دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۸
کد مطلب : 127591
در نبود نظارت وزارت صمت اجرا می‌شود

ترفندهای ناتمام خودروسازان برای گران‌فروشی

ترفندهای ناتمام خودروسازان برای گران‌فروشی
به گفته کارشناسان، ایران‌خودرو و سایپا برای اینکه خودروهایشان را گران‌تر بفروشند با اضافه‌کردن پسوند‌هایی به نام خودرو قبلی، ادعا می‌کنند که خودروی جدید به بازار عرضه کرده‌اند، سپس مجوز افزایش قیمت می‌گیرند و با قیمت بالاتر به متقاضیان سامانه یکپارچه می‌فروشند.
شورای رقابت در جلسه شماره 543 مورخ 1401.11.11 با توجه به وضعیت انحصاری بازار خودروی سواری کشور و با توجه به مفاده 2 و ماده 7 قانون ساماندهی صنعت خودرو، دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را مصوب کرد.براساس مصوبه دستورالعمل تنظیم بازار خودرو، مقرر شد شورای رقابت قیمت خودروهای سواری را مصوب و ابلاغ کند که در نتیجه این مصوبه شورای رقابت از ابتدای امسال تاکنون قیمت انواع خودروهای تولید داخل، مونتاژی و وارداتی را مصوب و ابلاغ کرده است (اخیرا قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی به سازمان حمایت واگذار شده است).
بر این اساس علاوه بر اعلام قیمت تعدادی از خودروهای سایپا و ایران خودرو در فروردین ماه، اخیرا نیز در شهریور امسال قیمت 5 خودروی سایپا و در مهرماه نیز قیمت 8 خودرو از محصولات ایران خودرو را مصوب و ابلاغ کرد. پیش از اعلام قیمت این 13 خودرو از محصولات سایپا و ایران خودرو مباحثی در مورد درخواست افزایش قیمت از سوی خودروسازان مطرح بود.
در رابطه با افزایش قیمت خودرو، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌وگویی که در مهر امسال با خبرنگار فارس داشت، گفت که 2 شرکت ایران خودرو و سایپا حدود یک ماه پیش درخواست افزایش قیمت را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کرده‌اند. وی افزود: براساس محاسبات انجام شده و مدارک ارائه شده از سوی شرکت‌های خودروساز داخلی (ایران خودرو و سایپا)‌، هزینه‌های تولید و مواد اولیه خودروسازان داخلی مشمول 35 تا 38 درصد افزایش قیمت شده است، بنابراین باید محصولات این خودروسازان نسبت به قیمت تمام‌شده خودرو در اردیبهشت 1402، افزایش یابد.
‌سپهر دادجوی توکلی، مدیرکل وقت روابط عمومی مرکز ملی رقابت و سخنگوی فعلی شورای رقابت، درباره مصوب شدن قیمت 8 خودروی جدید ایران‌خودرو گفته بود: این 8 خودرو از نظر معاونت حمل و نقل وزارت صمت خودروهای جدید تشخیص داده شده است و بنابراین شورای رقابت این خودروها را قیمت‌گذاری کرد.
بعد از اعلام قیمت های 5 خودروی سایپا و 8 محصول ایران خودرو؛ خودروسازان که مدتی سرعت عرضه خودرو به مشتریان را کاهش داده بودند اقدام به ارسال فراخوان واریز وجه به مشتریان کردند و سرعت ارسال فراخوان های تکمیل وجه به مشتریانی که در سامانه یکپارچه ثبت نام کرده بودند را افزایش دادند، اما نکته قابل ملاحظه در برخی از این فراخوان‌ها این بود که خودروسازان به جای خودروهای مورد تقاضای ثبت‌نام‌کنندگان، همین خودروها را به اسم خودروهای جدید با اضافه کردن پسوند‌هایی نظیر «ارتقا یافته» یا «اعداد و حروف انگلیسی»‌ به مشتریان پیشنهاد کردند.
به عنوان مثال ایران خودرو به جای عرضه خودرو رانا پلاس، به مشتریان اعلام کرده است که رانا پلاس ارتقا یافته یا 207 ارتقا یافته تحویل بگیرند و این در حالی است که ‌قیمت رانا پلاس ارتقا یافته نسبت به رانا پلاس حدود 95 میلیون تومان گران‌تر است.
