سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۷
کد مطلب : 129430
گام‌های عملیاتی برای همکاری آژانس با ایران تدوین شد

گروسی در آزمون صداقت

گروسی در آزمون صداقت
اسلامی و گروسی در نشست خبری در حالی از تدوین گام‌های عملیاتی برای همکاری آژانس با ایران خبر دادند که این اقدام را می‌توان فرصی دیگر به آژانس مبنی بر رویکرد صادقانه و فنی به جای سیاسی کاری‌های گذشته ارزیابی نمود.
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی دیروز در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای گفت: هر زمان شرایط کشور به گونه‌ای بوده که مردم فرصت نقش آفرینی داشتند توانستند در دنیا تاثیرگذار باشند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی این فرصت برای مردم ما فراهم شده که توانستند در جهت پیشرفت کشور گام بردارند و رکوردهای تازه‌ای را از پیشرفت در ایران ثبت کردند.رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست خبری مشترک با گروسی با بیان اینکه گفت‌وگوهای سازنده و رو به جلویی داشتیم، گفت: من و گروسی معتقدیم بیانیه مشترک مبنای خیلی خوبی برای تعاملات ایران و آژانس است.اسلامی افزود: در مذاکرات پیشرفت بیانیه مارس را به عنوان خط مبنا مثبت ارزیابی کردیم. اگرچه این ملاحظه وجود داشت که به خاطر شرایط تعامل ایران و آژانس یک مقدار حرکت‌ها را کند کرد و از کندی آن ناخرسندی اعلام کرده بودیم.وی گفت: با تداوم تعاملات بر مبنای بیانیه مشترک، ما در سه بخش فعالیت‌های خودمان را از این پس با آژانس دنبال خواهیم کرد. بخش اول موارد گذشته است که در سند برجام در قالب پی.ام.دی بسته شده بود، اینها شرایط خاص خود را دارد که آغشته به مسائل سیاسی و روانی و بیرونی است که همواره به عنوان بخش گذشته با الزامات خودش مورد پیگیری قرار می‌گیرد و باید ادبیات خاص خود را داشته باشد و به دیگر بخش‌ها تسری نیابد.رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: در بخش اول، موضوع مهم دو مکان باقیمانده است. در قبل از بیانیه مشترک، چهار مکان داشتیم و بحث ناترازی مواد را داشتیم که خوشبختانه با این تعاملات دو مکان بسته شده و ناترازی مواد حل و فصل شده و دو مکان باقیمانده را در چارچوبی که تنظیم می‌شود، تداوم خواهیم داد.
وی گفت: بخش دوم مربوط به شرایط موجود است که در این شرایط در چارچوب پادمان و ان.پی.تی برای تداوم دانش و ملاحظاتی که آژانس دارد، روی آن برنامه داشته باشیم. برای انتظارات و کاستی‌هایی که وجود دارد، گام‌های مشخصی را احصا کنیم و برای اقدامات هماهنگ به منظور پیشبرد وضعیت موجود در چارچوب پادمان و ان.پی.تی اقدامات متقابل لازم را انجام دهیم.معاون رئیس جمهور گفت: بخش سوم مربوط به شخص مدیرکل آژانس است که مدیرکل آژانس می‌تواند به عنوان تسهیل کننده و تصحیح کننده برای برداشتن موانع و حل و فصل مسائل که عمدتا سیاسی است، تاثیرگذار باشد.وی افزود:‌ توافق کردیم برای تهیه پیش نویس این سه بخش معاونان طرفین آپاراو از طرف گروسی و کمالوندی از سوی سازمان انرژی اتمی روی زمانبندی‌ها و آیتم‌های سه بخش کار کنند که بتوانیم نتایج آن را دریافت کنیم. الان کمالوندی و آپاراو در حال گفت‌وگو هستند.وی همچنین گفت: موضوع حائز اهمیت در شرایط کنونی که برای ما از هر زمان دیگری ضرورت آن بیشتر است، این است که القائات خصمانه‌ای که علیه برنامه هسته‌ای ایران پایه‌گذاری شده و منشا آن صهیونیست‌ها هستند بیشتر از گذشته و قوی‌تر مراقبت کنیم که در تعاملات و روابط ایران و آژانس تاثیرگذار نباشد.اسلامی گفت: به همین دلیل توافق کردیم اینها را از هم تفکیک کنیم. گذشته، حال، آینده. هماهنگ و مشترک به سوی آینده روشن پرتعامل و پر تحرک گام برداشتیم.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز با اشاره به مذاکرات دیروز و امروزش در تهران و اصفهان گفت: باید گام‌های عملیاتی را تدوین کنیم که کمک کند به هم نزدیک شویم و اجازه دهیم حضور ما در ایران و کنفرانس هسته‌ای شروع جدیدی از همکاری ما باشد.رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان ضمن ابراز خرسندی از حضور در این کنفرانس گفت: آنچه در این مقطع اهمیت دارد و تمامی مشکلات جهانی را می‌تواند حل کند آن چیزی است که دیروز و امروز در این کنفرانس مورد بحث قرار گرفت و آن روشی است که از طریق آن فناوری هسته‌ای می‌تواند پاسخ‌های مفید و عملیاتی را برای مشکلات بدهد.
گروسی افزود: چالش‌هایی در گذشته بوده و انکار نمی‌کنیم و نیازمندیم به چالش‌های کنونی و راه‌حل‌ها توجه کنیم. دیروز در تهران جلساتی داشتیم و امروز نشستی در اصفهان داشتیم و باید گام‌های عملیاتی را تدوین کنیم که کمک کنند به هم نزدیک شویم.
وی از حضور در شهر زیبای اصفهان ابراز خرسندی کرد و گفت: نشست‌های خیلی مهمی در تهران با امیرعبداللهیان و علی باقری داشتم. امروز هم مشورت‌های مهمی داشتیم. اکنون در مرحله حساسی هستیم و آن شروع تقویت همکاری‌ها بین ایران و آژانس است. دیشب و امروز رایزنی‌های فشرده‌ای را برای اتخاذ گام‌های متقابل انجام دادیم.
گروسی گفت: یک سال قبل توافق درباره بیانیه کردیم و آن سند مهمی بود که درباره سطح همکاری‌ها بود و سند مهمی بود که نیازمند تلاش جدی طرفین است و این سند گام‌های اضافی را که طرفین باید بردارند، مشخص می‌کند.
مدیرکل آژانس ادامه داد: این گام‌ها در یک سال گذشته برداشته شده، علیرغم کاستی‌ها و پستی و بلندهایی که داشته ولی امروز توافق کردیم این سند ادامه یابد. مفاد بیانیه مشترک هنوز معتبر است.درباره ضمیمه‌های مشخصی که در سند آمده نیاز است گام‌های عملیاتی را برداریم. وی گفت: در همین خصوص پیشنهادی را به ایران ارائه دادم که شامل مجموعه‌ای از گام‌های عملیاتی است که مسیر ما را به سمت جلو مشخص خواهد کرد. الان تیم‌های طرفین در نشست جداگانه‌ای هستند و در حال تعریف عناصر این گام‌های عملیاتی هستند.رافائل گروسی در پاسخ به سؤالی گفت: قصد ما این نیست سند رسمی جدیدی را تولید کنیم و مبنای ما بیانیه مشترک مارس است که چارچوب همکاری‌های ما را تشکیل می‌دهد. اینها گام‌های عملیاتی است که تعریف کردیم. بیانیه مشترک ظرفیت این را دارد که مسائل باقیمانده بین ایران و آژانس را حل و فصل کند.وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ایران درباره نقش اسرائیل نگرانی دارد و اسرائیل نقش مخربی را ایفا می‌کند و شما چه نقشی را در این خصوص انجام می‌دهید؟ اظهار داشت: ما به بازیگران خارجی توجه نمی‌کنیم مخاطب ما ایران است و نقش ایران را در نظر می‌گیریم. در امنیت و صلح منطقه منافعی است که گاهی اوقات متعارض خواهند بود. از همه چیز آگاه هستیم، ولی در مسیر صحیحی با همکاری ایران پیش خواهیم رفت.
https://siasatrooz.ir/vdcgwy9qzak9xt4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی