میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
داخلی جامعه گزارش
تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۴۹
 
 
حمل و نقل عمومی تهران «ریپ» می‌زند
حمل و نقل عمومی تهران «ریپ» می‌زند
 
خرابی اتوبوس، دیر آمدن قطار مترو و وجود تاکسی های فرسوده در تهران این روزها به خاطره مشترک پایتخت نشینان بدل شده است و تنها یک عزم جدی می تواند مشکلات حمل و نقلی تهران را حل کند. حال این روزهای حمل و نقل عمومی پایتخت چنان بد است که خبر کمبود قطعات مترو و تعطیلی خطوط اتوبوس در شرایط کرونا مردم را نگران کرده است، وضعیت فرسودگی حمل و نقل عمومی تهران چنان عمیق است که بودجه‌های چند ده میلیاردی شهرداری گره از کار آن باز نمی‌کند و باید کمکی فراتر دریافت شود.
داستان فرسودگی و لزوم نوسازی حمل و نقل عمومی تهران همیشه وجود داشته است، اما شهریور ماه سال گذشته شهردار وقت تهران هنگامی که از وعده‌های دولت برای تامین اتوبوس و واگن مترو ناامید شد، در نامه‌ای به دفتر مقام معظم رهبری درخواست کرد که منابع مالی خرید اتوبوس و واگن مترو از محل بازگشت منابع صندوق توسعه ملی پرداخت شود.
با اینکه شهردار تهران دست به نامه شد تا برای حمل و نقل تهران پولی بگیرد؛ اما همان زمان بارها محسن هاشمی رئیس وقت شورای شهر تهران از عدم تلاش مسئولان وقت شهرداری برای وصول وعده‌های دولت گلایه کرده و با اشاره به مدیریت "لحاف تشکی" از آنها خواست که پشت در دفتر رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه لحاف تشک خود را پهن کنند و تا وقتی پول نگرفتند، از آنجا خارج نشوند، زنگ خطر کمبود و فرسودگی ناوگان حمل ونقل عمومی زده شده بود؛ اما دولت به آن بی توجهی کرد و در نهایت این فرسودگی بیشتر شد؛ به گونه‌ای که حالا رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر ششم تهران خواهان اقدامات ضربتی برای حل مشکلات حمل و نقل عمومی شده است.
سید جعفر تشکری هاشمی با اشاره به وضعیت اتوبوس و متروی تهران می گوید: دولت قبل در ابتدای فعالیت خود وعده داد که ۱۷ هزار دستگاه اتوبوس به شهرداری ها می دهد اما همانطور که می‌بینیم حتی یک دستگاه اتوبوس هم تحویل داده نشد، این درحالیست که با شیوع کرونا و نگرانی ها در خصوص وضعیت حمل و نقل عمومی باز هم وعده داد ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس به شهرداریها دهد که از این تعداد هم تاکنون یک دستگاه تحویل نشده است . این مهم نشان دهنده یک بی توجهی مفرط به نیازهای اساسی مردم است و در بخش واگن سازی هم نگرانی جدی داریم ۴۰۰ واگن نیازمند اورهال است که باید این مهم هم مورد توجه جدی قرار گیرد.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه این روزها نه تنها در بحث توسعه، بلکه حتی در موضوع نگه داشت نیز با مشکلات زیادی در اتوبوسرانی و مترو مواجهیم، می گوید: وضعیت به قدری نگران کننده است که باید نگاه ویژه‌ای به حمل و نقل عمومی تهران داشته باشیم و جلسات شهردار تهران و رئیس شورای شهر تهران با مسئولان دولتی از جمله سازمان برنامه و بودجه آغاز شده تا بتوانند سهم بیشتری از دولت برای توسعه حمل و نقل عمومی بگیرند.
وی با تاکید بر اینکه در اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران، ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان برای خرید اتوبوس، واگن و قطعات مترو اختصاص داده‌ایم، می افزاید: اقدامات اساسی تر در سال آینده و در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران انجام خواهد شد، به گونه‌ای که نوسازی و بازسازی حمل و نقل عمومی جزء اولویت‌های درجه یک است و باید منابع لازم برای تحقق آن را اختصاص داد. البته اگر لازم باشد، برخی فعالیت ها را محدود می کنیم تا بخش حمل و نقل عمومی دوباره احیا شود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شهردار اسبق تهران حالا رئیس مجلس است و چند عضو پیشین شورا نیز در مجلس حضور دارند می گوید: تمام تلاشمان را به کار می گیریم تا با برگزاری جلسات متعدد با اعضای کمیسیون عمران و تلفیق مجلس بتوانیم نگاه ویژه آنها به وضعیت پایتخت را جلب کنیم چراکه وضعیت حمل و نقل عمومی در سال های گذشته رها شده و اگر این روزها وضعیت آلودگی هوا به این شرایط نگران کننده رسیده و مردم ناراحت هستند، نشان دهنده کاستی ها در سنوات گذشته است و باید این مساله جبران شود تا برای ترافیک و هوای پردود تهران راه حلی پیدا شود.
در این شرایط ناخوش حمل و نقل عمومی پایتخت، اما علیرضا زاکانی شهردار تهران خبر از ورود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس به چرخه حمل و نقل پایتخت از طریق نوسازی و بازسازی تا عید نوروز خبر می‌دهد.
وی همزمان با ۲۶ آذرماه روز حمل و نقل در تشریح آنچه که مقرر شده در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی تهران رخ دهد، می‌گوید: توجه مدیریت شهری در دوره جدید تقویت حمل و نقل عمومی است و تلاش خواهد شد در همه سطوح حمل و نقل عمومی شامل مترو، اتوبوس و تاکسی این تقویت انجام شود.
شهردار تهران می افزاید: باید بتوانیم در حوزه بازسازی و نوسازی مترو، اتوبوس و تاکسی داشته باشیم تا با بهره گیری ازظرفیت ها سقف خدمتی خود را ارتقاء دهیم و شرایط بسیار بدی که امروز با آن مواجه هستیم را جبران کنیم.ایسنا
کد مطلب: 120901
 
Share/Save/Bookmark