همچنین تعدادی از مشتریان شرکت ایران خودرو اعلام کرده‌اند که این شرکت خودروساز به خریداران تارا V1 اعلام کرده است که برای خرید تارا V1 پلاس واریز وجه کنند ‌در حالی که قیمت خودرو تارا V1 پلاس نسبت به تارا V1 حدود 200 میلیون تومان گران‌تر است. علاوه بر این تعدادی از مشتریان شرکت سایپا  نیز عنوان کرده‌اند که این خودروساز به جای عرضه شاهین دستی؛ به متقاضیان شاهین اتومات عرضه می‌کند در واقع این مشتریان می‌گویند شرکت سایپا آنها را  وادار کرده است به جای شاهین دستی، شاهین اتومات که حدود 220 میلیون تومان از شاهین دستی گران‌تر است را خریداری کنند و اگر این کار را انجام ندهند نوبت ثبت نام در سامانه را از دست خواهند داد. البته سایپا پاسخ داد که «جایگزینی شاهین اتوماتیک با دستی برای مشتریان اختیاری است»، با این حال، سایپا در مورد زمان عرضه شاهین دستی، خبری نداد.
سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در رابطه با اقدام خودروسازان در عرضه خودرو با پسوندهای ارتقا یافته به مشتریان با قیمت بالاتر به فارس، گفت: اقدام خودروسازان در خصوص اضافه کردن پسوند به نام محصولات قبلی و ارائه خودرو با نام جدید به عنوان محصول جدید با قیمت بالاتر پیشینه دارد و اقدامی جدید نیست. وی افزود: در واقع خودروساز از این ترفند برای افزایش قیمت محصولاتش استفاده می کند و این در حالی است که در ازای افزایش قیمت نه چندان آپشنی به خودرو اضافه شده و نه ارتقایی در سیستم فنی خودرو ایجاد شده است.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با اشاره به افزایش قیمت پژو 207 سقف شیشه ای اتوماتیک، گفت: در حال حاضر این خودرو با عنوان پژو 207 سقف شیشه ای ارتقا یافته با افزایش قیمت 176 میلیون تومانی نسبت به پژو 207 سقف شیشه ای فاکتور می شود؛ خودروساز با اضافه کردن سنسور باد، سنسور باران، نشانگر تعویض دنده و تبدیل تودوزی پارچه‌ای به چرم این تغییرات را به عنوان آپشن و ارتقا معرفی کرده است و قیمت خودرو را به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش داده در حالی این موارد نه آپشن است و نه موجب ارتقا خودرو می‌شود. موتمنی بیان داشت: همچنین خودرو تارا که تا مدتی پیش به قیمت 490 میلیون تومان فاکتور می‌شد اکنون به علت اضافه کردن سنسور باد و سنسور باران با افزایش 100 میلیون تومان به قیمت 590 میلیون تومان فاکتور می‌شود. وی افزود: افزایش میلیونی قیمت خودروها  با اضافه کردن سنسور و تغییر در تزئینات داخلی در حالی توسط خودروسازان داخلی ما اتفاق می‌افتد که  خودروسازهای بزرگ دنیا با وجود ارتقاموتور، تغییرات ظاهری و غیره در 10 الی 12 سال قیمت خودرو را اصلا تغییر نمی دهند و یا در نهایت 200 دلار به قیمت خودرو اضافه می‌کنند. موتمنی با بیان اینکه باید واردات خودرو توسط اشخاص آزاد شود، گفت: واردات خودرو توسط شرکت‌ها و خودروسازان به منزله رانت است و نمی توان با این وضعیت بازار خودرو را تنظیم کرد. به گفته کارشناسان، در سایه عدم توجه وزارت صمت و سازمان حمایت به موضوع نظارت بر عملکرد خودروسازان، این شرکت‌های خودروسازی در بازار انحصاری‌ یکه‌تازی می‌کنند و حتی سیاست‌های شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو  برای کنترل بازار خودرو را دور زده‌اند.
https://siasatrooz.ir/vdccomqss2bqip8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی