روز گذشته رئيس كل بيمه مركزي در آستانه روز ملي بيمه در نشست خبري خود به سوالات متعدد اصحاب رسانه درخصوص وضعيت حسابرسي شركتهاي بيمه، تاييد صلاحيت مديران بيمه، عملكرد يكساله صنعت بيمه و حضور بيمههاي خارجي و... پاسخ داد و با انتقاد از حسابسازی برخی شرکتهای بیمه اعلام كرد : بیمه مرکزی کوچکترین اغماضی در مورد حسابرسی شرکتهای بیمه نمیکند و آن را اعلام عمومی میكند.
به گزارش سياست روز محمدابراهيم امين رئيس كل بيمه مركزي با اشاره به فعالیت ۲۹ شرکت بیمه در بازار بیمهای کشور، گفت: فعالیت این تعداد شرکت بیمه در بازار، امکان آزادی به مصرفکننده را میدهد و تفاوت محصولات نیز در همین بخش مشخص میگردد. هر بیمهگری برای پاسخگو بودن و مشتریمدار بودن باید به لحاظ توانگری مالی، توانگر باشد که بیمه مرکزی نظارت در این زمینه را برعهده دارد. بر این اساس، بیمه مرکزی به این موضوع توانگری شرکتهای بیمه نظارت میکند. علاوه بر آن، احراز صلاحیت مدیران کلیدی صنعت بیمه را عهدهدار است.
رئیس کل بیمه مرکزی ایران با انتقاد از حسابسازی برخی شرکتهای بیمه، گفت: بیمه مرکزی کوچکترین اغماضی در مورد حسابرسی شرکتهای بیمه نمیکند و آن را اعلام عمومی میكند. بیمه مرکزی با انتشار اطلاعات، شفافسازی و برخورد نظارتی جریمه در بازار اقدام میکند و به وضعیت شرکتهایی که نرخشکنی میکنند و حقوق بیمهگذاران را زیر پا میگذارند، رسیدگی میکند. در عین حال، به تمام شکایتهای واصله ظرف یک ماه پاسخ قاطع میدهد.
وی با اعلام اینکه درها برای ورود شرکت بیمه جدید بسته نشده است و هرکس تقاضایی دارد، میتواند ارائه کند که پس از احراز صلاحیت، مجوز به آنها داده میشود، یکی از مشکلات مهم در این صنعت را بحث خروج دانست و گفت: در ایران قوانین محکمی در مورد ورشکستگی شرکتهای بیمه نداریم و اگر مرگ شرکتهای بیمه فرا برسد، آنها نمیمیرند بلکه با تزریق، یارانه و دوپینگ، به حیات ادامه میدهند. همانطور که ورود به صنعت بیمه ساده است، باید خروج هم ساده باشد تا اگر شرکتی نتوانست ادامه حیات دهد، مشکلاتش گریبان جامعه را نگیرد.
رئیس کل بیمه مرکزی ایران از حذف جریمه استفاده از دومین کوپن بیمهنامه شخصثالث خبر داد و گفت: براساس قانون که به تائید دولت رسیده بود، شرکتهای بیمه میتوانستند تا سقف ۷۰ درصد طی چندین سال برای بیمهنامه شخصثالث در صورت عدم خسارت تخفیف قائل شوند و دارندگان بیمه شخصثالث در صورت عدم استفاده از کوپن دوم، جریمه نمیشدند.
امین افزود: اما دیوان عدالت اداری با بررسی آيیننامه مربوطه اعلام کرد، دولت در این مدت حق تعیین جریمه و دریافت آن را نداشته و بندی از تبصره آيیننامه ماده ۸ را لغو کرد. بیمه مرکزی این موضوع را به شرکتهای بیمه ابلاغ کرد؛ بنابراین دیگر نباید برای استفاده از کوپن دوم، جریمه دریافت شود.
عملکرد ۹ ماهه صنعت بیمه
وی با تشریح عملکرد ۹ ماهه بیمه مرکزی اظهارداشت: ۲۹ شرکت بیمه هماکنون در بازار فعال هستند که یکی از آنها دولتی و ۲۴ مورد دیگر جنرال هستند. ضمن آنکه چهار شرکت نیز بیمه تخصصی بوده که دو شرکت در بخش اتکایی و دو شرکت دیگر در کلوپ پیاندپی مربوط به کشتیرانی میباشند.
رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه این شرکتها دارای ۱۰۱۲ شعبه و ۳۷ هزار و ۱۰۰ نماینده فروش هستند، ادامه داد: ۵۰۰ کارگزاری از بیمه مرکزی مجوز دریافت کردهاند ضمن آنکه ۱۸۷ ارزیاب خسارت نیز تاکنون توانستهاند مجوز فعالیت را دریافت کنند. ۹۵ هزار و ۲۰۰ نفر در بخش بیمه بازرگانی شاغل هستند که این رقم در سال گذشته رشد ۷.۵ درصدی داشته است.
وی با بیان اینکه حق بیمه تولید در سال ۹۲ حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان بوده است، تصریح کرد: این رقم نسبت به سال قبل از آن ۲۳ درصد رشد داشته است همچنین در سال گذشته ۱۰۵۰ میلیارد تومان خسارت به صورت مستقیم پرداخت شده و ضریب خسارت کل ۹۰ درصد بوده است.
رئیس شورای عالی بیمه همچنین گفت: بالاترین ضریب خسارت مربوط به بخش درمان با ۱۱۷.۴ درصد و پس از آن شخصثالث با ۱۰۳ درصد بوده است. بنابراین سهم بیمه درمان از پرتفوی صنعت بیمه ۱۹ درصد و سهم شخصثالث از این پرتفوی ۴۳ درصد است. وی درباره بیمههای زندگی نیز اینطور توضیح داد که این شاخه از بیمه ۴۴ درصد رشد داشته و به رقم ۹.۱ درصد رسیده است همچنین ۴۱۰۰ نماینده فروش در بخش بیمه عمر فعال هستند.
رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه سهم شرکت دولتی از بازار بیمه ۴۳.۵ درصد و موسسات بیمه غیردولتی ۵۶.۵ درصد است، افزود: حق بیمه سرانه نیز از ۱۷۰ هزار تومان سال ۹۱ به ۲۱۰ هزار تومان در سال ۹۲ رسیده است.
محمدامین درباره حضور شرکت بیمه خارجی در ایران گفت: قبل از تحریم سهم این شرکتها از بازار بیمه حدود ۵ تا ۱۰ درصد بود و الان بعد از تحریم رقم آن ناچیز شده است،اما رفت و آمد شرکتهای خارجی برای ایجاد دفتر ارتباطی در ایران اخیراً افزایش یافته است.
وی در مورد مشتریمداری در صنعت بیمه افزود: ما توانمندی مدیران شرکتهای بیمه را ارزیابی میکنیم و با احراز مدیریت کلیدی صنعت بیمه این اطمینان را به جامعه میدهیم که شرکتهایی که مدیرانش را بیمه مرکزی تعیین کرده مشکلی ندارند.
رئیس کل بیمه مرکزی تصريح كرد: بیمه مرکزی به تمام شکایتهایی که به شرکتهای بیمه میشود رسیدگی میکند و ظرف یکماه پاسخ میدهد، اما متاسفانه چون در ایران قوانین ورشکستگی کامل وجود ندارد اگر شرکتی زمان مرگش فرا برسد نمیمیرد و با دوپینگ ادامه حیات میدهد و این برای جامعه هزینه دارد، بنابراین باید خروج از بازار هم مانند ورود به آن آسان باشد تا شرکتهای ناکارآمد به سرعت از بازار خارج شوند.
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: کمیسیون اقتصادی در جلسات بررسی لایحه دخیل کردن ریسک راننده در ارزیابی ریسک و واگذاری اختیار ارزیابی ریسک به شورای عالی بیمه را تایید نکرده است. امین در این جلسه درباره تغییر قانون بیمه شخصثالث در مجلس گفت: با توجه به اجباری بودن این رشته بیمه، تعیین عوامل مؤثر از حوزه بیمهگری خارج میشود.
وی افزود: با توجه به گستردگی و اجتماعی بودن این بیمه تعهداتی برای شرکتهای بیمه تعیین میشود ولی همه به یک موضوع پایبند هستند که ریسک راننده و خودرو قابل شناسایی و تفکیک است و ارزیابی آن باید توسط صنعت بیمه انجام شود. اما متاسفانه در کشور ما این طور نیست. در حالی که در سایر کشورهای ارزیابی خسارت و تعیین حق بیمه بر عهده بیمهگران است.
وی گفت: درخصوص صدور و ارزیابی ریسک اختیار از بیمهگران گرفته شده و بین حق بیمه و خسارتی که در تعیین آن عوامل ارزیابی ریسک دخالت ندارند تعادل ایجاد میکنند.
رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد:صنعت بیمه از مجلس شورای اسلامی خواسته است که حق ارزیابی ریسک داشته باشد چون براساس پژوهشهایی که انجام شده عامل انسانی و خودور از مهمترین عوامل ایجاد ریسک در حوادث رانندگی هستند و خواسته بیمهگران از مجلس این بود که به این نظرات توجه شود. وی ادامه داد: برداشت ما این است که مجلس تمایل چندانی به تغییر قانون نشان نداده است و دخالت ریسک راننده در ارزیابی ریسک و واگذاری اختیار ارزیابی ریسک به شورای عالی بیمه مورد تائید قرار نگرفته است.
آيیننامههای جدید بیمهای در راه است
امین درخصوص تعداد شرکتهای بیمه مورد نیاز در کشور اظهار داشت: در حال حاضر تمام تقاضاهایی که برای تاسیس شرکت بیمه وجود دارد را بررسی میکنیم و ملاک ما هم عمدتا سرمایه متقاضیان و صلاحیت موسسان و مدیران آن است. وی گفت: معیار توانگری تعیین کننده میزان ریسک است که شرکت بیمه میتواند نگه دارد.
به گفته وی بر اساس پژوهشی که در پژوهشکده بیمه انجام شده به بیش از ۵۰ شرکت بیمه در کشور نیاز داریم البته میزان عملکرد بیمهها با هم متفاوت است بنابر این نمیتوان گفت که چند شرکت مورد نیاز است،ضمن این که در شرایط تحریم که همه ریسکها باید داخل کشور نگهداری شود ظرفیت باید توسعه داده شود.
آخرین وضعیت بیمه توسعه
وی درباره آخرین وضعیت شرکت بیمه توسعه گفت: این شرکت به دلیل اینکه از پرداخت خسارت زیاندیدگان خودداری میکرد از صدور بیمه نامه شخصثالث و بیمه عمر تعلیق شد و شورای عالی بیمه آنها را موظف به افزایش سرمایه و معرفی مدیران واجد صلاحیت کرد، اما هیچ اقدامی دراین خصوص انجام نشد.
وی اضافه کرد: بعد از آن برای اینکه تصویر روشنی از دارایی و بدهی این شرکت داشته باشیم گروهی را برای حسابرسی فرستادیم که متاسفانه آن شرکت اجازه ورود حسابرسان را نداد. در نتیجه پرونده این شرکت به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و قوه قضائیه رفته است.
امین در ادامه با بیان اینکه شرکت بیمه ایران مشمول مقررات آییننامه ۴۰ شورای عالی بیمه نیست، گفت: بیمه مرکزی هیچ دخالتی در انتصاب مدیران شرکت بیمه ایران ندارد و فقط بر عملیات بیمهگری آن نظارت دارد. وی افزود: اخیراً پیشنهادی در شورای عالی بیمه مطرح کردیم و در حال تنظیم آییننامهای براساس آن هستیم که تفاوتی بین شرکت بیمه دولتی با شرکتهای خصوصی وجود نداشته باشد.
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: مهمترین اثر تحریمها در صنعت بیمهای کشور این است که مجبوریم همه ریسکها را داخل کشور پوشش دهیم و در همین راستا دولت یک میلیارد دلار در اختیار صندوق ویژه اتکایی تحریم قرار داد که این صندوق با مشارکت همه بیمهگرانی که توانایی ارائه پوشش اتکایی داشتند فعال شد اما قبل از آن شرکتهای بیمهای خارجی ریسکهای بزرگ ما را میپذیرفتند و الان هم بسیاری از شرکتهایی که در این دوران از ایران فاصله گرفته بودند مجدداً تقاضای فعالیت دارند.
امین درباره ممنوعیت برگزاری آزمون نمایندگی بیمه گفت: برای منضبط کردن بازار بیمه باید همه اجزا را به نظم بیاوریم و در همین راستا قرار است آییننامه اعطای نمایندگی بیمه را تغییر دهیم و تنها به کسانی که حداقل ۳ سال سابقه فعالیت بیمهای داشته باشند مجوز نمایندگی داده شود.
وی گفت: تاکنون ۳۷ هزار و ۲۰۰ نماینده در سامانه بیمه مرکزی ثبت شده و بقیه هم باید تعیین و تکلیف شوند و تا زمانی که این فرایند طی نشود اجازه جذب نماینده به هیچ شرکتی نمیدهیم. ضمن اینکه آزمون نمایندگی هم منحصراً توسط پژوهشگری بیمه برگزار میشود.
رئیس کل بیمه مرکزی درباره جریمه استفاده از کوپنهای بیمهنامه شخصثالث گفت: دیوان عدالت اداری اخیراً حکمی در این خصوص صادر کرده و براساس آن یکی از تبصرههای ماده ۸ آییننامه را لغو کرده است و بر این اساس جریمه استفاده از کوپن دوم به بعد در بیمهنامه شخصثالث حذف شده است.
تخلف برخی خودروسازان در عدم ارائه تخفیف بیمه
امین در پاسخ به این سؤال که تخفیف بیمهای خودروهای صفرکیلومتر چرا به خریدار خودرو داده نمیشود، گفت: اگر خودروساز تخفیفی از شرکت بیمه میگیرد مربوط به مصرفکننده است و اگر اقدام انجام نشود شرکت خودروساز تخلف کرده است و ما هم این موضوع را به خودروسازان اعلام کردهایم.
وی در ادامه از تدوین آییننامه گزارشگری و افشای اطلاعات مالی شرکتهای بیمه خبر داد و گفت: البته هماکنون شرکتهای بیمه طبق قانون تجارت و بورس مؤظفند اطلاعاتشان را بهروز منتشر کنند.