سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۷
کد مطلب : 127622

نفس‌تنگی‌های هر‌ساله تهران

نفس‌تنگی‌های هر‌ساله تهران
هر سال که فصل پاییز و زمستان فرا می‌رسد، بجای آن که از این دو فصل زیبا لذت ببریم، باید دود تنفسم کنیم و به بیماری‌های گوناگون دچار شویم.
نفسمان تنگ شود و توصیه‌های پزشکی برای روزهای آلوده را اجرا کنیم تا شاید همچون سنوات گذشته «ابر و باد و مه و خورشید فلک» به دادمان برسد و آلودگی را از سر مردم کلانشهرها دور کند البته آن هم برای چند روز.
مجرم اصلی آلودگی هوای کلانشهرهایی چون تهران کیست یا چیست؟
خودروهایی که استاندارد نیست؟ بنزین‌های بی‌کیفیت؟ کارخانه‌ها؟ هر چه هست، دودش به ریه‌های مردم ساکن کلانشهرهایی چون تهران می‌رود و قانون هوای پاک هم نمی‌تواند گرهی از گره‌های کور این معضل همیشگی باز کند. و در امسال نیز برای نخستین بار ترفند تعطیلی و دور کاری بار دیگر راهکاری برای کاهش آلودگی هوا شناخته شد همچون سال‌های گذشته.
مدارس تعطیل و دور کار شد و ادارات و سازمان‌های دولتی هم یک سوم کارکنانشان دور کار می‌شوند تا شاید اندکی از آلودگی هوا کاهش یابد.
این در حالی است که وزیر آموزش و پرورش آقای صحرایی با قاطعیت گفته بود مدارس به دلیل آلودگی هوا تعطیل نخواهد شد. البته که وزیر تنها تصمیم گیرنده نیست و دیدیم که بار دیگر تعطیلی مدارس و دورکاری اعمال شد.
هوای آلوده کلاس حضوری مدارس ابتدایی پایتخت را تعطیل کرد و باز هم آموزش مجازی، به تجویز تکراری برای مقابله با آلودگی هوا شد.
طی روزهای اخیر بر اساس آمار شرکت کنترل کیفیت هوا، شاخص ذرات معلق در هوای تهران و برخی از کلانشهرهای دیگر افزایش یافت و این موضوع سبب هشدار قرمز کارشناسان در زمینه سلامت شده است و از شهروندان خواسته شده که از تردد غیر ضروری در فضای باز پرهیز کنند. هر چند این توصیه‌ها،‌ کاربردی نیست و مردم باید برای رتق و فتق امور خود به سطح شهر بیایند.
شاخص کیفیت هوا در تهران دیروز ۱۴۴ بود. تهران از ابتدای سال ۸ روز هوای پاک، ۱۷۰ روز هوای قابل قبول، ۵۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و ۵ روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است.
رضا مراد صحرایی در هفته جاری همزمان با تشدید ژوضعیت آلودگی هوا در حاشیه نشست پاسخگویی برخط مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران درباره احتمال تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا گفت: ما از سال گذشته اعلام کردیم مدارس تعطیل نمی‌شود. کلاس‌های درس به دلیل آلودگی هوا تعطیل نمی‌شود. وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در زمان آلودگی هوا به هیچ عنوان کلاس‌های درس نباید تعطیل شود، گفت: گرچه موضوع صنعت و تولید بسیار مهم است، اما تعطیل یا غیر فعال کردن مدارس باید آخرین اولویت باشد.
با وجود مخالفت وزیر آموزش و پرورش با تعطیلی مدارس که این روزها انتقادات زیادی هم از مدیریت او می‌شود و زمزمه‌های استیضاح به گوش می‌رسد،‌ اما امروز مدارس ابتدایی تهران مجازی شد.
همچنین بر اساس تصمیم گیری انجام شده،‌ فعالیت‌های ورزشی در فضای باز برای سایر مقاطع ممنوع است.
هر چند آلودگی هوای کلانشهرهایی چون تهرانف اصفهان، تبریز و... چند عامل دارد، اما با توجه به پایین بودن کیفیت بنزین مصرفی، خودروهای فرسوده و خودروهایی که استانداردهای لازم را ندارد، در تشدید آلودگی هوا سهم زیادی دارد.
برای این که معضل بزرگ آلودگی هوا که زیان‌های فراوان جانی و مالی به کشور وارد می‌کند، حل شودف اقدامات قاطع، دقیق، علمی و کار ساز باید انجام شود. قطعاً هلوت شدن تهران می‌تواند در کنار اصلاح دیگر مشکلات، آلودگی هوا را حل کند.
در خبر تازه‌ای که در این زمینه منتشر شد، درکاری ادارات لغو شد که این خود باعث سردرگمی است.
https://siasatrooz.ir/vdchiqnzi23ni-d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی