دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۸
کد مطلب : 127593
سخنگوی وزارت امور خارجه تشریح کرد:

۴ اولویت ایران

۴ اولویت ایران
درباره غزه سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: غیر از رژیم صهیونیستی و حامیان آن مشخصاً آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی، چه‌کسانی مسئول وضعیت بیمارستان شفا هستند؟
 ناصر کنعانی دیروز با حضور در نشست خبری هفتگی خود پاسخگوی سؤالات اصحاب رسانه شد. سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحولات فلسطین گفت: بر اساس اعلام رسانه‌ها، مدیر بخش غزه در صلیب سرخ بین‌الملل اشاره کرده است که "ما با یک فاجعه وحشتناک مواجهیم."، این اظهارات مقام مسئول غزه است، اشاره می‌کند که "مردم روز و شب با ما تماس می‌گیرند تا به جای امن بروند".سخنگوی وزارت امور خارجه با طرح این پرسش که "چه‌کسی محل خطاب و توجه این اظهارات است؟"، گفت: غیر از رژیم صهیونیستی و حامیان آن مشخصاً آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی محل خطاب هستند؟ چه‌کسانی مسئول وضعیت بیمارستان شفا هستند؟ غیر از رژیم صهیونیستی و آمریکا که تمام‌عیار در حال حمایت است؟!در همه جای دنیا جلوی تمامی بیمارستان‌ها تابلوی «بوق‌زدن ممنوع» وجود دارد ولی دنیا برای رژیم صهیونیستی باید یک علامت جدی ترسیم و طراحی کند «حمله با موشک و گلوله‌های تانک به بیمارستان‌ها ممنوع».
کنعانی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی با کمال وقاحت بیمارستان‌ها را بمباران می‌کند و بیمارستان شفا را در محاصره کامل قرار می‌دهد و شلیک می‌کند، افزود: دنیا هیچ واکنش بازدارنده‌ای نشان نمی‌دهد، نتیجه این می‌شود که بیمارستان‌های دیگر تک به تک مورد هدف قرار می‌گیرند، آب و برق قطع می‌شود، مانع ارسال سوخت و انرژی می‌شوند و نتیجه این می‌شود کودکان مظلوم تک به تک شهید می‌شوند.وی ادامه داد: چه‌کسی باید توجه کند؟ غیر از دولت آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان؟ چه‌کسانی باید به دیدگاه ملت‌های دنیا توجه کنند که خواستار پایان جنگ هستند، این مسئولیت دنیاست که اقدام کند در مقابل رژیم افسارگسیخته که تحت حمایت بین‌المللی دولت آمریکا در شورای امنیت رژیم صهیونیستی با آسودگی خاطر در حال ارتکاب جنایات وحشتناکی است که زبان از گفتن آن قاصر است، امیدواریم که دنیا به خود بیاید، اجازه استمرار جنایات را ندهد و به فریاد ملت مظلوم غزه توجه کند و اقدام عملی نشان دهد.کنعانی با اشاره به اینکه نکته بعدی تلاش ایران در حوزه منطقه بود، اظهار داشت: ایران تلاش کرد با دولت های موثر که بتوانند با ارتباطات خود متقاعد کنند که اقدامات فوری برای جلوگیری از جنایات رژیم اتجام شود. رئیس دستگاه دیپلماسی سفرهای دوره ای انجام داد و مکاتبات تلفنی رئیس جمهور با سران کشورها انجام گرفت.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران در همه این سطوح تلاش کرده  است، اظهار داشت: خوشبختانه اجلاس سران برگزار شد و رئیس جمهور شرکت کرد. نشستی در این سطح و با مفاد خوب و قابل قبول اینها دال بر این است که تلاش های ایران برای بسیج کردن کشورهای منطقه و عربی- اسلامی به مسئله فلسطین موفق بوده است.کنعانی چهار موضوع اصلی در سطح اولویت های ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت: اول توقف جنگ بود. دوم رفع محاصره و باز شدن گذرگاه انسانی و گسیل کمک های انسانی و همچنین مقابله با اقدامات قهری رژیم و کوچاندن مردم فلسطین بود.وی ادامه داد: در 3 دور گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه با همتای مصری و دیدار خوبی که در ریاض صورت گرفت، هم موضوع کمک رسانی و گشایش گذرگاه رفح یکی از موضوعات مورد تاکید ایران بود.وی افزود: بارها اعلام کردیم گروه های مقاومت در منطقه از ایران دستور نمی گیرند و نه ما دستور می دهیم. آنها راساً تصمیم می گیرند. آمریکا به جای اتهام زنی، به رفتار خود و اقدامات غیرقابل قبول در حمایت از رژیم صهیونیستی توجه کند. ایران از همان ابتدا نگرانی خود را از گسترش جنگ اعلام کرده و از طرفی اعلام کردیم استمرار پشتیبانی آمریکا از جنایات رژیم و مخالفت با برقراری آتش بس می تواند زمینه ساز گشایش جبهه های جدید شود.سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: آمریکا باید درک کند که تنها با توقف فوری کشتار و رفع محاصره کامل انسانی و خروج نظامیان از منطقه می تواند از احتمال گسترش جنگ به دیگر مناطق جلوگیری کند. این کاملاً به رفتار رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا به عنوان حامی بستگی دارد.
کنعانی در خصوص تهدید استفاده از بمب اتم توسط رژیم صهیونیستی اظهار کرد: این موضوع ضرورتاً باید مورد توجه شورای امنیت قرار گیرد. موضوع سلاح های نامتعارف و بمب های فسفری مسئولیت جامعه جهانی و شورای امنیت است که توجه کند و رژیم را تحت فشار جدی قرار دهند.وی در خصوص اتهام رژیم صهیونیستی به ایران در حمایت از گروه های مقاومت گفت: حمایت ایران از مقاومت امر پوشیده ای نیست. ما مقاومت ضد صهیونیستی را مشروع و دارای حق شناخته شده بین المللی می دانیم. رژیمی که جنگ های متعددی را در منطقه تحمیل کرده و اکنون هم در حال تحمیل جنگ نابرابر علیه غزه است.سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر وزیر خارجه آمریکا به چین گفت: من اظهار نظر خاصی ندارم اما از دولت چین با مواضع خوب بین المللی انتظار می رود که توصیه های لازم را به همتای آمریکایی خودش در قبال رفتار غلطش در قبال مسئله فلسطین داشته باشد. این خواسته ملت فلسطین از دولت چین است که منعکس کننده خواسته این ملت مظلوم به رئیس جمهور آمریکا باشد.
کنعانی درباره سفر هیئت طالبان به ایران گفت: در ارتباط با موضوع حقابه، در گفتگوهای خود این موضوع را مقامات ایران مطرح کردند و جزو خواسته های ایران است. این سفر در جهت تقویت مناسبات تجاری ایران و افغانستان بود. ایران تلاش کرد که اثبات کند به عنوان کشور دوست و برادر در کنار ملت افغانستان است تا کمک کند شرایط اقتصادی مردم این کشور بهبود پیدا کند و تا مناسبات ایران و افغانستان ارتقا پیدا کند. نتایج سفرها امید آفرین بود. پنج تفاهم نامه امضا شده در این سفر عمدتاً ناظر بر مناسبات تجاری بوده است. مجموعاً این سفر موفق بود و زمینه جدیدی فراهم کرد تا دو کشور در چارچوب منافع مشترک همکاری خود را تقویت کنند.
وی در پاسخ به سوال تسنیم در خصوص نشست سران اسلامی در ریاض و رضایتمندی ایران گفت: نفس برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی و اینکه کشورها در سطوح عالی در این نشست شرکت کنند، توفیق بود و در نتیجه تلاش های ایران و همکاری خوب عربستان برگزار شد. اینکه ملت ها در سراسر جهان اسلام در طول بیش از یک ماه گذشته درخواست داشتند دولت های اسلامی اقدام لازم را برای حمایت از فلسطین انجام دهند، در مقر سازمان همکاری اسلامی برگزار نشست نشان دهنده این است که دولت ها هم یک اهتمام جدی نشان دادند که با این اجتماع بزرگ در ریاض نشان دهند در حمایت از قضیه فلسطین جدیت دارند.
https://siasatrooz.ir/vdceof8zxjh8wni.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی