سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۳
کد مطلب : 127874
وزیر امور خارجه در اجلاس مسکو

امنیت در منطقه خزر تفکیک‌ناپذیر است

امنیت در منطقه خزر تفکیک‌ناپذیر است
حسین امیرعبداللهیان در نشست سالانه وزرای خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر با بیان اینکه امنیت در منطقه دریای خزر تفکیک ناپذیر است، اظهار کرد: همه ما نسبت به حفظ ثبات، امنیت و توسعه پایدار در پهنه آبی دریای خزر مسئولیت داریم.
نشست سالانه وزرای خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر به ریاست وزیر خارجه فدراسیون روسیه و با حضور وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان دیرذوز در شهر مسکو آغاز به کار کرد.«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست طی سخنانی گفت: دریای خزر میراث مشترک و کانون دوستی بین ما و منشأ خیر و برکت برای بیش از ۲۷۰ میلیون جمعیت کشورهای حاشیه این دریاست.او افزود: همانطور که گذشتگان این گوهر با ارزش الهی را برای ما به ارث گذاشته‌اند، باید تلاش کنیم این موهبت ارزشمند را برای نسل‌های آینده حفاظت کنیم. منطقه دریای خزر یک منطقه استراتژیک و حلقه وصل کریدورهای شمال - جنوب و شرق به غرب است. او با بیان اینکه امنیت در منطقه دریای خزر تفکیک ناپذیر است، افزود: همه ما نسبت به حفظ ثبات، امنیت و توسعه پایدار در پهنه آبی دریای خزر مسئولیت داریم.
این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان خاطرنشان کرد: همچنان معتقدیم همه تصمیمات درباره مسائل این دریا باید با اجماع و توافق پنج کشور ساحلی باشد. تلاش کنیم تحرک بیشتری در همکاری‌ها در دریای خزر ایجاد شود. او خطاب به وزرای حاضر در این نشست بیان کرد: به منظور تبدیل دریای خزر به نماد واقعی دوستی، پیشرفت و توسعه، نیازمند تقویت هر چه بیشتر تعامل و همکاری‌های جمعی هستیم. ما چاره‌ای نداریم که به سمت ساختارمند کردن همکاری‌ها در دریای خزر به پیش برویم. در این راستا، ایجاد یک دبیرخانه و یا سازمانی که بتواند همه حوزه‌های همکاری در دریای خزر را مدیریت و نظارت کند، امری ضروری است.رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: جمهوری اسلامی ایران از توسعه اقتصاد دریا محور و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در حوزه‌های حمل و نقل دریایی، بنادر و دریانوردی، شیلات، گردشگری دریایی، ایجاد مناطق آزاد تجاری و بهره‌برداری معقول و پایدار از منابع زنده دریای خزر استقبال می‌کند. یکی از مهمترین چالش‌ها، تهدید پایین آمدن سطح تراز آب خزر ناشی از عوامل انسانی و غیرانسانی، از جمله کاهش آب رودخانه‌های ورودی به دریای خزر، تغییرات اقلیمی، احداث سدها و مخازن و تأسیسات صنعتی و کشاورزی در مسیر رودخانه‌های ورودی به دریای خزر است.او همچنین گفت: در عصر ما امنیت یک مقوله به هم پیوسته است و ناامنی در هر بخش از منطقه و جهان بر امنیت سایر مناطق تأثیر منفی می‌گذارد. لذا می‌خواهیم تحولات غزه را از این نظر مورد توجه قرار دهیم. هم اکنون که اینجا نشسته‌ایم، دور جدید رژیم اشغالگر اسرائیل علیه مردم بی دفاع غزه بی محابا و وحشیانه ادامه دارد. وضعیت در غزه از یک بحران به یک فاجعه و تراژدی بزرگ و غم انگیز انسانی تبدیل شده است. در شرایطی که بسیاری امیدوار بودند آتش‌بس موقت به آتش‌بسی پایدار و دائمی تبدیل شود، رژیم اسرائیل حتی با وجود فشار افکار عمومی داخلی و بین‌المللی، همچنان جنایات و نسل کشی در غزه و کرانه باختری فلسطین را در دستورکار خود قرار داده است.وزیر خارجه همچنین در این نشست گفت: متأسفانه برگزاری سومین همایش اقتصادی نخست‌وزیران خزر در تهران با وجود موافقت و هماهنگی قبلی همه کشورها و برنامه‌ریزی انجام شده به تعویق افتاد. درصدد هستیم بار دیگر تاریخ جدیدی را برای برگزاری این همایش در سطح نخست‌وزیران کشورهای ساحلی دریای خزر به میزبانی معاون اول رئیس جمهور ایران پیشنهاد کنیم. تردیدی وجود ندارد که برگزاری منظم این همایش و اجرای تصمیمات آن تأمین کننده منافع اقتصادی همه کشورهای ساحلی خواهد بود.
وزیر امور خارجه روسیه نیز  در نشست وزرای خارجه ۵ کشور ساحلی دریای خزر در مسکو گفت که فقط این کشورها صلاحیت انحصاری برای حل مسائل مربوط به دریای خزر را دارند. وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه سرگئی لاوروف در نشست سالانه وزرای خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر طی اظهاراتی به موضوع ترانزیت و اهمیت راهبردی راه‌اندازی کریدور حمل و نقل شمال - جنوب اشاره کرد و گفت: تعمیق همکاری‌های کاربردی در دریای خزر به خصوص در راستای شکل گیری جهان چندقطبی دارای اهمیت است.وی در این نشست که وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان، قزاقستان و جمهوری آذربایجان حضور داشتند، افزود: کشورهای ساحلی دریای خزر نقش مهمی را در برقراری امنیت و توسعه پایدار در حوزه اوراسیا ایفا می‌کنند.
خبر دیگر آنکه اعلامیه مشترک همکاری ایران و روسیه درباره راه‌ها و ابزارهای مقابله، کاهش و جبران آثار منفی اقدامات قهرآمیز یکجانبه امروز در مسکو به امضای امیرعبداللهیان و لاوروف رسید. همزمان با حضور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حسین امیرعبداللهیان در مسکو برای شرکت در نشست سالانه وزرای خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر، اعلامیه مشترک ایران و روسیه به منظور همکاری درباره راه‌ها و ابزارهای مقابله، کاهش و جبران آثار منفی اقدامات قهرآمیز یکجانبه به امضای او و وزیر خارجه فدراسیون روسیه سرگئی لاوروف رسید. همچنین  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حسین امیرعبداللهیان و همتای ترکمنستانی رشید مردوف در حاشیه نشست وزرای خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.همچنین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی برای شرکت در نشست سالانه وزرای خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر در مسکو حضور دارد، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه سرگئی لاوروف دیدار کرد و به گفت‌وگو نشست.مسائل دوجانبه و تحولات منطقه‌ای از جمله اوضاع غزه و بین‌المللی از جمله موضوعات مورد گفت‌‌وگوی دو وزیر خارجه خواهد بود. سفر روز پنجشنبه رئیس جمهور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به مسکو نیز از دیگر موضوعات در دستورکار این دیدار است. آیت‌الله رئیسی قرار است برای دومین بار بعد از تصدی ریاست جمهوری و در پاسخ به دعوت ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه ۱۶ آذر ماه به مسکو برود.
https://siasatrooz.ir/vdcguu9qtak9x74.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی