يکشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۳
کد مطلب : 126581
حال و روز این روزهای بازار خودرو

از ترخیص 24 ساعته تا 207‌هایی که 206 می‌شود

از ترخیص 24 ساعته تا 207‌هایی که 206 می‌شود
بازار خودور این روزها بازهم دورانی پر نوسان را سپری می‌کند چنانکه از یک سو رییس سازمان ملی استاندارد ایران عنوان می‌کند که خودروهای وارداتی که تایید نوع و تطابق تولید داشته باشند، در کمتر از ۲۴ ساعت ترخیص می‌شود و از سوی دیگر وزیر صمت از تدوین قانون جامع واردات خودرو می‌گوید و مشتریان نیز از 207‌هایی می‌گویند که هنگام تحویل 206 شده‌اند.
بازار خودرو در کشور گویی همچنان در نوسان و بی سامانی به سر می برد چنانکه از یک سو وارداتی‌ها همچنان در ابهام هستند و از سوی دیگر تدوین قانون جامع واردات در حال تدوین است در حالی که حال و روز تولید خودرو نیز چندان مناسب نیست و تولدی کنندگان تعهدی به مشتریان ندارد  در نقطه‌ای دیگر نیز تحویل کارت سوخت خودروهای صفر با تغییراتی همراه شده است.
در باب واردات خودرو «مهدی اسلام‌پناه» در بازدید از خودروهای وارداتی موجود در گمرک غرب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این سازمان ‌برای واردات میلیون‌ها خودرو آمادگی دارد، اما باید تطابق تایید نوع و تولید وجود داشته باشد.وی با تاکید بر اینکه مجوز واردات به واردکننده داده شده است، افزود: خودروهای زیادی در انبارهای واردکنندگان وجود دارد که باید پس از ترخیص و تعیین قیمت وارد بازار شده و به شبکه توزیع وارد شود.
یک هزار و ۱۳۳ خودرو چانگان وارداتی در گمرک مانده و ۵۰ دستگاه خودرو ترخیص شده است. شرکت سایپا ۱۵ روز پیش این خودروها اظهار کرده، اظهارنامه تایید و به سازمان ملی استاندارد ارجاع است. این خودروها دارای برخی نواقص نشانه‌گذاری ، نصب کمربند ایمنی، مصرف سوخت و غیره بوده است. با ارائه تعهد از سوی شرکت سایپا برای رفع این نواقص، اجازه ترخیص خودروها داده می‌شود.به محض صدور تاییدیه نوع این خودروها نیز کمتر از ۲۴ گواهی coc برای این خودروها صادر می‌شود.
در این میان اما وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین آیین‌نامه واردات خودروهای برقی تا چند روز آینده خبر داد و گفت: در درجه اول اولویت با واردات تاکسی‌های برقی است زیرا مصارف و منفعت بیش‌تری برای کشور دارد.وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه واردات خودروهای برقی در اولویت قرار دارد، اظهار داشت: ارجحیت ما واردات خودروهای برقی نو و کارکرده است و بنابراین در تدارک زیرساخت‌های لازم برای آن هستیم و براین اساس آیین‌نامه واردات آن در 10 روز آینده تدوین می‌شود. علی آبادی درباره زمان عملیاتی شدن واردات خودروهای برقی اظهار داشت: در هماهنگی با رئیس کل بانک مرکزی مقرر شد که شرایط مناسب و ساده‌تری را برای واردات خودروهای برقی فراهم کنیم. در درجه اول اولویت با واردات تاکسی‌های برقی است زیرا مصارف و منفعت بیشتری برای کشور دارد و اولویت‌های بعدی نیز خودروهای اشتراکی و خودروهای مردم خواهد بود.  
در همین حال در حوزه تولید خودرو نیز خبر می رسد که مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تولید حدود ۴۴۳ هزار دستگاه خودرو از ابتدای امسال تا پایان تیر خبر داد که در هم‌سنجی با سال گذشته رشد ۳۰ درصدی نشان می‌دهد.«عبدالله توکلی لاهیجانی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: شاهد به ثمر نشستن برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم در حوزه تولید و تنظیم بازار خودرو هستیم و تمرکز بر فناوری های نوین در صنعت خودرو با تکیه بر توان شرکت‌های دانش بنیان در اولویت قرارگرفته است.
وی بیان‌داشت: از ابتدای امسال تاکنون نزدیک‌به ۳۶۳ هزار دستگاه خودروی سواری بصورت عبور مستقیم و کامل تولید شده که در مقایسه با ۲۵۷هزاردستگاه تولید کامل مدت مشابه پارسال، رشد ۴۱ درصدی را نشان می‌دهد.توکلی لاهیجانی ادامه‌داد: در مدت یاد شده ۵۱ هزاردستگاه خودروی وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از ۵۲ درصد رشد برخوردار بوده است.
وی ادامه‌داد: علاوه بر این، در چهار ماهه نخست امسال حدود ۹۹۰ دستگاه خودروی ون تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۶۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. در این مدت نزدیک به ۷۱۵ دستگاه مینی بوس و اتوبوس نیز تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیان‌گر سه‌درصد رشد است.این مقام مسوول وزارت صمت گفت: تولید حدود ۱۳هزار و ۷۰۰دستگاه انواع خودروی سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) و رشد ۷۷ درصد تولید در این حوزه، از دیگر آمار قابل ذکر است.وی اضافه‌کرد: علاوه بر این در چهار ماهه نخست امسال بیش از ۹۰هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شد که در مقایسه با تولید ۴۸هزار دستگاه مدت مشابه پارسال، نزدیک به ۸۹ درصد رشد تولید را نشان می‌دهد. این آمار در حالی منتشر می شود که خودرو سازان همچنان از انجام تعهدات خود نیز خودداری می کنند چنانکه از یک سو مونتاژی‌ها به دنبال افزایش قیمت در لوای کاهش تولید هستند و از سویی نیز دولتی‌ها چندان تعهد پذیری ندارند چنانکه
شرکت ایران‌خودرو در حال عرضه خودروی ۲۰۷ با موتور و داشبورد خودروی از رده خارج شده ۲۰۶ است و حالا مردم پول ۲۰۷ را پرداخت می‌کنند، اما عملا ۲۰۶ سوار می‌شوند.
، سال گذشته سازمان ملی استاندارد به این علت که خودروی ۲۰۶ نمی‌تواند استانداردهای ۸۵ گانه را اخذ کند، تولید این خودرو را متوقف کرد، اما حالا شرکت ایران‌خودرو همان موتور و داشبورد را در بدنه ۲۰۷ جانمایی کرده و در حالی که از برخی امکانات ۲۰۷ هم کاسته این خودرو را با قیمت ۲۰۷ عرضه می‌کند.
در آخرین قیمت گذاری خودروها از سوی شواری رقابت، قیمتی برای خودروی ۲۰۶ وجود ندارد، چون تولید این خودرو پیش‌تر متوقف شده بود و این شورا قیمت ۲۰۷ را بر اساس مشخصات ۲۰۷ دوره‌های قبل، تعیین کرده است. اما خودروی تحویلی حالا فقط نام ۲۰۷ را یدک می‌کشد و از موتور ۲۰۷، داشبورد ۲۰۷ و سنسور و دوربین دنده عقب و همچنین رینگ آلومینیومی خبری نیست، ترمز عقب هم کاسه‌ای شده است.
بر اساس گزارش صدا و سیما، پیش‌تر کیانوش پور مجیب قائم‌مقام اجرایی مدیرعامل ایران‌خودرو گفته بود: توقف تولید پژو ۲۰۶ به معنای توقف کامل و خداحافظی و حذف آن‌ها از سبد محصولات این شرکت نیست؛ ما مجبور بودیم که در جهت تطابق این خودروها با استانداردهای جدیدی که سازمان ملی استاندارد به خودروسازان ابلاغ کرده تا زمانی که امکان این تطبیق استانداردی ممکن باشد، تولید ۲۰۶ را متوقف کنیم، این بدان معنا نیست که بخواهیم به واسطه حذف آپشنی از خودرو، محصولی جدید متولد کنیم؛ بلکه متناسب‌سازی صورت می‌گیرد تا متناسب با نیاز مشتریان خاص تنوع خودروداشته باشیم.
اما در حوزه خودرو این روزها کارت سوخت نیز به یک مسئله مبدل شده است چنانکه مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش گفت: از این به بعد مالکان خودروهای صفر کیلومتر برای دریافت کارت سوخت خود باید به پلیس +۱۰ مراجعه کنند.
محمد صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مالکین وسایل نقلیه نو شماره که خودروی خود را در سال جاری از شرکت های خودروساز تحویل گرفته ولی کارت هوشمند سوخت خود را همچنان دریافت نکرده‌اند، لازم است جهت پیگیری روند صدور کارت خود به هریک از دفاتر پلیس + ۱۰ سراسر کشور مراجعه کنند، اظهار کرد: این روند در گذشته اینگونه نبود و اکنون شرایط تغییر کرده است.وی افزود: قبل از این کارت سوخت برای مالکان خودرو صفر کیلومتر صادر می‌شد اما از این به بعد لازم است همه مالکان خودرو اعم از صفرکیلومتر و غیره برای دریافت کارت سوخت خود به پلیس +۱۰ مراجعه کنند.
 
مهدی یوسفی
https://siasatrooz.ir/vdcaain6649num1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی