يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۷
کد مطلب : 126640
اوج‌گیری قیمت نان در برخی استان‌ها بدون اعلام رسمی

چه کسانی با نان و اعصاب مردم بازی می‌کنند!

چه کسانی با نان و اعصاب مردم بازی می‌کنند!
قیمت نان به عنوان قوت غالب مردم به رغم تکذیب های دولت هر روز با اخباری جدیدی از افزایش قیمت همراه می شود و در این میان مشخص نیست که چه کسانی دانسته و ندانسته با قیمت نان و اعصاب مردم بازی می‌کنند؟!!
در میان گرانی‌ها و تورم اعلام گرانی دو کالای بنزین و نان نه تنها بر کلان اقتصاد بلکه بر زندگی روز مرده بخش زیادی از جامعه تاثیر بسیار دارد بویژه اینکه در شرایط نابسامان اقتصادی این نان است که قوت قالب می‌شود. بر این اساس راهکار صحیح آن است که دولتها با تدابیر کلان و سراسری در کنار تامین نیازهای معیشتی نانوایان از افزایش قیمت نان جلوگیری نمایند. هر چند که دولتها اقداماتی در این زمینه صورت می‌دهند اما رفتارهای خودسرانه اتحادیه و نیز نانوایان عملا این مهم را با چالش مواجه ساخته در حالی که مردم این بی نظمی و گران فروشی‌ها را از چشم دولت می بینند. همزمان با این وضعیت، برخی نسخه گران کردن نان برای یکدست شدن قیمت‌ها را مطرح می سازند و مدعی می شوند که مثلا چند سال قیمت افزایش نیافته و اکنون باید افزایش یابد و برخی نیز خواستار نظارت بیشتر دولت بر کار
نانوایان می‌شوند.
در این میان سکوت سازمان حمایت از مصرف‌کننده در برابر گران فروشی‌ها آن هم در سطح استانی جای تامل دارد بویژه اینکه مصوبه‌ای از سوی دولت مبنی بر گرانی نان صادر نشده است. این وضعیت موجب شده تا در برخی استان‌ها عملا گرانی نان توسط نان وایان به بهانه استانی بودن قیمت گذاری‌ها صورت گرفته است. به عنواهن مثال نان قوت غالب مردم بوده و پس از ۳ سال قیمت آن در بعضی استان‌های کشور افزایش یافته است؛ در مشهد نان بربری از ۱,۱۵۰ تومان با افزایش حدود ۴۳ درصدی به ۱,۶۵۰ تومان در یک هفته اخیر رسیده است.
در همین چارچوب مهر عنوان می کند که نان قوت غالب مردم بوده و قیمت آن در بعضی استان‌های کشور افزایش یافته است. در مشهد نان بربری از ۱,۱۵۰ تومان با افزایش حدود ۴۳ درصدی به ۱,۶۵۰ تومان در یک هفته اخیر رسیده است. نان لواش با افزایش حدود ۲۴ درصدی ۵۲۵ تومان شده است؛ در حالی که ابتدای سال تاکید شده بود قرار نیست قیمت نان تغییر کند شاهد افزایش قیمت انواع نان در چند استان کشور هستیم؛ در حالی که هیچ یک از تشکل‌های فعال در حوزه آرد و نان کشور حاضر به گفت‌و گو نیستند اما خبرها از افزایش نرخ نان در حدود ۱۳ استان حکایت دارد. همچنین عنوان می‌شود تا پایان مرداد این تغییر قیمت‌ها برای سایر استان‌ها از جمله استان تهران نیز اعمال خواهد شد.
نان یکی از اقلام غذایی مهم سفره خانوارهای ایرانی است. قیمت گذاری گندم، آرد و نان به عنوان محصولات استراتژیک از سوی دولت‌ها بوده و برای تضمین امنیت غذایی نظارت جدی بر این موضوع وجود دارد. امسال تغییر قیمت بخشی از اقلام غذایی به طور رسمی از سوی نهادهای متولی دولتی اعلام نشد اما نرخ‌های جدید روی کالاها درج شد. نان هم در حالی که هیچ نهاد دولتی آن را اعلام رسمی نکرده در حال افزایش است. فعالان این حوزه عنوان می‌کنند تصمیم با کارگروه آرد و نان هر استان بوده که این کارگروه زیر نظر استانداری هر استان فعالیت داشته که استانداری‌ها هم زیر نظر وزارت کشور فعالیت دارند.
این بهانه موجب شده تا هر استانی نرخی که دلش می خواهد را برای عرضه نان مطرح سازد  که تبعات بسیاری بر آرامش روانی جامعه داشته است. در شرایطی که کشور با چالش اقتصادی مواجه است افزایش قیمت نان و بنزین جز دامن زدن به رنج مردم نتجه‌ای به همراه نخواهد داشت.
برخی کارشناسان این حوزه تاکید دارند آرد فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت تمام شده نان را تشکیل می‌دهد و عدم تغییر نرخ آرد در حالی که سایر هزینه‌ها از جمله حقوق و دستمزد، حمل و نقل، نرخ تورم و... افزایش یافته نباید انتظار داشت قیمت انواع نان در بازار تغییر نکند. این افراد ادعا دارند که امسال حقوق و دستمزد ۲۷ درصد افزایش داشت و در این باره یکی از دلایلی که نانوایان به آن اشاره می‌کنند این موضوع است. از سوی دیگر افزایش هزینه تهیه غذا کارگران نیز از دیگر دلایل بوده که اظهار می‌شود اگر پیش تر قیمت یک کنسرو ماهی کمتر از ۱۰ هزار تومان بود امسال به بیش از ۵۰ هزار تومان رسیده است. همچنین عنوان می‌شود نرخ هر کیلو خمیر مایه نان از ۴۰۰ تومان به بیش از ۸۰۰ تومان رسیده در حالی که قیمت آن در بازار آزاد بیشتر از ۱.۵ میلیون تومان است؛ علاوه بر این، هزینه حمل و نقل هم نسبت به سال گذشته بین ۲۵۰۰ تا ۳ هزار تومان افزایش یافته و وضعیت اجاره‌بها هم در کنار سایر عوامل سبب شده تا کارگروه آرد و نان استان‌ها تصمیم بر تعیین نرخ جدید انواع نان داشته باشند. این بهانه‌ها و توجیهات در حالی مطرح می شود که قیمت کالایی راهبردی است و تغییر در آن می تواند تبعات امنیتی منفی برای کشور به همراه داشته باشد.
به نظر می رسد آنانی که بر طبل گرانی نان می کوبند نه به دنبال حل مشکل بلکه دمیدن در آتشی هستند که به سوخت نان مردم منجر خواهد شد.  لذا دولت با ورود به میدان مقابله با این طراحی می‌تواند گامی در جهت مهار تورم و ارام ذهنی جامعه بردارد چرا که افزایش قیمت نان برابر با افزایش دهها درصدی قیمت ها در سایر کالاها خواهد شد که تاوان ان را نیز بار دیگر قشر کارگر باید بپردازد.
 
سمیه ملکی
https://siasatrooz.ir/vdcgt39qzak9x34.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی