يکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۱
کد مطلب : 127579
نمایندگی ایران در سازمان ملل اعلام کرد:

حمایت ایران از محکومیت تهدید هسته‌ای تل‌آویو

حمایت ایران از محکومیت تهدید هسته‌ای تل‌آویو
نمایندگی ایران در سازمان ملل اعلام کرد: ما از بیانیه اعضای سازمان همکاری اسلامی در سازمان ملل که توسط ایران در محکومیت تهدیدات رژیم اسرائیل برای بمباران هسته‌ای خاورمیانه ارائه شد، حمایت می‌کنیم.
 نمایندگی ایران در سازمان ملل در پیامی در شبکه مجازی ایکس ضمن استقبال از بیانیه سازمان همکاری اسلامی در محکومیت تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای از سوی مقامات رژیم اسرائیل در سازمان ملل گفت: ما از بیانیه سازمان همکاری اسلامی که توسط ایران در محکومیت تهدیدات رژیم اسرائیل برای بمباران هسته‌ای خاورمیانه ارائه شد، حمایت می‌کنیم. در این بیانیه که ششم نوامبر صادر شده آمده است، سازمان همکاری اسلامی از رژیم اشغالگر اسرائیل می‌خواهد که از داشتن سلاح‌های کشتار جمعی چشم‌پوشی کند و به ان‌پی‌تی بپیوندد و بازرسی‌ها و نظارت آژانس را بپذیرد.
نمایندگی ایران در سازمان ملل در این پیام تاکید کرد که زمان عمل فرا رسیده است.در بخشی از بیانیه مشترک کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در مورد تهدید استفاده از سلاح‌های هسته‌ای توسط رژیم اسرائیل آمده است: مواضع تاسف بار اسرائیل در مورد استفاده از سلاح هسته‌ای علیه مردم غزه را محکوم می‌کنیم. سازمان همکاری اسلامی سخنرانی نفرت‌انگیز مقام اسرائیلی را گسترش ایدئولوژی نژادپرستانه تروریستی می‌داند و خواستار محکومیت و اقدامات موثر جامعه بین المللی برای توقف تجاوز نظامی، کشتار روزانه و نقض فاحش قوانین بین‌المللی است.
در همین حال «محسن پاک‌آیین» در گفت‌وگو با ایسنا درباره نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی که به طور مشترک با کشورهای عضو اتحادیه عرب در جده برگزار شد گفت: نفس برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب اقدام لازم و به‌جایی بود، اینکه کشورهای اسلامی و عرب در منطقه و جهان دور هم جمع شدند با هدف محکومیت جنایات اسرائیل و اصرار برای آتش بس مهم بود و پیام منسجمی را به جامعه بین‌الملل ارسال کرد.
وی افزود: به علاوه مسلمانان جهان انتظار داشتند سازمان همکاری اسلامی تحرکی جدی در این رابطه داشته باشد و سکوت نکند.این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره بیانیه پایانی این نشست تصریح کرد: در مجموع بیانیه‌ای که صادر شد، جامع بود. اگرچه این بیانیه و مفاد آن الزام‌آور نیست و نمی‌توان انتظار داشت تمام مفاد آن اجرایی شود، اما معمولا هدف اجلاس‌های سیاسی ایجاد اجماع سازی است. اما همین که در مفاد بیانیه اجماع نظر بود و اختلافی به وجود نیامد، جای خرسندی است.
پاک‌آیین با تاکید بر اینکه بیانیه پایانی نشست خوب و قوی بود گفت: تا به حال سازمان همکاری اسلامی چنین بیانیه‌ای علیه رژیم صهیونیستی صادر نکرده بود. کنار هم قرار گرفتن کشورهای عربی و اسلامی بر سر مساله فلسطین و اعمال فشار به اسرائیل نشان می‌دهد، طرح ابراهیم در دستور کار نیست و بعید است به زودی احیا شود.
وی ادامه داد: البته مواضع کشورهایی از جمله امارات متحده عربی و بحرین که بدترین موضع را از شروع جنگ میان حماس و اسرائیل اتخاذ کردند قابل پیش‌بینی بود و انتظار هم می‌رفت ولی بقیه کشورها موضعی واضح و یک پارچه داشتند.سران کشورهای عربی و اسلامی در بیانیه خود هم‌چنین از شورای امنیت خواستند که تصمیمی قاطع و الزام‌آور برای توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه فلسطین اتخاذ کند و رژیم اشغالگر را که قوانین بین‌المللی، قوانین بشردوستانه و قطعنامه‌های بین‌المللی را نقض می‌کند، مهار کند: «بنابراین سرباز زدن از اجرای این تصمیم قاطع، نوعی همدستی با اسرائیل است که به آن اجازه می‌دهد تا به تجاوزات وحشیانه خود و کشتار مردم بی گناه، کودکان، سالمندان و زنان فلسطین ادامه دهد.»این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: البته نباید به این بیانیه و این گونه نشست‌ها بسنده کرد بلکه باید در روابط دو جانبه و چند جانبه تلاش شود تا اسرائیل دست از کشتار مردم بی‌گناه فلسطینی در غزه بردارد و مسئولیت کارهایش را به عهده بگیرد. کشورهایی که ظرفیت فعال شدن در این رابطه دارند باید بیشتر تشویق شوند که اقدامات تاثیرگذار انجام دهند. فعالیت‌های دیپلماتیک باید ادامه پیدا کند و کشورهای عربی و اسلامی متقاعد شوند که فشارهای خود علیه اسرائیل بیشتر کنند.
پاک‌آیین هم‌چنین دیدارهای دو جانبه رییس جمهور در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی را مهم دانست و گفت: این دیدارها با محوریت مقابله با اسرائیل و دفاع از غزه انجام شد که به اعتقاد من بسیار موثر هستند.وی تاکید کرد که نباید از این نشست و تصمیماتش انتظار معجزه داشت اما حتما اقدامی مفید بود.
https://siasatrooz.ir/vdciyyaz3t1arw2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی