ايرج فتحاللهي خسرو سينايی اين كارگردان هفتاد و چهارساله ايراني ديگر آنقدر فيلم ساخته و عطش حضور در جشنواره و دوربين را سپري نموده كه حالا به فكر ساختن فيلمي براي سينماي دوستداشتني باشد.
امسال سينايي كه پيش از اين فيلمهايي از جمله مثل يك قصه (۱۳۸۵(، گفتگو با سايهها (۱۳۸۴)، عروس آتش (۱۳۷۸)،كوچه پائيز (۱۳۷۶)، در كوچههاي عشق (۱۳۶۹)، يار در خانه (۱۳۶۶)، مرثيه گمشده (۱۳۶۲) و هيولاي درون (۱۳۶۲) را ساخته است با فيلم جزيره رنگين در سيوسومين جشنواره فيلم فجر حضور پيدا كرده است. مدتي قبل و در بحبوحه فعاليت هيات انتخاب، او از مديران جشنواره خواست كه فيلمش در خارج از بخش مسابقه در جشنواره امسال حضور يابد.
او خود درخصوص دليل اين تصميم و اقدام گفته است: «انصراف از بخش مسابقه را تحت فشار انجام ندادم. به نظر من «جزیره رنگین» فیلم متفاوتی است و من دائم به این فکر ميکردم که هیات داوری و انتخاب چگونه این فیلم را داوری خواهند کرد؟ این فیلم با بقیه فیلمها متفاوت است و همین کار مقایسه را سخت خواهد کرد. از طرف دیگر جایزهها هدفشان تشویق فیلمسازان است و من دیگر پس از نزدیک به ۵۰ سال فیلم ساختن، کارنامه معینی دارم و جایزهها تغییری در آن ایجاد نمیکنند. در رقابت با فیلمسازان جوان باید جا باز بگذارم که آنها جوایز را بگیرند. «جزیره رنگین» فیلم متفاوتی است و من به راهی که در این فیلم رفتم معتقدم و امیدوارم راهگشا باشد برای جوانان که روی تهران و افراد خاص تمرکز نکنند و با بهرهگیری از استعدادها و اتفاقات نقاط مختلف کشور فیلم بسازند.»
و اتفاقا ديدن اين فيلم مشخص ميكند كه چقدر سينايي در سن پختگي و استادي راه درستي را طي كرده و به سينما به معني واقعي آن و كاركرد اثرگذار آن پرداخته است.
براي بسياري از ايرانيان كه از ديدن نقاط بكر و چشمنواز طبيعي ايران بينصيب بودهاند اين فيلم تلنگري است براي جدي گرفتن نقاط بكر ايران زرخيز. ايراني كه وقتي به هرمز با آن كوهها و ساحل رنگيش ورود كني ميتواني در رنگينكمان رنگها چشم خود را سير دهي و نظارهگر سحر زيبايي طبيعت باشي.
خسرو سينايي اين بار با حمايت بنياد فارابي و تهيهكنندگي خودش تلاش نموده با كمترين هزينههاي ممكن به بيان زيبايي و قابهاي رنگارنگي از طبيعت جزيره هرمز بپردازد و در قالب روايت داستان، بخشي از زندگي اميدبخش يك عاشق ايراني عشق و دلدادگي و اميد و زيبايي را در مديوم سينما جلوه دهد.
در جزيره رنگين از آنچه كه امروزه در سينماي ايران از آن براي جذب گيشه استفاده ميشود، خيانت و بيوفايي و سياهنمايي و كدر كردن تصاوير زيبا در تصحيح فيلم و... خبري نيست. اين فيلم براي عاشقان زيبايي ساخته شده است. جزيره رنگين به واقع تلاشي اثرگزار و دستمريزاد دار از سينماي ايران است در تجليل طبيعت ايران زيبا. طبيعتي كه ميتواند در جزاير زيبا اما همراه با فقر برخي مردم، صنعتي درآمدزا را براي مردمي ايجاد كند كه جزيره محل زندگيشان، ظرفيت دست به هم دادن فرهنگ و اقتصاد براي كرامت انسان را دارد.