چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۸
کد مطلب : 127813

بدرقه مردمی «پروانه معصومی» به خانه ابدی

بدرقه مردمی «پروانه معصومی» به خانه ابدی
غریبانه نبود، اتفاقاً مردم پیکر او را بدرقه کردند، زیر تابوتش را گرفتند، نمازش را خواندند و بر سر مزارش حاضر شدند و فاتحه‌ای نثار روح او کردند.
روز گذشته پیکر مرحوم پروانه معصومی در امام زاده ابوطالب فرحزاد به خاک سپرده شد. بنا بر وصیت او، این مکان انتخاب شد و با وجودی که قبر در قطعه هنرمندان برای پیکر مرحوم پروانه معصومی آماده بود، اما بر اساس وصیت‌‌اش در امام زاده ابوطالب به خاک سپرده شد.
برخی نسبت به این که چرا همکاران و هم صنفی‌هایش برای بدرقه پیکر او و خاک سپاری نیامده بودند، گلایه داشتند،‌اما هیچ جای گلایه نیست، آسیاب به نوبت! همه رفتنی هستیم و هستند. پیکر پروانه معصومی بر روی دست مردم عادی مشایعت و به خاک سپرده شد.
براساس این گزارش، محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید شاه‌حاتمی از مدیران سابق فرهنگی، علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما، نعیمه نظام دوست بازیگر سینما و تلویزیون، سید احمد میرعلایی تهیه‌کننده سینما و مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی به همراه حسین طلابیگی از مدیران سازمان سینمایی تنها افراد شناخته شده در مراسم خاکسپاری مرحومه پروانه معصومی بودند.
احمد میرعلایی که سابقه همکاری با این سینماگر فقید را در سریال یوسف پیامبر داشت در سخنانی اظهار داشت:  پروانه معصومی فقط هنرمندِ مقابل دوربین نبود او هنرمندی مردمی بود. جمیع مردم ایران از درگذشت او متاثر شدند. مراد ایشان شهدای گمنام بود. فوت ایشان همزمان با ایام سوگواری و ایام فاطمیه بی‌دلیل نیست.
وی افزود:ایشان انسان‌گونه زندگی کردند. نام ایشان سکینه بود. به آرامش رسیدن ایشان نشان از همین نام است. ایشان همنام اسمش خصلتی سکینه داشت.  امروز سینما انسان بزرگی را از دست داد. خدا همه هنرمندان را شاد کند، روز گذشته هم خانم بیتا فرهی به خاک سپرده شدند. خداوند هنرمندان را با اباعبدالله محشور کند و فاصله‌ای بین ما با شهدایمان نیفتد؛ چراکه این شهدا هنرمندان واقعی بودند.
علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما هم در این مراسم در سخنانی گفت: همه ما ایشان را دوست داشتیم. یک ستاره واقعی و باارزش را از دست دادیم.
در همین زمینه علی دهکردی در گفت و گو با ایرنا، درباره آیین تشییع خانم پروانه معصومی، اظهار داشت: من در خانه سینما، دوستان در انجمن بازیگران، سازمان سینمایی حتی دوستان در صدا و سیما خیلی تمایل داشتیم مراسم تشییع جنازه باشکوه و درخور ایشان با یک فاصله زمانی مناسبی که قابل تنظیم باشد انجام شود منتها مراسم تشییع جنازه و ترحیم حق مسلم و اولیه خانواده هر متوفی است که خانواده مرحومه پروانه معصومی هم تمایل داشتند به شکل خصوصی در مقبره خانوادگی و محل زادگاه نیاکانی‌شان برگزار شود و حتی تمایلی نداشتند که نشانی و آدرس اینجا را هم گسترش دهند.
وی افزود: یکی از دلایلش هم این است که محل تشییع جایی است که از نظر مسیر، مسیر مناسبی نیست. حتی بستگان مرحومه که سن بالایی دارند پله‌ها، سربلایی و شیب را خیلی سخت آمدند. اما باز هم از دوستان، مدیران صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و من هم از خانه سینما به آیین آمدیم.
دهکردی گفت: حتما در اولین فرصت یک مراسمی که در خور ایشان و بزرگداشت مرحومه معصومی باشد برگزار می‌شود. باید حتما بزرگداشت و یادبود در خور ایشان از طرف انجمن بازیگران، خانه سینما، سازمان سینمایی، صدا و سیما و همه کسانی که واقعا علاقمند و مدیون به ایشان از نظر اعتبار فرهنگی و هنری هستند برگزار شود.
دهکردی افزود: واقعا احساس قلبی خیلی دلنشینی نسبت به خانم معصومی داشتم و هنوز هم دارم. ایشان یکی از مهمترین بازیگران زن تاریخ سینمای ایران است. این بازیگر به خاطر حضور هنری و فرهنگی که در کنار کارگردانان بزرگ سینما و در شاخص‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ما را داشتند، دارای اعتبار بالایی است. وی ادامه داد: خانم معصومی، بعد از انقلاب جزو نخستین خانم‌هایی بودند که شخصیت زن ایرانی مقتدر، توانمند، اندیشمند و دوست‌داشتنی را در سینما و تلویزیون بازی کرده بودند.
پروانه معصومی، بازیگر سینما و تلویزیون ۶ آذرماه در سن ۷۹ سالگی دار فانی را وداع گفت.
https://siasatrooz.ir/vdcjvaevtuqe8oz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی