دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۳
کد مطلب : 127860
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سیاست روز:

آژانس از تلاش‌های سیاسی برخی طرف‌ها متاثر نشود

آژانس از تلاش‌های سیاسی برخی طرف‌ها متاثر نشود
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری گفت: از مدیرکل آژانس انتظار رفتار سازنده و حرفه‌ای داریم و اینکه از تلاش‌های سیاسی و غیرسازنده برخی طرف‌ها متاثر نشوند.
«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دیروز در نشست خبری هفتگی خود پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد. وی در پاسخ به سوال ما مبنی بر اینکه وزیر خارجه عمان در سفر به تهران حامل پیام آمریکا بوده است پاسخ منفی داد. در همین حال وی در پاسخ به سؤال دیگر سیاست روز درباره همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیان کرد: به همکاری‌های فنی با آژانس پایبندیم و به این همکاری‌ها ادامه خواهیم داد. از مدیرکل آژانس انتظار رفتار سازنده و حرفه‌ای داریم و اینکه از تلاش‌های سیاسی و غیرسازنده برخی طرف‌ها متاثر نشوند.
کنعانی درباره جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه گفت: استمرار جنایات در غزه و کرانه باختری را شدیداً محکوم می کنم. دردآور است که جنایات بی‌رحمانه رژیم علیه شهروندان فلسطینی با شدت باورنکردنی ادامه دارد. امروز صبح هم خبری منتشر شد که رژیم یکی دیگر از بیمارستان ها در غزه را مورد هدف قرار داده است.او با بیان اینکه این اقدامات چیزی جز جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت نیست، یادآور شد: جامعه بین‌المللی نسبت به بازدارندگی در مقابل رژیم صهیونیستی مسئولیت جدی دارد و باید اقدام کند. با ملت مظلوم فلسطین ابراز همدردی می کنیم. احساسات ما شریک درد و غم خانواده‌هایی است که عزیزان خود را از دست دادند. برای مجروحان از خداوند شفای عاجل مسئلت داریم.او در خصوص مشارکت آمریکا در جنایت‌های رژیم صهیونیستی و اقدامات و پیگیری های ایران در این خصوص گفت: بسیار روشن است که عملیات طوفان الاقصی به عنوان اقدام مشروع در مقابل اشغالگران نشان داد که رژیم دارای هیمنه پوشالی است و پایه‌های امنیتی و سیاسی این رژیم به رغم همه ادعاها کاملاً لرزان است. این رژیم در پی شکست خود دست به انتقام گیری از شهروندان زد.کنعانی گفت: متأسفانه شورای امنیت در گروگان دولت آمریکا در بحث غزه است و نشان داده در انجام وظایف خود برای حفظ جان ملت فلسطین و حفظ صلح از توانایی برخوردار نیست و اینکه دولت آمریکا از میزبانی خودش در مقر سازمان ملل سوءاستفاده می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص طرح کنگره آمریکا برای مسدود سازی دارایی های ایران در قطر گفت: متأسفانه برخی نمایندگان آمریکا نشان دادند بیش از آنکه نماینده مردم آمریکا باشند نماینده لابی رژیم صهیونیستی هستند. اینکه کنگره آمریکا همانند دولت چشم بر جنایت علیه فلسطین ببندد و انگشت اتهام را علیه ایران نشانه بگیرد و تعهدات آمریکا را بخواهد نقض کند.
او درباره دیدار وزرای خارجه ایران و عمان در تهران گفت: روابط ما با عمان روابط دیرینه و پایدار و توسعه یافته است. این روابط در همه زمینه دارای ابعاد مختلف مبتنی بر منافع مشترک دو کشور است. در گفتگوهای اخیر هم موضوعات روابط دوجانبه اعم از اقتصادی و تجاری مورد مشورت قرار گرفت. به ویژه اینکه در آستانه برگزاری بیستمین کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور قرار داریم و هم اینکه در منطقه با مسئله بسیار مهم فلسطین رو به رو هستیم.او در خصوص مذاکرات وزیر خارجه با جوزب بورل و همچنین اظهارات گروسی در قبال مذاکرات رفع تحریم ها گفت: ما از مدیرکل آژانس انتظار داریم مواضع خود را در چارچوب مسائل حرفه ای و بدور از شائبه سیاسی مطرح کند. برخی طرف ها هستند که می خواهند آژانس را به سمت رویکرد سیاسی ببرند.  
سخنگو ادامه داد: در ارتباط با نکات مطرح شده و موضوعات آقای وزیر با بورل، موضوعات سیاسی ما با اروپا قابل توجه است و متاسفانه اروپا در ارتباط با مسائل ایران با مواضعی که بعضاً اتخاذ می کند یک رویکرد غیرسازنده در ارتباط با همکاری های ایران و آژانس است. بارها تاکید کردیم که ایران به تعهدات خود ذیل برجام پایبند بوده و گزارشات آژانس هم صدق می‌کند، این آمریکا بود که یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم های زیادی علیه ایران اعمال کرد.کنعانی با بیان اینکه طبیعی است که چنین اقداماتی نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ محسوب می شود، تصریح کرد: نکته بعدی اینکه بر اساس خود برجام تعهدات، متقابل است. ایران پس از یکسال خویشتنداری و بی عملی دولت های اروپایی، حقوق خود را ذیل بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام اعمال و گام های جبرانی را اتخاذ کرد.
سخنگو با بیان اینکه این تصریحات به آقای بورل منتقل شد و بحث همکاری‌ها با آژانس مورد تبیین قرار گرفت و اینکه ایران به همکاری های خود با آژانس ادامه می‌دهد و اینکه برخی طرف های اروپایی نباید با استفاده از اجلاس هاس آژانس به دنبال اتخاذ و رویکرد سیاسی علیه ایران باشند، اظهار کرد: در خصوص فلسطین هم دیدگاه های ایران با آقای بورل مطرح شد و ایران به مواضع خوب برخی از کشورهای اروپایی در قبال بحران غزه توجه دارد.کنعانی درباره شهادت دو تن از مستشاران ایران در سوریه توسط رژیم صهیونیستی گفت: ایران در ارتباط با هرگونه تعرضی که به منافعش در منطقه وارد شود پاسخ می دهد و پاسخ خواهد داد. هیچ اقدامی علیه ایران و منافع ایران و همچنین نیروهای مستشاری ما بدون پاسخ نخواهند ماند. ایران هیچ اقدام ضد ایرانی را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.
سخنگو ادامه داد: دیدگاه های ایران بر مبنای  حقوقی متقنی استوار است. استدلال قوی هم داریم و از گفتگو فرار نکردیم و به روند مذاکره مادامی که تامین کننده منافع ایران باشد پایبند هستیم و رویکرد های سیاسی که قبلاً طرف های دیگر تجربه کردند، هشدار می‌دهیم تکرار نکنند.کنعانی در خصوص اتهام زنی سنتکام به ایران گفت: ما نیروهای سنتکام را نیروی تروریستی تلقی می کنیم و حضور آنان در منطقه همواره مخل آرامش در منطقه بوده است. ادعاهای مطرح شده بدون سند و مدرک است و قابلیت راستی آزمایی ندارد و از منظر ایران فاقد ارزش است.او افزود: ما معتقدیم که آمریکایی ها اکنون در جایگاه اخلاقی نیستند که دیگران را به بی ثباتی متهم کنند. آمریکا در جایگاه اخلاقی برای طرح ادعاهای واهی نه علیه دولت ها و نه گروه های مقاومت هستند.او مجدداً درباره روابط ایران و آژانس گفت: ما به چارچوب همکاری‌های فنی با آژانس در چارچوب همکاری‌های سازنده‌ای که داشتیم، پایبندم و به همکاری‌ها ادامه خواهیم داد.
سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره ادعاهای غربی‌ها نسبت به مسئله موشکی ایران گفت: برخی طرف ها برای سرپوش گذاشتن بر واقعیت تلخ در فلسطین مایلند با طرح موضوعات انحرافی و برخی دغدغه‌های واهی، اذهان عمومی را به سمت دیگری منحرف کنند. آنهایی که دست در دست رژیم صهیونیستی قرار دادند و مرتکب جنایت شدند، مطمئن باشند ملت‌های جهان از واقعیات تلخ رخ داده در فلسطین منحرف نخواهند شد.

مهدی یوسفی
https://siasatrooz.ir/vdcb0zb8grhb5wp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی