقم خورده است که میلیون‌ها خودرو می‌تواند فوراً وارد کشور شود و این موضوع در واقع تسهیل‌گری واردات است.»
در واقع نکته‌ای که اسلام پناه به آن اشاره دارد این است که از ۴ ماه پیش دولت با تسهیل سازی شرایط واردات، امکان ورود خودروهای خارجی را با راحت ترین شکل ممکن فراهم کرده است و سدی در برابر واردات این محصول به کشور وجود ندارد.
از سویی دیگر مهدی ضیغمی سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران نیز در خرداد ماه اعلام کرده بود که «نزدیک به ۴ هزار دستگاه خودرو تاکنون وارد گمرک شده است و تعداد قابل توجهی از خودروهای وارداتی نیز در انتظار دریافت تاییدیه استاندارد هستند. همچنین با توجه به اقدامات انجام شده به زودی بالغ بر یک هزار دستگاه خودرو از گمرکات کشور ترخیص می‌شود.»
آنطور که ضیغمی گفته بود «۵۰۰۰ دستگاه نیسان نیز ثبت سفارش شده است. مدل‌هایی از ماشین‌های کره‌ای مانند هیوندای نیز به بازار وارد خواهد شد و همچنین پیگیری شرکت‌ها برای واردات خودروهای اروپایی نیز ادامه دارد.»در کنار این اظهارات، باید به صحبت‌های امید قالیباف سخنگوی وقت وزارت صمت نیز اشاره کرد که گفته بود طی ۶ ماه -تا پایان بهار ۱۴۰۲- ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی خارجی وارد کشور خواهد شد.تمام این اظهار نظرات در حالیست که طبق اعلام گمرک ایران در بهار امسال صرفاً ۲۴۱ خودرو شامل بنزِ آمبولانس، زوتی و چانگان به ارزش ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار وارد کشور شده است. از سویی دیگر نیز از ۳۴ هزار نفری که جزو متقاضیان نهایی خرید خودروی خارجی در بهمن پارسال بودند (افرادی که با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان به نام سازمان حمایت اقدام به ثبت نام برای خرید خودروهای وارداتی کرده بودند) تنها بخشی از مشتریانِ خودروی چانگان که از سوی شرکت سایپا وارد شد، فراخوان تحویل خودرو را دریافت کرده اند که البته طبق وعده سایپا مقرر بود در تیر ماه این خودروها تحویل این افراد شود که هنوز هم خبری در این بخش نیست.
بر این اساس، با توجه به اظهارات مسئولان دولتی که رنگ و بوی آزادسازی واقعی واردات خودرو را دارد، متولیان باید به صورت شفاف اعلام کنند که مشکل اصلی در واردات و ترخیص خودرو کجاست که با وجود این وعده‌ها، هنوز هم شاهد ورود خودروهای خارجی به بازار نیستیم.
اینکه مسئولان در صحبت با خبرنگاران اعلام می‌کنند که واردات تسهیل شده و خودرو پشت در گمرک رسیده است اما از این طرف خودروهای خارجی نه تنها وارد بازار نشده بلکه ترخیص هم نشده اند ابهامات را پررنگ‌تر می‌کند.بنابراین به نظر می‌رسد بهتر مسئولان به صورت شفاف موانع ورود خودروهای خارجی با وجود تسهیل در تجارت که «می تواند منجر به واردات میلیون‌ها خودرو شود» را به مردم و البته متقاضیان خرید خودروی خارجی اعلام کنند. لازم به ذکر است لایحه واردات خودروهای کارکرده که در دوره وزارت فاطمی امین، وزیر سابق صمت، برای ساماندهی بازار خودرو تدوین شده بود، با تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد.هرچند برخی نمایندگان مجلس در ابتدا تصور می‌کردند که دولت و وزارت صمت، برای عدم تصویب واردات خودروهای کارکرده، لابی کرده‌اند اما با لایحه‌ای که توسط وزارت صمت در دوره فاطمی امین تدوین و به مجلس ارائه شد، این موضع نمایندگان مجلس نیز به حاشیه رفت.
در نامه سیدرضا فاطمی امین خطاب به محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور که 29 فروردین 1402 ارائه شد، در توجیه لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده و اصلاح مصوبه واردات خودرو آمده بود: با توجه به تقاضای بالای خودرو در کشور و ضرورت تنظیم بازار این کالا که مدتی است نقش کالای سرمایه‌ای را پیدا کرده، وزارت صمت نسبت به برنامه‌ریزی و بسترسازی برای افزایش تولید، تکمیل خودروهای ناقص قبلی و افزایش به بازار اقدام کرده و خوشبختانه طی سال 1401 بیش از یک میلیون و 340 هزار دستگاه خودرو با رشد معادل 39 درصد به صورت کامل تولید و روانه بازار شده است.
در ادامه نامه وزیر سابق صمت آمده بود: این میزان تولید و عرضه خودروی داخلی جوابگوی نیاز بازار در شرایط فعلی نبوده و ضرورت دارد ضمن تنوع‌بخشی به واردات خودرو، شرایط واردات (اعم از نو و یا کارکرده) نیز تسهیل شده و محدودیت‌های قانونی مرتفع شود. از همین رو پیش‌نویس لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده و پیش‌نویس لایحه اصلاح مصوبه واردات خودرو (موضوع مصوبه شماره 95240 مورخ 3/6/1401) به منظور تنوع‌بخشی و افزایش واردات خودروی نو جهت طی فرایند قانونی تقدیم می‌شود.ششم اردیبهشت‌ماه هم رئیس‌جمهور این لایحه را جهت تصویب به مجلس ارائه کرد. جلس برخلاف مواضع رسانه‌ای برخی نمایندگان درباره ضرورت فوریت در واردات خودروهای کارکرده، با تاخیر زیان و نهایتا در اواخر خرداد این لایحه دوفوریتی را بررسی و تصویب کرد و هم‌اکنون با تایید شورای نگهبان، آخرین برنامه فاطمی امین، وزیر سابق صمت برای ساماندهی بازار خودرو به ثمر نشست. البته نمایندگان مجلس با رای به استیضاح فاطمی امین در اواسط اردیبهشت، اجازه ندادند وی برنامه خود در این بخش را تکمیل کند. لازم به ذکر است در اواخر دولت گذشته میزان تولید خودرو در کشور به 700 هزار دستگاه کاهش یافته بود و 200 هزار دستگاه خودرو هم به علت نقص قطعه در کف پارکینگ خودروسازان یا دشت و جنگل، مانده بود. اما با اجرای برنامه‌های نجات صنعت خودرو در 2 سال اخیر، میزان تولید خودرو 2 برابر شد و به حدود 1.4 میلیون دستگاه رسید و تعداد خودورهای ناقص هم به حدود صفر رسید.
https://siasatrooz.ir/vdcewp8zwjh8wei.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی