جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۹
کد مطلب : 126606
وقتی مرغداران نه تولید می‌کنند و نه اجازه واردات می‌دهند

بهانه جویی‌ها و گلایه‌ کردن‌های‌ سوال‌برانگیز مرغ‌داران

بهانه جویی‌ها و گلایه‌ کردن‌های‌ سوال‌برانگیز مرغ‌داران
بازار مرغ در حالی هفته‌هاست که بی سامان و در مسیر رشد بی رویه و کاهش اندک قیمت‌ها قرار دارد که مرغ داران همچنان سیاست بهانه جویی کمبود نهاده‌های دامی برای توجیه تولید اندکشان و همزمان گلایه نارضایتی از واردات مرغ را اجرا می‌کنند.
واردات در زمانی که تولید داخل با مشکل مواجه است و یا تولید کننده برای سود بیشتر و ایجاد تقاضا به کاهش تولید می پردازد، مولفه‌ای برای تنظیم بازار در کالاهای اساسی است. رویه‌ای که بارها در باب مرغ و گوشت صورت گرفته است. رفتارهای بزرگان این صنوف نشان می‌دهد که آنها گاه برای سود دلاری از عرضه مرغ و دام در کشور خودداری کرده و با ادعایی این که صرف با صادرات است و لزوم برابری نرخ صادرات و واردات قیمت‌ها را افزایش داده و یا اینکه از عرضه به بازار خودداری می‌کنند حال آنکه همزمان نیز با فضاسازی و اشک ریختن‌های سوال برانگیز مخالف واردات سخن گفته و آن زمینه ساز نابودی این فعالیت‌ها در کشور عنوان می کنند. به عبارتی دقیق‌تر آنها نه تولید می کنند و نه اجازه واردات می دهند تا در این میان سودی کلان را نسیب خود و دلالان نمایند. این رویکرد این روزها دوباره در صنعت مرغ کشور در جریان است چنانکه در حالی مرغداران عملا از تامین نیاز بازار خودداری می‌کنند که در مخالفت با واردات نیز لب به سخن گرفته اند چنانکه باشگاه خبرنگاران عنوان می کند بسیاری از فعالان صنعت طیور براین باورند که با توجه به پتانسیل صنعت مرغداری، نیازی به واردات نیست و مصوبه اخیر هیئت وزیران در خصوص صفر شدن تعرفه واردات مرغ به تولید ضربه می‌زند.بنابر آمار در فروردین ۱۰۷ میلیون قطعه، اردیبهشت ۱۱۳ میلیون قطعه، خرداد ۱۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه، تیرماه ۱۳۳ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته و پیش بینی می شود که در مرداد به ۱۴۰ میلیون قطعه برسد.وزیر جهاد کشاورزی می گوید: روزانه بیش از ۱۰ هزار تن کنجاله سویا میان مرغداران توزیع شده که براین اساس جوجه ریزی ها افزایش یافته است.در این شرایط براساس ابلاغ اخیر تصویب نامه هیئت وزیران توسط معاون اول رئیس جمهور، سود بازرگانی واردات گوشت مرغ صفر شده است.
هیئت وزیران در جلسه یکم مرداد ۱۴۰۲ به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی سود بازرگانی گوشت مرغ را صفر تعیین کرد که این امر با واکنش شدید مرغداران روبرو شد چراکه با وجود پتانسیل صنعت مرغداری نیازی به واردات مرغ نداریم.
ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از طریق واردات بدنبال تامین نیاز مردم هستند، اما از طرفی حمایت از تولید داخل در راستای ارتقای امنیت غذایی باید صورت گیرد.به گفته او، هم اکنون برای تامین نیاز مقطعی کشور راهی جز واردات نداریم، اما به طور کلی شرایط تولید را باید به گونه ای فراهم کنیم که نیازی به واردات نداشته باشیم. در ابتدای امسال قیمت مصوب هر کیلو مرغ زنده ۵۲ هزار تومان و مرغ گرم ۷۳ هزار تومان اعلام شد اما این قیمت‌ها هفته‌هاست که از سوی مرغداران رعایت نمی‌شود و به بهانه‌های مختلف این قیمت با افزایش بی رویه‌ای همراه بوده است.
در این میان در سخنانی تامل برانگیز و آن هم در شرایطی که مرغداران عملا در مسیر مغایر با شعاد تولید پیش می روند، پرویز فروغی دبیر کانون پرورش دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه نیازی به واردات مرغ نداریم، گفت: در شرایط فعلی واردات مرغ چه دردی از صنعت دوا می کند، جز اینکه این تعداد تولیدکنندگان که با مشقت فراوان تولید می کنند، از دور خارج شوند.او گفت: در شرایط کنونی پتانسیل صنعت مرغداری به گونه ای است که علاوه بر تامین نیاز کشور، امکان صادرات هم وجود دارد که با این وجود نیازی به واردات نداریم.
در میان اما فعالان عرصه مرغ گوشتی همچنان بهانه‌ای به نام نهاده‌های دامی را برای توجیه گرانی مرغ مطرح می سازند. بنابر اعلام مسئولان اتحادیه و تشکل های تولیدی از اواخر تیرماه با پیگیری های وزیر جهاد کشاورزی و قائم مقام وزیر، کنجاله سویا به مقاصد مرغداری و واحدهای مختلف تولید جوجه یکروزه، مرغ گوشتی و واحدهای مرغ تخم گذار حمل شده است که با این وجود انتظار می رود التهابات بازار محصولات پروتئینی فروکش کند.
در همین رابطه علی ابراهیمی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: انتظار ما این است که واردکنندگان پس از دریافت وجه از مرغداران، نهاده را در اختیارشان بگذارند چراکه تولیدکنندگان توان خرید نهاده از بازار آزاد را ندارند.
مجتبی عالی مدیرعامل اتحادیه دامداران گفت: با توجه به برداشت جو و عرضه به بازار با نرخ مناسب، تا حدودی مشکل تامین نهاده مرتفع شده است.او قیمت کنونی هر کیلو جو را ۹ هزار و ۳۰۰ تا ۹ هزار و ۴۰۰ تومان و ذرت را ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرد.
ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار تهران از کمبود کنجاله سویا با نرخ مصوب خبر داد و گفت: با توجه به مشکلات تامین کنجاله با نرخ مصوب در سامانه بازارگاه، مرغدار ناگریز به تامین از بازار آزاد است.او قیمت هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد را ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان اعلام کرد و افزود: اختلاف قیمت مصوب با بازار آزاد حدود ۲ برابر است که این امر هزینه تولید را بشدت تحت تاثیر قرار داده است.رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار تهران با بیان اینکه در تامین ذرت مشکلی نداریم، گفت: تامین سویا با نرخ مصوب تاحدودی بهبود پیدا کرده است، اما قابل قبول نیست.
در این میان حمیدرضا کاشانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت:  با پیگیری های وزیر جهاد کشاورزی و قائم مقام وزیر، مشکل تامین کنجاله سویا مرتفع شده است.او افزود: شرکت پشتیبانی امور دام کشور در قرارگاه امنیت غذایی موجودی ذخایر سویا را نزدیک به ۲۵۰ هزار تن اعلام کرده است که میزان خوبی برای بخش تولید است.
پرویز فروغی دبیر کانون پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: مرغداران در اردیبهشت ماه پول خرید نهاده دامی را به سامانه بازارگاه واریز کردند که به سبب عدم تحویل ناگریز به خرید هر کیلو کنجاله سویا با نرخ ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان در بازار آزاد شدند. این سخنان در حالی مطرح شده که گزارش‌ها از اقدامات دولت در جهت تامین نیازهای مرغ‌داران حکایت دارد در عین آنکه بهانه کمبود نهاده‌های دامی سالهاست که از سوی فعالان از سو فعالان عرضه مرغ گوشتی مطرح می شود که بهانه‌ای تکراری برای افزایش قیمت‌های شده است
در حالی که با تامین نهاده نیز با این ادعا که مرغ‌هایشان با نهادهای آزاد خرید بزرگ شده‌اند از کاهش قیمت خودداری می‌کنند و لذا چرخه نبود نهاده و اینکه نهاده‌های رسیده برای جوجه‌های بعدی است نه کنونی همچنان برای توجیه گران فروشی مرغداران ادامه دارد.
سمیه ملکی 
https://siasatrooz.ir/vdciuqazqt1arq2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی