يکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۵
کد مطلب : 125413

«دوسالانه نگارگری» در گام یازدهم

«دوسالانه نگارگری» در گام یازدهم
مدیرکل هنرهای تجسمی در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه یازدهمین دوسالانه نگارگری، توضیحاتی درباره این رویداد و ظرفیت‌سازی دوسالانه‌های هنری برای جشنواره‌های تجسمی ارائه کرد.
مراسم افتتاحیه یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران عصر شنبه ۱۳ اسفندماه با حضور عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی و جمع کثیری از مدیران و هنرمندان نگارگر در مؤسسه صبا برگزار شد.
نمایشگاه آثار یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران به دبیری سلیمان سعیدآبادی با نمایش ۲۲۱ اثر از ۱۵۲ هنرمند در گرایش‌های تذهیب، نگارگری، گل و مرغ و طراحی نگارگری آغاز به کار کرد.
در افتتاحیه این نمایشگاه علاوه بر عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری دوسالانه یازدهم، سجاد محمدیارزاده رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی فرشچیان، سید مصطفی زراوندیان معاون هنری مرکز هنرهای تجسمی، جعفر واحدی رئیس مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، بهنام زنگی سرپرست مؤسسه فرهنگی هنری صبا و هنرمندانی چون حسین عصمتی، خشایار قاضی‌زاده، امیر طهماسبی، میثم حسنخانی، سعید فلاح‌فر، سید عبدالله حاجی سید حسن، امیرحسین آقامیری، سلینا پوریا، مهین‌دخت سالک و نصیر بشیری حضور داشتند.
یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران به همت مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، دانشگاه‌ها و جامعه هنری به‌منظور توسعه و اعتلای جایگاه نگارگری در ایران معاصر، ایجاد زمینه‌ای مناسب برای رشد و شکوفایی نگارگری متناسب با حفظ و تداوم اصول بنیادین این هنر و حمایت از هنرمندان مستعد این عرصه، برگزار شده است. از میان ۲۲۱ اثر، ۷۷ اثر از ۵۵ هنرمند در گرایش تذهیب، ۲۳ اثر از ۱۲ هنرمند در گرایش طراحی نگارگری، ۶۳ اثر از ۴۳ هنرمند در گرایش گل و مرغ و ۵۸ اثر از ۴۰ هنرمند در گرایش نگارگری، روی دیوار رفته است. همچنین ۳۱ اثر نیز از هنرمندان مدعو به نمایش گذاشته می‌شود.
عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری دوسالانه یازدهم نگارگری در جمع خبرنگاران در توضیحاتی درباره این دوسالانه گفت: یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری بعد از دو دوره وقفه به منصه ظهور رسیده است که آخرین دوره‌ای که برگزار شده، سال ۱۳۹۵ بود. دوسالانه‌ها با همه رویدادهای هنرهای تجسمی متفاوت هستند؛ در واقع دوسالانه‌ها عرض اندام تخصصی هنرمندان آن رشته‌ها هستند و اگر من مدیر بخواهم کاری برای هنرهای تجسمی کنم تا همگان از آن بهره کافی ببرند، خروجی این مهم در دوسالانه خلاصه می‌شود. نکته مهم این است که خروجی دوسالانه‌های هنری بعدها می‌تواند در جشنواره‌های بین‌المللی تسری پیدا کند.
وی تصریح کرد: بنابراین یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری نیز اتفاق ویژه‌ای بود که با توجه به شرایط خاص جامعه و فشردگی فضایی که در اختیار داشتیم، جلسات زیادی برگزار کردیم و توانستیم به نتیجه مثبتی برسیم و از مجموع بیش از ۵۶۰ اثری که دوسالانه رسیده، امروز این ۲۲۱ اثر را روی دیوار می‌بینیم.
سهرابی همچنین بیان کرد: با توجه به شرایط موجود و پیوستگی برنامه‌ها پس از پایان جشنواره تجسمی فجر، باید به گونه‌ای عمل می‌کردیم که این هم‌پوشانی سبب رساندن ضرر رویدادها به یکدیگر نباشند؛ به همین دلیل برنامه‌ریزی کردیم تا دوسالانه را که یک نمایشگاه تخصصی ویژه برای یک رشته به حساب می‌آید، به فاصله‌ای دو هفته‌ای از اتمام نمایشگاه «تجسمی فجر» برگزار کنیم.
وی در پاسخ به پرسش مهر درباره رویکرد مرکز هنرهای تجسمی در قبال هنر نگارگری که هنری اصیل محسوب می‌شود، گفت: همه رشته‌های هنرهای و آن چیزی که در تمدن هفت هزار ساله ما وجود دارد، هر کسی را به زعم و علاقمندی خودش می‌کشاند اما هنری مثل نگارگری، رشته تمدنی و هویتی ما محسوب می‌شود و متفاوت از بقیه رشته‌های هنری است و به دلیل همین اهمیت، ما اولین دوسالانه را به نگارگری اختصاص دادیم.
سهرابی در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار مهر درباره دوسالانه‌های دیگر رشته‌ها در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: در سال جدید حداقل ۲ دوسالانه تخصصی دو رشته هنری خواهیم داشت که یکی مجسمه‌سازی است و با توجه به درخواست‌های زیاد انجمن‌های هنری، دیگر دوسالانه با توجه به بررسی‌های تکمیلی اعلام خواهد شد. همچنان که سال قبل نیز ۴ درخواست داشتیم اما با توجه به محدودیت بودجه، باید به نوعی عمل کنیم که سالی ۲ دوسالانه برگزار کنیم.
وی همچنین در مقایسه آثار نگارگری که در دوسالانه یازدهم روی دیوار رفته‌اند با آثاری که در «تجسمی فجر ۱۵» حاضر بودند، به مهر گفت: فاصله برگزاری جشنواره تجسمی فجر با دوسالانه نگارگری، فاصله زیادی نیست اما ما خیلی بحث داشتیم که از این آثار دوسالانه چیزی وارد جشنواره فجر کنیم یا خیر؛ البته برخی آثاری که روی دیوار هستند، در جشنواره و بخش مسابقه نیز حاضر بودند اما بیش از ۹۰ درصد آثار دوسالانه، مختص به خود دوسالانه هستند. به اعتقاد من، دوسالانه‌های هنری، برای رویدادهایی همچون جشنواره فجر ظرفیت‌سازی می‌کنند.
مدیرکل هنرهای تجسمی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره قول وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای خرید آثار برگزیده نمایشگاه تجسمی فجر، توضیح داد: در همان بازدیدی که آقای دکتر اسماعیلی از جشنواره تجسمی فجر داشتند، دو اثر در حوزه عکس را خریداری کردند و قرار شد آقای میرهاشمی آن عکس‌ها را در اختیارشان قرار دهند. اساساً یکی از موضوعات مهم در اقتصاد هنر و چرخیدن چرخه اقتصاد هنر، خرید آثار هنری است اما خرید آثار این تعداد هنرمند در این سطح از درجه هنری، نیازمند بودجه بسیار زیادی است. ما یک شورای خرید آثار هنری در مرکز هنرهای تجسمی تشکیل دادیم به جهتی اینکه بتوانیم عدالت هنری را اجرایی کنیم و اولویت‌مان نیز در خرید آثار، خرید از مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها و مناطق محروم است. این یک سیاست جدی ما است که توجهی ویژه به مناطق محروم و کم برخوردار داشته باشیم.
نمایشگاه یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ در مؤسسه صبا فرهنگستان هنر میزبان علاقمندان خواهد بود.
https://siasatrooz.ir/vdcdfk0fsyt0xo6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی