طی روزهای آینده شاهد برگزاری نمایشگاه پوشاک ترکیه در تهران خواهیم بود و طبق اعلام متولیان مربوطه این نمایشگاه از اول تا چهارم فوریه سالجاری یعنی ۱۲ تا ۱۵ بهمن در نمایشگاه بینالمللی برگزار خواهد شد. همزمانی این نمایشگاه با نمایشگاه تخصصی پوشاک ایران که فعالان عرصه از آن به عنوان مهمترین رویداد صنعت پوشاک کشور یاد ميکنند باز هم اما و اگرهای دیگری را پیشروی این اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی اصلی و سایر زیرمجموعههاي آن اعم از شرکت سهامی نمایشگاهها و سازمان توسعه تجارت و... قرار داده است.
اما و اگرهایی از این دست که استراتژی متولیان در این حوزه از چه هدفی نشات ميگیرد و آیا دستاندرکاران مربوطه در همزمانی این دو نمایشگاه مطالعه کارشناسی انجام دادهاند و یا همچنان روش آزمون و خطای خود را طی ميکنند. آیا متولیان مربوطه از تبعات برگزاری این نمایشگاه و مشکلات و معضلاتی که همزمان با برگزار این نمايشگاه برای تولیدکننده داخل پدید خواهد آمد؛ بیاطلاع هستند.
دروازههاي باز
آيا توسل به این مساله که رقابت ميتواند منجر به بهبود کیفیت و ارتقاي سطح تولیدات کیفی ميشود دلیل و سند محکمی است که به واسطه آن دروازههاي وارداتی را باز بگذاریم.
کارشناسان و فعالان این حوزه با نگاهی به سایر اقدامات متولیان بازارگانی کشور اینگونه عنوان میکنند که تا پیش از این برای تولیدکنندگان کالاهای استراتژیکی مانند برنج و گندم ناراحت بودیم که همزمان با شروع فصل برداشت متولیان اقدام به صدور مجوزهاي متعدد ميکردند و حالا باید برای خودمان نگران باشیم که بعد از اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانهها و افزایش قیمت حاملهاي انرژی و در نهایت نرسیدن سهم ۳۰ درصدی تولید از اجرای این قانون بعد از گذشت قریب به ۴ سال؛ باید در نمایشگاهی حضور یابیم که همزمان با ما تولیدکنندگانی قرار دارند که بدون داشتن مشکلاتی از این قبیل، متولیان ما فرش قرمز هم برای آنها گستردهاند.
اقدامات بدون هدف
ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد ورود تولیدکنندگان ترک به کشور و باز شدن دگرباره دروازه واردات به سياست روز گفت: برگزاری نمایشگاه و حضور تولیدکنندگان از هر کشوری به ایران باید با هدف مشخص صورت گیرد به این معنا که گاه برگزاری نمایشگاه برای نمایش کالاهای یک گروه از تولدیدکنندگان اعم از داخلی یا خارجی صورت ميگیرد و گاه برای ایجاد رقابت و یا کنترل و نظارت قیمتها در بازار انجام ميشود.
وی افزود: گاهی مواقع نمایشگاهها برای نمایش تولیدات داخلی و به منظور حمایت از تولید کالاهای داخلی و ایجاد اشتغال و مباحث مربوط به اقتصاد کشور و رونق آن انجام ميشود.
این نماینده مجلس با بیان اینکه در خصو ص برگزاری این نمایشگاه مشخص نیست که دولت با چه استراتژی و هدفی نسبت به این مهم اقدام کرده است تصریح کرد: این موضوع که آیا دولت با هدف حمایت از مصرف کننده و حمایت از این گروه نسبت به برگزاری این نمایشگاه اقدام کرده است و یا اینکه براساس توافقاتی که میان متولیان دو کشور صورت گرفته این نمایشگاه در حال برگزاری است هنوز معلوم و مشخص نیست.
ندیمی با تاكيد بر این موضوع که به عنوان نماینده هم نميدانیم راهبرد و استراتژیِ این نمایشگاه چیست خاطرنشان کرد: افزایش مصرف، خروج ارز از کشور، باز شدن دروازه واردات و یا مهیا کردن زمینه برای حضور سرمایهگذاران خارجی و تولیدکنندگان مطرح دنیا در کشور از جمله اهدافی است که دولت ميتواند برای چنین اقدامی مدنظر داشته باشد.
دنبال انحصار نیستیم
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سالهاست که ترکیه در حوزه نساجی و پوشاک شرایط خوبی را در بازارهای جهانی برای خود ایجاد کرده است گفت: همین اتفاق به نوعی تهدید برای صنعت پوشاک و نساجی کشور به شمار ميرود.
این نماینده مجلس با تاکید براین موضوع که به دنبال ایجاد انحصار و ایجاد فضای بسته برای تولیدکنندگان کشور نیستیم خاطرنشان کرد: این اعتقاد وجود دارد که یک طرفه عمل کردن راه به جایی نخواهد رسید و اینکه بخواهیم دروازههاي واردات را باز بگذاریم و یا اینکه تنها به دانش داخل تکیه کنیم به اهداف خوبي نخواهیم رسید اما اگر بنا داشته باشیم که به نوعی تعادل ایجاد کنیم ميتوانیم شاهد نتایج مطلويی باشیم ضمن اینکه باید در نظر داشته باشیم که با دامپینگ و انحصار و... راه به جایی نخواهیم برد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه گلایهمندی تولیدکنندگان داخلی از بروز چنین مسالهاي را مدنظر قرار داد و تصریح کرد: برگزاری همزمان چنین نمایشگاه و رویارویی تولیدکنندگان داخلی و خارجی هرچند ممکن است منجر به ایجاد رقابت شود اما بیش از رقابت منجر به تحت فشار قرار گرفتن تولیدکننده داخلی و رکود در بازار تولید داخلی ميشود.
حمایت از داخل یا خارج
وی افزود: در رویارویی با چنین مواردی متولیان نباید بدون استراتژی اثر بخش و مطلوب وارد عمل شوند هر چند که تجربه نشان داده که با انحصار هم نمیتوان راه به جایی برد و باید در این عرصه همراستا با بازارهای خارجی و حمایت از بازار داخل وارد عمل شد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به قدمت محصولات و تولیدات نساجی در کشور و سابقه بالای آن تصریح کرد: آنچه مسلم است حاکم کردن تولیدات خارجی بر بازار کشور نه تنها به نفع صنعت و تولید نیست بلکه به راحتی زمینه رکود صنعت را مهیا کند به علاوه اینکه اینگونه اقدامات زمانی مفید واقع خواهد شد که سایر اقدامات حمایتی در کنار آن انجام شود.
در مقابل این اظهارنظر بهارستانیها، کارشناسان اقتصادی این نکته را مدنظر قرار ميدهند که حمایت از تولید داخل و کنترل کردن دروازههاي وارداتی طبق فرمایش مقام معظم رهبری از ملزومات اجرايی کردن اقتصاد مقاومتی است و میگویند: آنچه مسلم است این دیدگاه وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران و ترکیه به صورت همزمان مبنی بر اینکه برخورد تولیدکنندگان با همدیگر رشد ایجاد میشود و چه اشکالی دارد که ما ببینیم رقیب ما با چه کیفیت و قیمتی اجناس خود را ارائه ميکند و چه بسا ما غالب شویم؛ بنابراین نباید در این زمینه خودمان را کوچک فرض کنیم. از یک بعد قابل قبول است.
این کارشناسان مدعی هستند قطعا داشتن چنين دیدگاهی در زمان نمیتواند مفید واقع شود که متولیان این حوزه اقداماتی را لحاظ کرده باشند که به واسطه آن تولیدکنندگان داخل توان رقابت از نظر قیمت و عوارض واردات مواد اولیه، تجهیزات و مالیات و... داشته باشد که با توجه به شرایط موجود به نظر ميرسد نتیجه اصلی این اقدام تنها ضعیفتر شدن صنعت پوشاک و شاید نابودی این صنعت را به همراه خواهد داشت و بس.